Gå til innhold

Varierende turtall på dieselmotor

Ranger emnet


pajero

Anbefalte innlegg

har begynt å plukke istykker nå. Er ikke noe elektronikk på denne bilen nei...

Trekker ikke inn luft noen steder har jeg funnet ut..

 

Så da står vi altså igjen med pumpa eller dysene?!

Kanskje pumpa ikke "lukker ordnetlig"? Nå skal det sies at bilen har rullet 340 000km.

Hvordan oppfører bilen seg dersom det er dysene som er gåene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboAndreas

har begynt å plukke istykker nå. Er ikke noe elektronikk på denne bilen nei...

Trekker ikke inn luft noen steder har jeg funnet ut..

 

Så da står vi altså igjen med pumpa eller dysene?!

Kanskje pumpa ikke "lukker ordnetlig"? Nå skal det sies at bilen har rullet 340 000km.

Hvordan oppfører bilen seg dersom det er dysene som er gåene?

 

Hvis dysene er dårlige, så forstøves dieselen dårligere. Det fører til større dråper, som brenner sakte. Det fører igjen til dårligere drag, og mer sot, da dieselen ikke "eksploderer" like bra som den gjør med godt forstøvet diesel. Det vil ikke gi deg høy tomgang, og det vil i hvertfall ikke gi varierende tomgang.

 

På en sånn gammel diesel er det kun pumpa som bestemmer hvor fort det går. Luften kommer "av seg selv". (mer diesel gir mer eksos, som gir mer turbo, som gir mer luft, som gir mer diesel og effekt, men det begynner jo med mengden diesel).

 

Hopper den opp og ned i turtall? Kan du sjekke om det er noe som beveger seg når turtallet går opp og ned?

 

Jeg har desverre ikke vært borti pajero. Har hatt to patroler og en laurel. Den første patrolen (en '86) var det overhode ingenting på som kunne styre turtallet utenom gassen (og håndgassen). På laurelen var det noe vakuum-greier som holdt tomgangen noenlunde konstant. Kan være at det var pga. AC. Hvis jeg bråslapp gassen, tok det et sekund eller så før den datt helt ned, da vakuum-greia brukte litt tid på å reagere og slippe den held ned på tomgang.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha begge to. Skal prøve å sjekke det opp.

 

Tror ikke det er noe vakumstyring, på tomgang.

Har sjekka at det ikke er luft i systemet inn til pumpa, så da må det det være noe annet med pumpa... Enten at pumpa drar inn luft, eller så er det selve pumpa som er utslitt? Er ingen synlige lekkasjer på den heller.

Bilen soter ikke noe og går bra, er heller ikke tuklet med dieselmengde, så det er sagt.

 

Finnes det noe vidundermiddel, eller er den bare rett og slett utslitt og må byttes? Har heldivis delebil, men nå står den under masse snø... Tror pumpa kosta 35.000 ny.... E det mulig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboAndreas

Takk skal dere ha begge to. Skal prøve å sjekke det opp.

 

Tror ikke det er noe vakumstyring, på tomgang.

Har sjekka at det ikke er luft i systemet inn til pumpa, så da må det det være noe annet med pumpa... Enten at pumpa drar inn luft, eller så er det selve pumpa som er utslitt? Er ingen synlige lekkasjer på den heller.

Bilen soter ikke noe og går bra, er heller ikke tuklet med dieselmengde, så det er sagt.

 

Finnes det noe vidundermiddel, eller er den bare rett og slett utslitt og må byttes? Har heldivis delebil, men nå står den under masse snø... Tror pumpa kosta 35.000 ny.... E det mulig!?

 

veldig vanskelig å si så lenge jeg ikke vet hva som er gæli. De der 2,3-literne er ikke akkurat kjent for holdbarhet, så at den har holdt 340 000 km er jo et lite under i seg selv.

 

Hvis det var noe gæli med pumpa, vil jeg heller tro turtallet hadde sunket innimellom, men her blir det vel høyere?

 

Alle diesler har godt av en dyserens en gang i blant.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er lite holdbare vet jeg alt om... Har prøvd å fått motoren tett nå i ett år, uten å lykkes!

 

Kanskje jeg forklarte feil; turtallet varierer på tomgang. mellom 800-1200. Når jeg kjører har jeg samme problemet som du hadde på laureln, at det tar lang tid til turtallet faller på motoren... Spesielt de siste 400o/min går det veldig tregt med. Dette er kun med varm motor...

 

Skal teste dyserens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboAndreas

At de er lite holdbare vet jeg alt om... Har prøvd å fått motoren tett nå i ett år, uten å lykkes!

 

Kanskje jeg forklarte feil; turtallet varierer på tomgang. mellom 800-1200. Når jeg kjører har jeg samme problemet som du hadde på laureln, at det tar lang tid til turtallet faller på motoren... Spesielt de siste 400o/min går det veldig tregt med. Dette er kun med varm motor...

 

Skal teste dyserens.

 

Vel, jeg er ganske sikker på at dette må ha noe med stillingen på greia gasswiren er festet i. Hvis du gir litt gass, så den holder ca. 1200 rpm, hva skjer da? Hva hvis du holder den på 1000? hopper den opp og ned mellom 800 og 1200, eller står den på 800 noen minutter for så å sprette opp på 1200?

Kan du ta noen bilder av hvordan det ser ut oppi der, og legge ut eller sende meg? (frstrand@broadpark.no)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Beklager det har tatt litt tid for jeg fikk tak i bildene. Håper du ikke har glemt av dette:)

 

- Hvis du gir litt gass, så den holder ca. 1200 rpm, hva skjer da?

Da blir turtallet liggende på 1200rpm helt til jeg slipper gassen, og da synker det sakte ned...

 

- Hva hvis du holder den på 1000? hopper den opp og ned mellom 800 og 1200, eller står den på 800 noen minutter for så å sprette opp på 1200?

Det går gradvis sakte, sikkert minutter imellom. Hopper ikke opp og ned, men varierer sakte..

Dersom jeg ruser bilen en gang kan den gå ned til 1200rpm, men neste gang går den til 1000 hvis jeg er heldig. Altså den synker ikke helt ned. (det tar veldig lang tid også..)

 

All testing er gjort "manuelt" på "gasswiren" på selve pumpa.

 

dieselpumpe 001.jpg

 

dieselpumpe 009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboAndreas

Hei igjen. Beklager det har tatt litt tid for jeg fikk tak i bildene. Håper du ikke har glemt av dette:)

 

 

greier du å få tatt et bilde av hvordan det ser ut når den holder seg på 1200 o/min? Greia du vrir rundt på, går den helt tilbake? Jeg vil tro det sitter noe vakuum-greier som dytter på den der, for å holde jevn tomgang.

 

Hvordan er den å starte i kaldt vær? På den gamle patrolen min måtte jeg gi litt gass manuelt inntil den var varm nok til å holde seg i gang. Ingen styring av tomgangen der. Laurelen derimot, var bare å fyre opp, så justerte den tomgangen selv (til en viss grad i hvertfall. Start i -28 med en gåen glødeplugg, så måtte jeg hjelpe den litt)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår