Gå til innhold

sub til bil?

Ranger emnet

dyngman

Anbefalte innlegg

hallao sitter å lurer på å kjøpe meg nye subber til bilen min skal ha noe som dunker bra og spiller høyt så jeg lurer da på å kjøpe 2stk av disse:http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=697 lurer da på om noen har noen formeninger om denne subben og om noen evnetuelt vet hvilken forsterker som må til for å drive 2stk slike bra?kom eventuelt og med andre forsalg til subber som spiller høyt og dunker sinnsykT:D

takker på forhånd for svar;) :D

Dyngman,

Det er bedre å være liten og kjapp en stor og slapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en kammerat av meg har den subben der.. Spiller ganske bra.. Var på vei til å kjøpe den selv men ble anbefalt å ikke kjøpe den. Han sa at japse subbene ikke er noe bra, at man ikke får like bra lyd og like dyp lyd?! Han sa at forsterkeren min på 640w ikek klarte å drive en sånn en gang...

Audi A6 2.4 Quattro 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Nå må dere huske på at watt har lite å gjøre med musikk!

Forsterkeren må kunne levere ampere for at elementene skal ha noe å "rutte med".

1000 watt hjelper lite dersom det er snakk om at forsterkeren leverer 10 ampere.

Har noen 10" liggende som dere kan få prøve i bilene deres.

Mvh

Pål

blir ikke 1000W i 14V 71,4 Amper da?

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt og Ampere er jo samme skiten da, så lenge vi snakker om samme spenning, og det gjør vi jo i en bil..

Prøv DD (Digital Designs) sin introduksjonserie i steden for, 1000-seriens 10" koster jo bare kr 1990.- - og spiller veldig bra til den prisen.

DD stakk vel ikke av med 7 vinnerplasser i EM og 9 vinnerplasser i VM i db-dragracing uten grunn? :)

Jeg, eller en av de 539 andre som selger bilstereo på dette forumet, kan sikkert gi deg en bra pris på det elementet.

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er watt og ampere det samme?

Vel, da har jeg hørt det også.

Når det gjelder watt og ampere på 14,4V så spørs det vel hvordan "watten" er målt.

Det finnes vel like mange måter å måle watt på som det finnes produsenter av bilstereoprodukter.

Jeg ser gjerne at DU tOFFY kommer med en redgjørelse på teorien din.

Ta for eks. en Boss effektforsterker. Ikke noe stygt sagt om Boss, men tror du, tOFFY, virkelig at Boss er i stand til å levere 71 ampere?

Om så er så skal jeg tygge og svelge min Electrocompaniet AW250R effektforsterker på 40 kg.

Utfordringen er herved gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R = U / I

P = I * U

Watt = Ampere^2 * Ohm

Watt = Volt^2 / Ohm

Ampere = Watt / Volt

Volt = Watt / Ampère

Det er mange forskjellige å måle Watt og Ampere på, men nå er det jo standarder man skal følge - som flere og flere også følger.

Og veldig viktig er det jo med THD nivået som aksepteres. På monoblokker til subwoofere er det jo ikke nødvendig med like rent signal. Man skal opp i ganske mange % THD før man hører noe distortion på frekvenser under 80Hz. (Har hørt 8% for snittsmennesket) Men det står jo spesifisert hvilken spenning, hvor mye thd som tillattes og hvilken motstand forsterkeren er målt i.... Eller - det skal stå!

THD'en stiger forøvrig som regel når motstanden senkes...

... og selvfølgelig så kommer det ann på hvilken frekvens man måler på.. De jeg kjenner som måler, bruker som regel 60Hz.

Mvh

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forsterker til subbene din vil jeg anbefale DD M1, en forsterker som leverer 1992 målte watt i 1.15 Ohm på 14,4 Volt.

Den spiller bra i 1Ohm, og til db-bruk kan du godt senke motstanden ytterligere, uten at det anbefales fra min side :)

Forsterkeren koster kr 8 890, men finnes i bass-pakker til kr 9 999 hvor du også får med to DD 1000-serie subwoofere (8", 10" eller 12") eller en stk DD 2500-serie (10,12 eller 15")

SPL Dynamics har også en veldig bra forsterker her, som heter DIG-1450. Den er målt til 1127w, så DD forsterkeren er noen watt kraftigere.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dyngman

hallao sitter å lurer på å kjøpe meg nye subber til bilen min skal ha noe som dunker bra og spiller høyt så jeg lurer da på å kjøpe 2stk av disse:http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=697 lurer da på om noen har noen formeninger om denne subben og om noen evnetuelt vet hvilken forsterker som må til for å drive 2stk slike bra?kom eventuelt og med andre forsalg til subber som spiller høyt og dunker sinnsykT:D

takker på forhånd for svar;) :D

Jeg har to TS-W101SPL med en 800 watts forsterker på. koblet i 1 ohm

Trøkker så det holder ;) (143,2dB @ 47Hz, sierra coupe)

Du kunne sikkert hatt to slike forsterkere. SPL Dynamics DIG-1450

Har jo noen greie priser på denne, så du får jo ta kontakt hvis du er intr.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: Tror du ikke man vil spille høyere i den dB-bilen din ved bruk av den rimligste SPL Dynamics serien?

(Eller DD for den slags skyld :D)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by restyle

Zetec: Tror du ikke man vil spille høyere i den dB-bilen din ved bruk av den rimligste SPL Dynamics serien?

(Eller DD for den slags skyld :D)

Tvilsomt :)

Har jo ikke sett noen andre klare det så langt, bortsett fra en svenske, så vi får jo se til neste år da.. Og han spillte forresten ikke høyere, men like høyt.. :)

Nå er jeg forhandler for SPL Dynamics/Flash Audio så derfor betaler jeg jo heller ikke full pris for forsterkerene..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har på en måte litt rett begge to...

Effekten er avhengig av strømmen en forsterker klarer å levere.

Men på en annen side er det veldig forskjellig hvor mye strøm forskjellige forsterkere på f.eks. 100W klarer å levere.

Eksempel på en god forsterker:

Strømkapasitet: 69A

91 W 8 Ohm

161 W 4 Ohm

260 W 2 Ohm

339 W 1 Ohm

Ikke fullt så god:

Strømkapasitet: 24A

92 W 8 Ohm

145 W 4 Ohm

168 W 2 Ohm

109 W 1 Ohm

Alt målt i 0 grader kap/ind

Kan nevne at dette er to kjente merker, og den ene har vært mye omtalt her i det siste...

Mvh

Stian

Edit: Dette gjaldt altså restyle og Morel...

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider