Gå til innhold

sub til bil?

Ranger emnet

dyngman

Anbefalte innlegg

Originally posted by Dag-Johansen

Hvilket nok er det lureste i mange tilfeller. Det er 3 typer mennesker her på forumet: de som kan, de som tror de kan og de som søker kunnskap. (evt en blanding) :)

Ja, det er vel få steder man kan lese mer "interessante" teorier og erfaringer som her.

Desverre så er der en ekstrem neglianse for å ha teorien i bunn blant endel av deltakerne her. Problemet er at skal man videre opp fra startnivå, så krever dette både endel praktisk erfaring, men også en stor del teoretisk kunnskap.

Mange tror det holder å ha montert 20 anlegg. Problemet er at det hjelper lite å montere et anlegg når du ikke forstår hva som egentlig skjer, og hvordan dette også kan påvirke andre faktorer.

Problemet med dette er at dem som er ute etter å søke kunnskap får servert unødig svada, man overhodet ikke kan dokumentere.

Dette fører til at personen som gjerrne ville lære, har fått servert noe som ikke holder mål, og har derfor ikke lært en dritt. Kun blitt forvirret.

Nå er jeg veldig stygg, men slik er realitetene.

Dette er en generell uttalelse som svar på quotet innlegg og ikke nødvendigvis hentydet på innlegg i denne tråd.

mvh

Glenn "den grusomme"

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Beklager - var litt feil i mine formler der oppe...

Siden lasten er induktiv (spolen i høyttaleren) og lineært (motstanden i tråden og kabelen), vil lasten ha en kompleks komponent. Strøm og spenning vil ikke være i fase, ergo vil tilsynelatende effekt være høyere enn omsatt effekt.

Som en dårlig tommelfingerregel kan du gange tilsynelatende effekt (U*I) med en faktor (som ofte kalles Cos phi) på 0,8 -0,9

men det er avhengig av induktiv verdi i lasten (mH(millliHenry)) og frekvensen.

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1:

Nei. I dette tilfellet vil strøm og spenning være i fase, så her vil man kunne bruke ohms lov. Du skriver jo at de har strømkapasitet på 24 og 69 Amp.

Ved 8ohm og ca 90 watt er jo strømbehovet kun ca 11 Amp, derfor måler forsterkerne likt, men etterhvert som impedansen synker, øker strømbehovet så den strømsterke forterkeren viser hvorfor den er ratet med en høyere strømstyrke.

Ca maks effekt for dine to forsterkere her vil bli:

24*14,4*cos phi 0,9 og tilsvarende med 69 i steden for 24.

CA CA!!!

Men, THD vil nok stige masse på den dårlige forsterkeren...

Så det du prøver å si om disse to forsterkerene er at den ene er dårligere i 1 Ohm enn den andre... Det betyr ingenting for en kar som skal bruke den i 8 Ohm.. Og han som skal bruke den i 1 Ohm, sjekker vel kapasiteten dens i 1 Ohm, ikke i 8 Ohm..

Mvh

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Tvilsomt :)

Har jo ikke sett noen andre klare det så langt, bortsett fra en svenske, så vi får jo se til neste år da.. Og han spillte forresten ikke høyere, men like høyt.. :)

Nå er jeg forhandler for SPL Dynamics/Flash Audio så derfor betaler jeg jo heller ikke full pris for forsterkerene..

Du trenger da ikke se over grensen...

Mini Street Rookie rekorden er 144,1 dB og satt av Morten...

Det var da med SPL Dynamics-rookie-pakka...

Stiller nok ikke i db-drag selv. Team DD gjør.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by restyle

Du trenger da ikke se over grensen...

Mini Street Rookie rekorden er 144,1 dB og satt av Morten...

Det var da med SPL Dynamics-rookie-pakka...

Stiller nok ikke i db-drag selv. Team DD gjør.

Snakker ikke om mini street rookie, da dette ikke er en standard klasse.

Snakker om alle klassene over dette.

Jeg konkurrerer selv i Street A, er foreløpig norgesmester og norgesrekordholder i den klassen sammen med en svenske..

Og da hadde jeg egentlig ikke forutsetninger for å spille høyt, noe som har endret seg for neste sesong :)

Men da ser jeg kanskje Team DD til neste år da..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Snakker ikke om mini street rookie, da dette ikke er en standard klasse.

Snakker om alle klassene over dette.

Jeg konkurrerer selv i Street A, er foreløpig norgesmester og norgesrekordholder i den klassen sammen med en svenske..

Og da hadde jeg egentlig ikke forutsetninger for å spille høyt, noe som har endret seg for neste sesong :)

Men da ser jeg kanskje Team DD til neste år da..

Ok. Gleder meg til neste sesong. Det blir gøy!

Målet ditt må vel være 153.9 dB i Street A da, 0.1 dB over Digital Designs-bilen som har europa+verdensrekorden i klassen...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

ohmen til eit element er vel egentleg impedansen som er oppgitt?

Og regne utgangspenninga til 14.4V vil vel ikkje stemme heilt, iom at den varierer om eg har forstått det rett?

Ohm = Impedanse.

Bør måles på en gitt frekvens, da motstanden varierer etter hvilken frekvens man har.

14,4 Volt er standard spenning... La oss si du har spenningsfall til 13,5 Volt - hvis du lurer på CA spenning da, så deler du på 14,4 og ganger med 13,5.. Det blir ikke helt riktig, men gir deg i alle fall et BRA pekepinn! :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

I elektrotreknikken blir ohm brukt både på impedans og resistans.

Men er utgangspenninga på ein forsterker konstant på 14.4V, eller vil den variere?

Husk på at effekten som er oppgitt er avgitt effekt, og ikkje tilført effekt.

Ja, riktig.

Spenningen varierer. Det er ikke likestrøm en gang, vet du.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dette ble en heftig duskusjon.

Kaster allikevel ut noen "strofer":

Volten vil nok aldri være optimal (les: OVER 14,4V)! De fleste (syre) batterier tar skade av for høy ladespenning, dog ikke drycell-batterier.

At motstanden på et element skal måles på en bestemt frekvens er heller ikke rettferdig!

Som CrZyWiz sier, så er det nettopp dette jeg siktet til i min uttalelse tidligere i tråden. Effekten som blir oppgitt på enkelte forsterkere er så hinsides feil målt (om den i det hele ER målt). Ofte blir den totale, og da mener jeg den ABSOLUTT totale effekten som en forsterker er i strand til å levere (til høyttalerne og i varme) brukt som betegnelse sammen med noen bokstaver på en stor forsterker med masse kjøleribber og (støyende) vifter. Dette MÅ folk skjønne nå at dette er bare tull!

At folk i det hele tatt kjøper en forsterker som er oppgitt til å kunne "levere" 1600 watt og som er "knallbillig" KUN kr.1590,- er for meg fullstendig uforståelig!

Hvordan kan en seriøs forhandler (JA, de finnes der ute) selge et slikt produkt?

Hvordan er det med yrkesstoltheten i denne bransjen?

Skal en være nødt til å lure kunden opp i stry bare for å få solgt den "ekstreme" forsterkeren?

Mine meninger om watt er også rettet mot høyttalere i alle dimensjoner!

Dette var en liten utblåsning på en akk så stormfull dag. "Finn" har løftet opp mangt i morgentimene idag og har gitt Ohm (les: motstand) en ny betydning.

Når alt kommer til alt så er nok flesteparten av dere enige med meg, selv om jeg ikke alltid går like dypt i "materien" (les. skriver like detaljert) som enkelte andre her på forumet.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Jeg ser at dette ble en heftig duskusjon.

Kaster allikevel ut noen "strofer":

Volten vil nok aldri være optimal (les: OVER 14,4V)! De fleste (syre) batterier tar skade av for høy ladespenning, dog ikke drycell-batterier.

At motstanden på et element skal måles på en bestemt frekvens er heller ikke rettferdig!

Som CrZyWiz sier, så er det nettopp dette jeg siktet til i min uttalelse tidligere i tråden. Effekten som blir oppgitt på enkelte forsterkere er så hinsides feil målt (om den i det hele ER målt). Ofte blir den totale, og da mener jeg den ABSOLUTT totale effekten som en forsterker er i strand til å levere (til høyttalerne og i varme) brukt som betegnelse sammen med noen bokstaver på en stor forsterker med masse kjøleribber og (støyende) vifter. Dette MÅ folk skjønne nå at dette er bare tull!

At folk i det hele tatt kjøper en forsterker som er oppgitt til å kunne "levere" 1600 watt og som er "knallbillig" KUN kr.1590,- er for meg fullstendig uforståelig!

Hvordan kan en seriøs forhandler (JA, de finnes der ute) selge et slikt produkt?

Hvordan er det med yrkesstoltheten i denne bransjen?

Skal en være nødt til å lure kunden opp i stry bare for å få solgt den "ekstreme" forsterkeren?

Mine meninger om watt er også rettet mot høyttalere i alle dimensjoner!

Dette var en liten utblåsning på en akk så stormfull dag. "Finn" har løftet opp mangt i morgentimene idag og har gitt Ohm (les: motstand) en ny betydning.

Når alt kommer til alt så er nok flesteparten av dere enige med meg, selv om jeg ikke alltid går like dypt i "materien" (les. skriver like detaljert) som enkelte andre her på forumet.

Mvh

Pål

thumpsup

Så enig, så enig...

Det finnes faktisk veldig mange der ute som virkelig tror at en 2000 watts sub er knallbra. "Den er jo på 2000W!!".

Og når de har en så kraftig sub, hvorfor skal de da ha en god forsterker? :rolleyes:

Dermed ender det ofte opp med en sub som kanskje tåler litt effekt, og en forsterker som gjerne yter 200W i 2 Ohm med 10%THD.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider