Gå til innhold

sub til bil?

Ranger emnet


dyngman

Anbefalte innlegg

Originally posted by tOFFY

 

Han tokk sikkert forgitt at jeg mente att alle altid snakket sant..... samma det.

 

Leste litt om en Boss monoblokk til: 4.340,-

 

maks 3300W og utstyrt med 3 stk 30Amp sikringer (90Amp)

i 1 ohm.

 

Men hvordan blir det, for forsterkeren får 14V (14,4V noen biler)

og 3300W i 14V er jo = 235Amp.

 

Jeg mener en forsterker må bruke mer effekt en hva den leverer av maks.

 

T...

 

(håper jeg har regnet riktig nå)

 

Det jeg gleder meg til er om noen uker skal jeg koble opp og se om monoblokka mi leverer det den "skryter" på seg... Har tilgang til diverse måleapperater så det skal bli gøy.. strømforsyningen er i orden til testen, og jeg skal komme tilbake til test resultatene...

 

SHF: Jeg tror min monoblokk klarer 71 amp selv om den er fra ett av de merkene du ramset opp :) :) :)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Soundstream Arosa

 

Det jeg gleder meg til er om noen uker skal jeg koble opp og se om monoblokka mi leverer det den "skryter" på seg... Har tilgang til diverse måleapperater så det skal bli gøy.. strømforsyningen er i orden til testen, og jeg skal komme tilbake til test resultatene...

 

SHF: Jeg tror min monoblokk klarer 71 amp selv om den er fra ett av de merkene du ramset opp :) :) :)

 

BTW: Min er oppgitt til 1x2000W i 4Ohm med en 300 amp sikring....

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by esFORD

Dette med sikringer.. en digital forsterker trenger vel ikke en så veldig kraftig sikring i forhold til en konvensjonell en, da den har høyere virkningsgrad, og dermed gjør om mer til lyd og mindre til varme???

 

Digital forsterker? Eller Klasse-D forsterker?

Det er ikke det samme :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

 

Det jeg gleder meg til er om noen uker skal jeg koble opp og se om monoblokka mi leverer det den "skryter" på seg... Har tilgang til diverse måleapperater så det skal bli gøy.. strømforsyningen er i orden til testen, og jeg skal komme tilbake til test resultatene...

 

SHF: Jeg tror min monoblokk klarer 71 amp selv om den er fra ett av de merkene du ramset opp :) :) :)

 

Selvsagt klarer dem 71Amp, med 90Amp sikring, men det er ikke helt det dem lover.

 

Men om forsterkeren fungerer til en sub, som trenger en 300 - 600 (kanskje 1000)

Så vill nok den funke helt greit, men krever subb, 3 300W da spørs det :-)

 

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by esFORD

 

joda, er jo forskjell der.. men kan du forklare meg forskjellen? mente digital ja

 

For å sitere en smart kar på forumet:

 

Kl D

 

Den største missoppfattningen når det gjelder Kl D forsterkere er at dem er digitale. Det er dem nødvendigvis IKKE. For at en forsterker skal være digital, må den bli foret med et digitalt signal, og konverteres før utgangstrinnet, det er det svært få forsterkere som gjør. De aller fleste kl. D forsterkere (og andre så kalte "digitale" forssterkere) fores med analoge signaler, og kan derfor ikke kalles digitale.

 

Disse forsterkernes største styrke er effektiviteten. Denne kan ligge ekstremt høyt, og utnytter strømforsyningen lmeget bra. Dette betyr lite tap i form av varme, og man kan klare seg med relativt små strømforsyninger. Dette betyr igjen lavt strømtrekk og er derfor teoretisk meget gunstig til bilbruk. Det som i mange år har vært problemet med denne type forsterker, er lydkvaliteten, den har ikke vært bra, særlig i mellomtone og diskant. Dette begynner å endre seg nå, og man vil nok om ikke så lange tiden, finne kl.D forsterkere til bil med bra lydkvalitet i mellomtone og diskant området.

 

Ønsker man mye effekt, men ikke kan fore et kl A/B beist med strøm, er kl.D veien å gå.

 

En digital forsterker kan like godt være en Klasse A forsterker å ha forferdelig dårlig effektivitet..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul alle sammen!!!

har sittet og lest litt på dette her først nå, og må bare kommentere at ALLE har regner utgangseffekt på feil GRUNNLAG!!

Man kan ikke regne ut effekten på forsterkeren ut ifra "12 volts sikringen"!

 

Fordi: de fleste forsterkere (bortsett fra innebygde i HU) har en switch mode strømsforsynig! dens funksjon er å "hakke opp" 12 volts spenningen og konvertere den i en toroid trafo til en symmetrisk og høyere spenning (de fleste utgangs forsterkere er av typen push-pull som krever symetrisk spening )... Det vil igjen si at på sekundar siden av strømsforsyningen som mater utgangs transistorene er ikke lenger 12-14,x volt... men den spenningen er symmetrisk (dvs plus og minus i forhold til jord) og dessuten alt ifra 20 volt og oppover. (forhold ca 1:2-4)

 

så hvis vi regner litt på en xxBOSSxx forsterker på xxwatt så må vi ta hensyn til den sekundare spenningen som utgangs transistorene blir forsynt med: EFFEKT=2x30 volt? (altså: +30 og -30 volt)=60volt^2 / 4 ohms= 900 WATT

 

DERFOR regner dere feil når dere sier at en sikring på feks 70A og 14,4volt, siden den sikringen er på primær siden av strømsforsyning og spenning som utgangs transistorene får er ikke 12-14 volt usymetrisk spenning.

 

Dere som er god til å regne og har "mye skole" finner nok ut av dette her... ellers er de fleste PWM forsyninger i forsterkerne av MOSFET typer med en virknings grad på ca 65-85%. Enkelte "kretsløsninger" omsetter mye av sin effekt i form av varme på grunn av de høye frekvensene disse PWM jobber med (fra ca 50-200kHz), slik krever gode kretsløsninger/layouts og strenge kvalitets kontrol på kritiske komponenter.

 

Beste måtte å "dømme" en forsterker på er å se på "størrelsen" av ringkjerne transformatøren, siden den er den viktigste del i en PWM strømsforsyning, -liten og mange turn (viklinger) vil fortere mettes og omvendt... ulempen er at man må kunne ha "innsyn" til innmaten...

 

 

Håper dette var forståelig, siden enkelte har litt problemer med å forstå min "dialekt"... :D

 

 

 

:cool:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklaring matador, men det er vel ingen som har sagt at forsterkerene leverer lineært med sikringsstørrelsene. Jeg synes fortsatt det er en god ting å se etter for de som ikke har "peiling" på en forsterker er bra eller ikke. Energi kan som alle vet ikke oppstå eller forsvinne, bare omdannes - så er sikringa på 20 Ampere tviler jeg sterkt på at forsterkeren kan levere 100 Ampere. (Men i teorien kan den jo levere 1000Watt, hvis bare spenningen er høy nok og motsanden lav nok....)

God jul.

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke regne ut effekten på forsterkeren ut ifra "12 volts sikringen"!

 

Mulig jeg surrer nå, men Du endrer jo ikke spenningen på primær siden.. og det er vell der sikringen står.. Der vil jo spenningen være den samme hele tiden.. Du kan heller ikke levere mer effekt enn du henter.. (Pinn=Put (- div effekt tap i form av varme og slikt)).. og det du henter må jo gå gjennom sikringen på "12V siden".. Så jeg skønner ikke hvordan den påstanden kan være riktig..

 

Eller, altså.. Man regner jo ikke ut effekten på forsterkeren.. man regner ut hva den teoretisk MAX kan levere kontinuerlig før den interne sikringen ryker..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MacSi

 

Mulig jeg surrer nå, men Du endrer jo ikke spenningen på primær siden.. og det er vell der sikringen står.. Der vil jo spenningen være den samme hele tiden.. Du kan heller ikke levere mer effekt enn du henter.. (Pinn=Put (- div effekt tap i form av varme og slikt)).. og det du henter må jo gå gjennom sikringen på "12V siden".. Så jeg skønner ikke hvordan den påstanden kan være riktig..

 

Eller, altså.. Man regner jo ikke ut effekten på forsterkeren.. man regner ut hva den teoretisk MAX kan levere kontinuerlig før den interne sikringen ryker..

 

Er spenningen volten?

Om spenningen kommer under en viss verdi vil ikke forsterkeren like seg, og et resultat av dette kan bli shut off.

 

Bommer jeg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

 

Er spenningen volten?

Om spenningen kommer under en viss verdi vil ikke forsterkeren like seg, og et resultat av dette kan bli shut off.

 

Bommer jeg? ;)

 

Ja, spenning måles i Volt..

Nei, du bommer ikke.. Men hva hinter du til, skrev jeg noe feil? Jeg er trøtt og er syk, spar meg for gjetteleker.

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, vel la oss heller si på den måtte: hvis vi regner utifra sikrings størrelse så kommer vi fram til ca 500watts som igjen vil være den maximale teortisk effekt som er på primar siden av toroid trafon og vi har en omsetnigs forhold på 1:2 så er vi strax opp i 1000 "ideele" watt. Den beregnede "ideel" effekten er vel og merke under en optimal last på konstant 4 ohm... så så fort den den lasten er en virkelig høytaler med varierende impedans så er ikke den "ideele" effekten så stor lenge, den vil nok variere og gjengi en uprecis og dårlig bass selv om det er "1000 watt" fordi strømsforsyning er så underdimensjonert slik at den ikke greier å oppretholde sin effekt... Kanskje litt lettere å samenligne en Sony 100 watts og en Krell 100 WATTS... :D og da blir vel også enklere å forstå hvorfor en SoundStream på 2x50watt er dyrere (kanskje?)enn en Boss 4x100watt -håper dette svarte noenlunde på det du lurte på MacSi...

 

Du er inn på noe vesentlig der Morel: derfor har forsterkeren en innebygd "bank" med condensatorer og gjerne en extern kondis hjelper mye men er best med en bateri ved forsterkeren, siden en PWM forsyning er folsøm for spennings variasjoner...

 

Ellers ønsker alle sammen en forsatt riktig god jul og en godt nytt år!!!

 

mvh

 

:skaal:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by matador

Du er inn på noe vesentlig der Morel: derfor har forsterkeren en innebygd "bank" med condensatorer og gjerne en extern kondis hjelper mye men er best med en bateri ved forsterkeren, siden en PWM forsyning er folsøm for spennings variasjoner...

 

Ellers ønsker alle sammen en forsatt riktig god jul og en godt nytt år!!!

 

mvh

 

:skaal:

 

Jeg vil helst ikke gå så detaljert inn på det jeg skriver på trådene. Det er ikke alle som skjønner seg på enkelte av de tekniske uttrykkene som blir brukt av de litt mer erfarne her på forumet.

De fleste skjønner bare "norsk" og da må vi tenke på det når vi skriver.

 

Jeg er fullstendig enig med deg, matador! ;)

 

Happy New Year!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pøs på med terminologi :D Tipper søkemotorene gløda på søk etter toroidtrafoer, hehe. Fra menyene i 3D studio husker jeg at en kunne dra ut en "torus" som jo ordet toroid er utledet av, og kunne da lettere besteme formen på komponenten, nemlig en smultringsak med isolert kobbertråd vikla om seg.

 

En lett beskrivelse finenr en f.eks her.

 

Og vips har vi lært oss noe nytt...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår