Gå til innhold

sub til bil?

Ranger emnet

dyngman

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by matador

God jul alle sammen!!!

har sittet og lest litt på dette her først nå, og må bare kommentere at ALLE har regner utgangseffekt på feil GRUNNLAG!!

Man kan ikke regne ut effekten på forsterkeren ut ifra "12 volts sikringen"!

Fordi: de fleste forsterkere (bortsett fra innebygde i HU) har en switch mode strømsforsynig! dens funksjon er å "hakke opp" 12 volts spenningen og konvertere den i en toroid trafo til en symmetrisk og høyere spenning (de fleste utgangs forsterkere er av typen push-pull som krever symetrisk spening )... Det vil igjen si at på sekundar siden av strømsforsyningen som mater utgangs transistorene er ikke lenger 12-14,x volt... men den spenningen er symmetrisk (dvs plus og minus i forhold til jord) og dessuten alt ifra 20 volt og oppover. (forhold ca 1:2-4)

så hvis vi regner litt på en xxBOSSxx forsterker på xxwatt så må vi ta hensyn til den sekundare spenningen som utgangs transistorene blir forsynt med: EFFEKT=2x30 volt? (altså: +30 og -30 volt)=60volt^2 / 4 ohms= 900 WATT

DERFOR regner dere feil når dere sier at en sikring på feks 70A og 14,4volt, siden den sikringen er på primær siden av strømsforsyning og spenning som utgangs transistorene får er ikke 12-14 volt usymetrisk spenning.

Dere som er god til å regne og har "mye skole" finner nok ut av dette her... ellers er de fleste PWM forsyninger i forsterkerne av MOSFET typer med en virknings grad på ca 65-85%. Enkelte "kretsløsninger" omsetter mye av sin effekt i form av varme på grunn av de høye frekvensene disse PWM jobber med (fra ca 50-200kHz), slik krever gode kretsløsninger/layouts og strenge kvalitets kontrol på kritiske komponenter.

Beste måtte å "dømme" en forsterker på er å se på "størrelsen" av ringkjerne transformatøren, siden den er den viktigste del i en PWM strømsforsyning, -liten og mange turn (viklinger) vil fortere mettes og omvendt... ulempen er at man må kunne ha "innsyn" til innmaten...

Håper dette var forståelig, siden enkelte har litt problemer med å forstå min "dialekt"... :D

:cool:

Mulig jeg er veeldig sliten nå altså.

Men hvordan får du mere effekt ut av an forsterker en inn?

står det 40A Sikringer inn på Forsterkeren kan den ikke dra mer en 40A x 14.4V = 576W

Jeg vet at det er andre spenninger inne i Forsterkeren.

Men klarer man å dra ut mere effekt en det man dytter inn har du en evighetsmaskin, Grattulerer, du har 0 kr i strøm regning ;)

Hvis du klarer dette, så selg produktet, trur du har en liten slump med penger og tjene ;)

God jul. Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ealoken, jeg har ikke så mye tid til å forklare men setter noen bilder med ekte målinger fra bladene "Lyd i Bil" og "Bilstereo" og dessuten skal du se en krets løsning på en kraftig PWM altså en "evigets maskin" men det krever at du har en god del kunnskap om elektronikk, kanskje noen andre kan forklare deg virkemåtten.

Bildene er fra en RF 200a1 som er en mono forsterker og en "skrek eksempel" på en "underdimensjonert PWM" i en forsterker i brokobling (den røde "gulvet" viser den beregnede/forventet effekt), en Sony XM-5026.

vet ikke størrelsen på sikringen i RFen men sikker andre vet det -tror ikke den er på 159Amper-

ellers tror du har misforstått, siden den ene sikringen på 12volt siden ikke har noe sammenheng med spenningen i sekundar siden -det ikke er noe sammenheng med hverandre, -har ikke tid til å regne til punkt og prikke :)

Beklager til trådstarteren siden dette her er veldig OFF TOPIC...

Håper vi er ferdig med dette her nå....

PWM del1 PWM del2 RF 1 RF 2 RF 3 Sony 1 Sony 2

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er har gått elektronikk på vgs og jobbet en stund med slik elektronikk.

Det jeg sier er at man kan ikke ha mere total effekt ut en man har inn. det sier vel seg selv?

Jeg vet at det er sekundære spenninger og det der. men 12V x 40 A = 480 W. Og alle som har drevet med \ driver med vet at transformerer du spenningen 10x opp går Amperen 10x ned. Thats life.

Godt Nytt år.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

Jeg er har gått elektronikk på vgs og jobbet en stund med slik elektronikk.

Det jeg sier er at man kan ikke ha mere total effekt ut en man har inn. det sier vel seg selv?

Jeg vet at det er sekundære spenninger og det der. men 12V x 40 A = 480 W. Og alle som har drevet med \ driver med vet at transformerer du spenningen 10x opp går Amperen 10x ned. Thats life.

Godt Nytt år.

Mvh Erik

Leste litt på den nye 4X80W Dynabel BF0804 den har 2 stk 40A sikringer. og brokoblet så gir det 2X250Wm men 40AX14,4 er 576W skulle nesten tru at denne forsterkeren kan tåle 2 Ohm brokoblet.

Men dette forteller mye om denne tråden, som har utviklet seg til strøm inn og ut av forsterkere.

T...

Lenke til kommentar
Del på andre sider