Dr_BASS Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Hei Lurte på å flytte batteriet mitt bak, og har da tenkt til å kappe i gulvet og sveise en batteriboks. Lurte da på hvordan reglene er med hensnyn til plassering og sikring?`Noen som vet? Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Det skal være fastmontert og plassert unna antennelseskilder. Du kan lete her og se om du finner noe som tilsier noe annet: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Desember 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 fant ikke noe der. Da er det bare å sveise i vei da:D Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Originally posted by Dr_BASS fant ikke noe der. Da er det bare å sveise i vei da:D Ikkje det at eg har peiling, men tror du må ha lufting til kassen din, eller sånn "vedlikeholdsfritt" batteri.. (Lukket gelé batteri som ikkje avgir gasser og slikt)... Det er vel noe med dette her med kombi bil, og sedan..! Kombi har jo ikkje så mye som skiller trunken med fører kabinen, der sedan som regel er godt adskilt.. Men når eg tenker over det, så har jo 5 serie under setet? 3 serie i trunken (e30). Og den gamle firmavarebilen me har har det rett under førersetet! Jaja, sikkert hipp som happ kor du stapper batteriet ditt.. bare du sikrer kablene som kommer fra det forholdsvis nærme battriet. Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DemptD Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 M-B har også batteriet i trunken ;) Siter - 00' Nissan Primera 2.0 STCC CVT P11-144 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet Desember 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2004 Så kan du da få godkjent batteri vedsiden av fuelcell i bagasjen? Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet Desember 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2004 Og hva trenger man hvis batteriet skal bak? da mener jeg av ledninger osv, priser og slikt hadde vært fint og fått med :) Vil da regne med att joringen kan gå i bak mens + ledningen må strekkes tvers igjennom bilen og bak i bagasje rommet? eller? Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Desember 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2004 Originally posted by clone baby Og hva trenger man hvis batteriet skal bak? da mener jeg av ledninger osv, priser og slikt hadde vært fint og fått med :) Vil da regne med att joringen kan gå i bak mens + ledningen må strekkes tvers igjennom bilen og bak i bagasje rommet? eller? Hehe, det er dette som kan føre til farlig stråling og kreft... Har batteriet bak i min bil, vurderer sette inn et til, for å ha litt mer strøm tilgjengelig. Trenger det være festet skikkelig hvis det er syrefritt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Desember 24, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2004 Hva mener du med kreft og stråling? Batteriene er som regel jordet i motorblokk, hva er forskjell hvis man jorder motorblokken til chassiet for å så jorde batteriet i chassiet? Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Desember 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2004 Vil da regne med att joringen kan gå i bak mens + ledningen må strekkes tvers igjennom bilen og bak i bagasje rommet? eller? Pluss må du legge ledning helt fram til motoren, minus holder det med å jorde bak i bilen men kan være en fordel å i tillegg legge den helt fram.Kostnadene finner du ved å finne ut hvor mange meter du trenger :rolleyes: Har batteriet bak i min bil, vurderer sette inn et til, for å ha litt mer strøm tilgjengelig. Trenger det være festet skikkelig hvis det er syrefritt? Batteri bør festes uansett hvilken type det er.Du vil ikke ha over 5kg slengende rundt i bilen hvis det skulle skje noe. Hva mener du med kreft og stråling? Ikke bry deg om dette ;) Er bare tull. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet Desember 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 24, 2004 Kansje litt off topic, men hva annet kan jeg flytte fra motor rom og bak? ( i en colt f.eks.) Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleM Skrevet Desember 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 25, 2004 Du kan flytte motoren baki, og bygge om hele Colten sånn at den likner på en gammel VW Transporter, bare litt mindre. Husk ombygging til bakhjulsdrift i samme slengen! (Sånn nå blir den fyren opptatt et par dager.) Hehe! Er vel ikke så mye du kan flytte baki uten videre, av de kreative tingene jeg har sett, er verd å nevne han som trakk opp slanger hele veien bak og la radiatoren i vingen. Blir jo noen liter ekstra kjølevæske da, og litt endring i vektfordeling. Men bedre kjøling? Neppe. Og så kan du jo flytte ekspansjonstank, spylevæske, denslags. Hmmm blir et jævlig 'clean' motorrom til slutt dette... Har forresten flytta batteriet i bilen min bak, der hvor baksetet en gang i tiden befant seg. La ganske enkelt en feit stereokabel frem til den gamle pluss-polen og dynamoen. Ser ikke helt bra ut men det fønker, funksjon kommer foran utseende, i første omgang. Ikke glem å installer sikring på den nye kabelen, er en viss sjans for at plastbelegget (eller hva faen det er) gnages bort og du får tidenes kortslutning med 35 kvadrat kabel rett fra batteriet. Tipper det utvikler litt røyk i beste fall. Koster ca 300 spenn for en fet automatsikring, kablene kan du få så dyre du vil, men du trenger ikke stereokvalitet, den er mye dyrere enn vanlig 'sterkstrømskabel'. (Faen hvor dårlig ordforrådet har blitt i jula da.) Har laget et lokk over 'baksetet', batteriet er ikke festet på noen måte, unntatt en fet & stram jordingskabel, pluss selve lokket over. Drar ingen plasser med mindre jeg drar rett i en murvegg i 120. Og da driter jeg i hva batteriet finner på, er mer bekymret for lakken :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ROLF Skrevet Desember 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2004 "Drar ingen plasser med mindre jeg drar rett i en murvegg i 120. Og da driter jeg i hva batteriet finner på, er mer bekymret for lakken " Med batteriet borra inni bakhue,og batterisyra rennende utav nesa, da tenker du ikke lenger på lakken!! knock Festes godt , og jordinga trenger du bare rett i karossen bak!:o Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleM Skrevet Desember 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2004 Hmmm... skulle like å se det... Hva gjør mest vondt, hull i hodet, batterisyra i nesa eller eventuelle elektriske støt? Men orker ikke prøve, blir så dyrt å omlakkere bilen. Du VET vel at batterisyre skader lakken??? Forøvrig må et batteri som er plassert på dørken der baksetet var, på høyre side, bak en *solid* vange, festet med fet jordingskabel, under et solid lokk, oppføre seg ganske naturstridig dersom jeg skal kunne få det i bakhodet, der jeg sitter på høyre side av bilen. Hvis jeg kolliderer i 120 og av en eller annen grunn skulle overleve, ville jeg vel sannsynligvis ønske å få et batteri i bakhodet for å slippe grønnsak-i-rullestol-tilværelsen. :) Dessuten veier et batteri i kollisjonsøyeblikket sikkert like mye som en gravid kenguru på steroider, og vil sannsynligvis bli elegant røsket ut av hvilket som helst feste, det hjelper ikke feste batteriet feks. med 60mm stålwire og ankerkjetting hvis wiren er festet i 1mm tynnfisleplater. Det er ikke store originale festene i motorrommet på de fleste biler, men det er jo fordi batteriet er sånn cirka det første som blir ødelagt i en frontkollisjon, og neppe vil kunne transportere seg selv ut av motorrom, inn i kupeen og videre gjennom nakkestøtten før den treffer bakhodet til en intetanende sjåfør. Er langt mer bekymret for eventuell bagasje og ting og tang man drasser med seg, generell dritt i hattehylle etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
clone baby Skrevet Januar 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2005 Originally posted by OleM Og så kan du jo flytte ekspansjonstank, spylevæske, denslags. Hmmm blir et jævlig 'clean' motorrom til slutt dette... Tenkt på det kjøl, men vil ikke slangen til ekspansjons tanken være for lang og dermed fucker jeg opp funsjonen til ekspansjons tanken? og vil funsjonen til ekspansjons tanken bli svekket om jeg plasserer tanken lavere i bagasje rommet enn org høyde i motor rom? PS. Håper jeg ikke fucker opp posten din Dr_BASS. bare si ifra hvis jeg gjør :) Siter CorsaA 1.8 16vT CorsaA 1.3 http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.