Gå til innhold

kjøpe amcar?

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

drømmer om å kjøpe amcar, men lurer litt på noe greier her..

tenker at når eg har dimmet til sommeren og jobbet en stund har eg ca 30-40 000 å kjøpe bil for, så eg har søkt litt og funnet 2 stk biler eg likte..:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=569801

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=623141

det eg lurer på:

-e prisene her reelle eller? likte spesielt den første, men så vidt eg kan lese av annonsen skal den eu-godkjennes i januar og det står ingenting om at den e det.. gidd ikkje ringe, for eg har ikkje råd til å kjøpe før sommeren som sagt.. og den siste virket litt shabby egentlig..

-har disse bilene v8? syns det hører med når eg først skal slå på stortrommen

-hvis de har 8er, ka ligger forbruket på? har sett i amcar at folk mener bilene de har går på ned mot literen på milen. e dette tilfelle eller har de då trilt ned en lang bakke?

-kordan e tilgangen på deler på disse og lignende biler?

-må det skrus mye? vitsen forsvinner liksom litt då siden eg e ute etter bruksbil og mangler skruferdigheter..

og e det noen som har noen andre forslag?

vil ha en bil som ikkje e stygg, med v8 og automat og rwd..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si det var noen blod-priser.. Er ihvertfall V8 i den siste, en 5,7L. og vil tippe det er en 8er i den første, men mange av dem kom jo med 6er. V8 er er MUST i en amric!!

Forbruket kan variere VELDIG, kommer selvfølgelig ann på hvor hard du er på gassen, men ned mot 1l/mila er vel ikke ofte å se men hvis motoren er ordentlig justert er det helt klart mulig.

Det er gamle biler som er shabby og trenger helt sikkert litt stell for å kunne brukes som bruksbil. Hva med å legge bittelitt mer penger i det å kjøpe f.eks en camaro..? Min ble solgt i dag (blir henta i februar eller noe..) og vil si at det er en morsom og tøff bil til en grei pris. Nok av hester å leke med..

http://www.bilforumet.net/showthread.php?threadid=58638

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lage ny tråd, men er altså også på let etter amerikaner. Dvs. jeg snuser litt på å kjøpe en. Prisklasse rundt 50-60 000,-. Hva bør jeg kikke etter og ikke minst hvor?

(noen med tips)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bilene. må du bare se etter det samme som på alle andre bruktbiler: Historikk, rust, tilstandsrapport osv.

Ta gjerne med deg en amcar-kjenner, hvis du kjenner noen.

Hans med ny-solgt Camaro, ha meg unnskyldt, men min erfaring er at mange amcars selges av mildt sagt tvilsomme typer.

I din søken vil du møte historier som "Egentlig vet jeg ikke så mye om bilen. Jeg fikk den som delbetaling for en jobb jeg gjorde for en bekjent..."

Eller "Bilen har stått uten skilter noen år, men gikk kjempefint da jeg satte den vekk...." osv osv.

Vær kritisk og ikke vært redd for å la en bil gå til andre hvis magefølelsen din sier "stopp"

Men det endrer ikke på det faktum at noen selgere og biler er helt ok. Da kan du få en helt ok bil med lave driftskostnader og et bensinforbruk på ca 1-1,3L/mil. Vær imidlertid oppmerksom på at trimmede motorer gjerne øker forbruket merkbart.

Siden du ikke har ambisjoner om å mekke litt sjøl bør du sjekke at verksteder i nærområdet ditt tar slike biler. Noen verksteder er helt idioter mener at "amcars, de' e' fali' de' ". Da sitter du i klemma for den minste ting.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kor mye må eg ut med for en amcar som funker som bruksbil? hvis det e snakk om veldig enkle operasjoner kan eg skru litt, får nok hjelp av folk som kan og, men då har det jo med å ta lenger tid enn det burde :/

e det snakk om mye mer skruing enn f.eks en opel rekord fra 1985? eg e jo på utkikk etter en bil som e over 30 år.. :/

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får se på ståa til sommeren, fant faktisk en med sånt karosseri som var feit, så kanskje eg havner i en sånn.. takk for svar hvertfall, og feel free til å legge inn flere kommentarer hvis noen kommer på noe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo Van's Pick up's også, men det blir kankskje litt for spesielt?

Eller hva med Astro van? Ok, ok de har ikke V8, men de har faktisk masse Amcar-følelse.

Kjører en slik selv og bilen er gulle' god. Har ikke hatt mer utgifter på den enn på familiens andre bil, en Carina fra '94 (bortsett fra bansinforbruket, selvsagt)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Hot Rod at det er en del tvilsomme selgere der ute, og kanskje spesielt om du skal prøve å gjøre et varp! Om du ikke skrur noe selv, eller har glede av skruvillige kamerater bør du være litt kresen. Velg deg ut en type bil som averteres i prisklasse litt under maksgrensa di, slik at du kan slå til når du kommer over et velstelt eksemplar.

V8 i god stand til under 50 000,- betyr stort sett at det er sedaner eller stasjonsvogner du kan kjøpe. Dessverre er det ikke alltid slike biler får så godt stell - detter er jo typiske raggarbiler som får kjørt seg.

Selv om du ikke skal kjøpe bil nå, så vær på utkikk, og dra og se på noen om det passer. Jeg holdt på i 5 år før jeg endelig fikk ut finger'n og slo til, og da visste jeg godt hva jeg ville ha.

En annen ting om du er avhengig av verksted: Det kan være lurt å velge en litt kurant bil. Ta de to annonsene dine: Rambler er typisk ukurant, selv om slitedeler sikkert er ok. 66 Impalaen er derimot kjempekurant: Slitedeler finnes overalt til lave priser, og det meste til bilen lages nytt. Mulig unntak er ting som er spesielt for sedanutgavene. Det er hardtopper og cabber det legges penger i. Dessuten er det trolig lettere å selge den dagen det blir aktuelt. Men det kan jo være gøy å ha noe få andre har også!

Forbruk: Fullsizere ligger på 1,5 liter og oppover. Selv har jeg aldri vært under 2 liter på T-birden, men den er uvanlig tung også.

En mindre V8-bil (Chevelle, Nova, Dart, Falcon, Mustang osv.) kan nok gå på under literen om alt er tunet inn for dette og en har riktig utveksling på langkjøring. Forvent allikevel ikke at du havner så lavt med en bruksbil.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting i mot hverken van eller pickup egentlig, minus mangel på seter i de fleste pickuper då.. eg får følge med litt, har fulgt litt med fram til no og, men det har vært på biler i prisklasse 100-300 000, så det har jo vært av liten nytte ;)

hadde egentlig liten tiltro til det med å gå på 1 liter på milen med amrikaner, men det e jo lov å håpe ;) så lenge det ikkje går så mye over 1,5 e jo det meste greit, kjenner folk med originale 240er som går på 1,3 (pga feil i motor, men likevel)..

nytt spørsmål, diesel, e det vanlig i amcars? vet om starcraft og sånt, men tenkte mer generelt?

edit: faen, sitter her på julaften :P på tide å komme meg tilbake til de andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider