Gå til innhold

Kamera til bilbilder?

Ranger emnet

Dulle

Anbefalte innlegg

Hallo. Vet det er en del folk her inne (jeg visste ikke om dette var riktig forum men), som driver med foto, noen til og med som jobb.

Så derfor lurte jeg på om noen av disse individere kunne anbefale noen kameraer til oss vanlige dødelige, med de vanlige goodiesene, som godt justerbar lukkertir, lysfølsomhet osv.

Gjerne ett par eksempler i forskjellige prisklasser, som ikke er f.eks 40 000,- :P

Tenkte fra 2000-4000,- og fra 4000- 10 000,-?

Kommer det noe bra kan det godt hende det blir nytt kamera på nyåret :D

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nokk ikke en DSLR (digital speil refleks) kamera til 5000,-.

Billigste du får per. dags dato er Canon EOS 300D, og det koster 8000kr med 18-55mm objektiv. (7300,- uten objektiv)

Men var jeg deg ville jeg valgt Nikon D70, det får vist mye bedre kritikker med koster da 9300,- med 20-100mm objektiv.

Disse to kameraene er vel de mest solgte og brukervennlige.

(vanlige digitale kompaktkamera er det vel dårlig med innstillinger (lukkertid, blender, fokus) på og har veeldig lang "utløsningstid"(fra du trykker på knappen til bildet blir tatt). Noe som er veldig plagsomt.

Edit: Skrivefeil. Mener Canon EOS 300D ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by andrej1

Da benytter jeg sjangsen til å spørre om hva eksponering er?

Ekponering er hvor mye lys som slipper til på filmen. Noe som er et resultat av lukkertid, blender og hvor lyst motivet du tar bilde av er.

Undereksponerer du filmen kommer det forlite lys til filmen og blildet blir mørkt. Overeksponerer du filmen blir bildet for lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mange fine DSLR for under 5000, en brukt Canon D30 eller Canon D60. En Canon 10D får man jo ned til 6000-7000 nå, må ikke alltid kjøpe nytt vet du, er jo en litt større risk og kjøpe brukt (ingen/dårlig garanti osv..) men det går som regel greit.

Men et flott DSLR tar ikke flotte bilder uten skikkelig optikk. Nikon sitt utvalg kjenner jeg ikke (er Canon fantast), men kjøper du deg en Canon kan jeg anbefale deg en 17-40mm f/4 L USM, denne er knall, litt dyr, men overlegen skarphet i forhold til prisen, får den vel for ca 4000-5000 pent brukt.

En Sigma 17-35 f/2.8 HSM er også et flott alternativ, har brukt en slik en mye, men liker Canon 17-40 bedre, den er merkbart skarpere, men Sigma 17-35 har en et lavere blendertall, som er litt koz.

Dette er to flotte vidvinkel-zoomer (som er koz når man leker med bil.)

Telezoom, da har man enorme valgmuligheter, men en vanlig Canon 75-300 IS USM (ca 4-5000) burde holde lenge, IS gjør at den er grei å bruke håndholdt også. Er du ute etter noe skarpere er Canon 70-200 f/2.8 L USM (ca 10 000) eller 70-200 f/4 L USM (ca 6000) kjempeheftige. En av disse sammen med en 2x konverter gir et kult resultat. Evt en 100-400 f/4.5-5.6 L USM.. (ca 15 000)

Skal se om jeg får scannet litt bilder (er fremdeles analog jeg :))med de forskjellige objektivene, men det blir ikke før på nyåret (ferie nå)

EDIT: Svar til deg over her, nikon har ikke EOS-kameraer..

Rune - Best i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på et vanlig digital kamera og et speilrefleks?? Med eksponering, blir bildene klarere i mørket?? På kameraet mitt har jeg en blits hvor du ser bilde av en mann og en stjerne ved siden av. Bildet blir ekstra lyst på en måte og hvis jeg rører på kameraet så blir det streker fra alt lys. Hva er dette for noe?? Er det bra å bruke det i mørket??

quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er hele tingen her er at jeg liker å ta bilder. Og jeg føler liksom at utstyret holder tilbake viljen, om dere skjønner.

Det kameraet jeg bruker har vært tro tjener en god stund, og desverre for det var det også fast følgensvenn på hver eneste fest jeg var på i nesten 2 år...så det har fått seg noen trøkker.

Men jeg kan slenge med ett bilde for å vise at det ikke er helt håpløst:

CarStraws.jpg

Jeg føler liksom at grensen går her. Bedre enn dette kan det ikke bli med dette kameraet. Man kan selvsagt forbedre både setting og vinkel og lys, men når alt bremses av kameraet er det ikke så gøy.

Så det jeg egentlig er ute etter her er et kamera som kan ta bra bilder, som ikke er smelldyrt. Gjerne mye innstillingsmuligheter.

Og, jeg takker for alle svarene hittil, men saken er at jeg skjønner veldig lite av de tekniske uttrykkene her.. ;)

Edit: Beklager det altfor store bildet, men jeg vil gjerne få fram hva kameraet jeg har klarer som mest, og da er det jo liksom ikke noe særlig å "jukse".

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Canon EOS 300D selv jeg, og jeg vil si det er et meget bra kamera, brukervennlig og av høy kvalitet!

Høyeste oppløsning skal være 6,3 megapixel, noe som er mer enn nok for ditt formål tror jeg.

Kommer helt an på hva du skal da, men hvis du skal ha bra bilder i høy kvalitet.

Selvom du skulle være yrkesfotograf ville det vært av god standar med bilder tatt av dette kameraet på trykk.

Prisen ligger på alt fra 7000 til 12000 avhengig av linse. Bare så det er sagt nytter det ikke å bare kjøpe kamerahuset, for "gamle" linser passer ikke til huset.

Og du trenger linser med både auto- og manuellfokus.

For 8000 kroner vil du få en 28-55 Canon linse med på kjøpet.

Større linser er å få med også, men prisen vil øke da.

Et godt valg av kamerapakke er det hvis du ønsker speilrefleks kamera som er digitalt!

PS: Finnes i de aller fleste fotobutikker!

Kan godt poste et bilde tatt med kameraet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et Konica Minolta Z3 tidligere i år, og det er et kamera som kategoriseres midt i mellom kompaktkamera og speilrefleks. Det har stor innebygget zoom-linse (12x/420mm 35mm eq.) og 4 megapiksler. Det kostet meg 4000 kr, og jeg er fornøyd. Før hadde jeg et Kodak DX4530 kompaktkamera, men jeg følte det ikke strakk til når det gjelder manuelle innstillinger, zoom og reaksjonstid. Her er noen bilder jeg har tatt med Z3en (de er redigerte):

eik_03.jpg

rot_11.jpg

rot_15.jpg

rot_37.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er "kompaktkamera" eller speilrefleks er enten eller, er snakk om to teknologier/systemer.

Så det går ikkje an å ligge midt mellom, men digitalt kamera med god optikk er vel betre betegnelse. :p

Korleis er den fysiske størrelsen på kameraet?

BTW: Kar mange MP treng eg for å skrive ut eit bilde i A4 format?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

Om det er "kompaktkamera" eller speilrefleks er enten eller, er snakk om to teknologier/systemer.

Så det går ikkje an å ligge midt mellom, men digitalt kamera med god optikk er vel betre betegnelse. :p

Korleis er den fysiske størrelsen på kameraet?

BTW: Kar mange MP treng eg for å skrive ut eit bilde i A4 format?

Jo, det er en slags kameraklasse midt i mellom, nettopp fordi det ikke er kompakt kamera, men et "ultra-zoomkamera". Om det har god optikk har ingenting med formatet å gjøre, et kompaktkamera kan ha bedre optikk enn et speilreflekskamera, det kommer an på kvaliteten.

Størrelsen i tall: 108.5 x 80 x 83.5 mm

Vekt uten batteri eller minne: 335 g

Man kan alltid skrive ut bilder i A4-format, men megapiksler + andre faktorer i kameraet avgjør kvaliteten. Jeg er ikke sikker på hva "grensen" er, men 5 MP er vel regnet for å gå greit på A4. Det kommer jo også an på printermediet, om det er profesjonelt fototrykk eller en vanlig blekkprinter. Jeg har faktisk ikke forsøkt en A4-utskrift ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider