Gå til innhold

Diesel eller bensin?

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

Originally posted by groenn

Har altså tenkt på å kjøpe en "kurder" e.l. toseter.

 

En som har mye greie på biler anbefaler meg Seat inca 1,9 turbo diesel og sier de er meget bra. Mens andre anbefaler ikke diesel på mye småkjøring. Har aldri vært borti diesel før :o

 

Noen meninger?

 

Diesel bruker gjerne litt lenger tid på å bli varm, så hvis du har mange korte turer, kan det være dumt med diesel.

 

Mange diesler har ekstra oppvarming, da blir det virkelig fart i oppvarmingen, så hvis den har det, er det bare å løpe og kjøpe diesel.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs å komme deg ut på landeveien, og plage den med masse turtall over en lenger strekning. Ellers kan du ende opp med en bil som soter så mye at den ikke går gjennom eu-kontroll.

Forrige eier av min gamle bil, en escort TD, hadde bare brukt den til bykjøring, og jeg fikk akkurat de ovenfornevnte problemer. Ett annet tips, er å fylle på dieselrens med jevne mellomrom. Det hjelper masse. Slik fikk jeg min gjennom kontrollen. Dagens dieselbiler leveres nok standard med dieselvarmer, så temp inne i bil er nok ikke noe problem.

Bilen min var jo en 96mod, så motoren hadde ikke dagens teknologi, derfor kan det godt hende at du ikke vil bli plaget med soting.

Alt blir jo forbedret med tanke på miljøet:)

Ville godt for diesel. Sterkere enn tilsvarende bensin.

 

Ett lite biltips i samme klasse. Ford Transit Connect. Skal være veldig gode biler, både å kjøre, og ha godt driftskvalitet.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by groenn

 

Javel, hva vil det egentlig si å kjøre den rein, kjøre tanken tom..? :o :rolleyes:

 

Kjør den så den ikke tror det er tante Olga på 90år som sitter bak rattet. Det betyr ikke grisekjøring, men at du mater litt ordentlig en gang i blant.

Selv om min langkjøres mye i 120+ km/t, merker jeg godt at den blir litt dauere hvis jeg har kjørt kylling en stund.

 

Dette er ikke noe du trenger bry deg veldig mye om, bare husk at også diesler kan jobbe litt på turtall innimellom. Man blir gjerne bortskjemt med høyt dreiemoment, og drar den aldri ut på giret. Ingen fare, men den kan bli litt kvikkere hvis den får kjørt seg litt innimellom. Det er i hvertfall min erfaring.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hvert på bosch kurs om akkurat dette emnet, og et sitat fra bosch karen var..

 

"alle tror nye diesel-biler skal bli kjørt like daut som gammel diesel, men det er helt feil, nye typen diesel skal kjøre som om det var en bensin-bil, altså dra den ut litt på gira, sånn at det ikke soter igjen. gjør du dette kan du slippe å helle på dieselrens osv."

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

har hvert på bosch kurs om akkurat dette emnet, og et sitat fra bosch karen var..

 

"alle tror nye diesel-biler skal bli kjørt like daut som gammel diesel, men det er helt feil, nye typen diesel skal kjøre som om det var en bensin-bil, altså dra den ut litt på gira, sånn at det ikke soter igjen. gjør du dette kan du slippe å helle på dieselrens osv."

 

Det er flere som har hatt trøbbel med dysene på nyere CDI-motorer, men det kan virke som om de ved litt inspirert kjøring blir kvitt problemet.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

..Ett lite biltips i samme klasse. Ford Transit Connect. Skal være veldig gode biler, både å kjøre, og ha godt driftskvalitet. [/b]

 

Takk se den ja. Trodde det var Ford Courier som var tilsvarende type bil som Seat Inca (+ WV Caddy og Opel Combo)

 

Jo den ser ok ut, men Ford er det merke jeg skyr mest. Fordi jeg har hørt så mye om problemer med Forder :( Men det var kanskje før det..

 

Helst ville jeg hatt en japansk bil, Toyota feks. Men det er visst ikke akkurat sånne modeller av dem.

Det var en (forhenv)bilmekaniker som tipset meg om S. Inca..hadde ikke hørt om dette merket før engang :o

Etter det han sa, var det omtrent samme bil som Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har en Ford Mondeo 2L TDCI.

115 hk. 290 nm.

Hadde den hele forrige helg. Den er relativt Turtalsvillig ( 4800 rpm er det slutt) til å være disel motor. Når jeg kjører aktivt ( ikke gris ) så merker jeg stor forskjell etter 2-3 mil aktiv kjøring med mye "Pedal-To-The-metal" kjøring. ligger på 3 gir i fra 80 - 120 ( 120 = 4500 rpm )

 

De nye Disel motorene er relativt kvikke men ikke minst STERKE.

 

Har en del morro med den motoren der. Men jeg liker Bensin lyden mye bedre. Spess når motorene varver 7000 rpm uten å skrike ( V-Tech fra honda for eks )

 

God Jul.

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Det er flere som har hatt trøbbel med dysene på nyere CDI-motorer, men det kan virke som om de ved litt inspirert kjøring blir kvitt problemet.

 

stemmer stemmer, det er nettop det jeg sier :)

 

dette gjelder både common-rail og pumpe-dyse.

 

(nevner dem siden de er mest vanlig på personbiler nå, mer og mer common-rail, pumpe-dyse blir avleggs)

 

når du kjører på lit og får litt trykk i motoren blåser du reit og da blir det en reinere og bedre forbrenning, enkelt og greit :)

 

ps. seat inca er en glimrende bil virker det som. har hatt noen inne i det siste, ser ut til å være kvalitet, er jo trossalt godt utprøvde metoder fra andre gamle vag biler. skoda/seat.. gode biler :)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by groenn

 

Takk se den ja. Trodde det var Ford Courier som var tilsvarende type bil som Seat Inca (+ WV Caddy og Opel Combo)

 

Jo den ser ok ut, men Ford er det merke jeg skyr mest. Fordi jeg har hørt så mye om problemer med Forder :( Men det var kanskje før det..

 

Det var en (forhenv)bilmekaniker som tipset meg om S. Inca..hadde ikke hørt om dette merket før engang :o

Etter det han sa, var det omtrent samme bil som Audi

 

Det at det er små mange problemer med ford er mest en myte spør du meg. Gamlingene har bare hatt ford nå i snart 20år, og de er kjempeførnøyde. Hadde aldri hatt ford så lenge viss ikke.

Uansett så har FORD fått en renessanse, hva gjelder motorer, og design.

 

Kan ikke sammenligne gamle og daue courier og transit connect.

Courieren var bygd på samme platform som fiesta, mens connecten vel er en mindre utgave av transit.

Seat inca er sikkert grei nok den. Er jo samme bil som vw caddy. Bare ett annet merke i grillen. Er jo det samme med alle VAG biler. Bare bytter merke, og ligger på prisn.

 

Nei, prøv en connect før du bestemmer deg. Er verdt det. KJenner en del som har slike, og er veldig fornøyd med dem.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå bestemt meg å gå for wv caddy. Spørsmålet er nå bare om jeg skal velge bensin eller diesel.

 

Det er en forhandler her som importerer fra tyskland, så jeg lurer på å bestille en der og få akkurat det jeg vil ha.

Det skal være 2 typer turbo diesel. TD og TDi som er turbo diesel injection med 90 hk. Den andre er 64 hk.

 

Min kjøring er stort sett 6 km fram og tilbake hver dag plus noen andre småturer. Det kan bli en lengre tur 1 til 3 ganger i året. Tar gjerne mot flere tips hva slags jeg bør velge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

 

når du kjører på lit og får litt trykk i motoren blåser du reit og da blir det en reinere og bedre forbrenning, enkelt og greit :)

 

I dag byttet jeg dieselfilter, og i samme slengen hadde jeg i dyserens. Lot bilen gå på tomgang en liten stund, før jeg ruset den litt ordentlig, lot den surre jevnt på 3500 o/min, og pisket den litt opp mot 4500-5000... Fytti faen så svart det ble bak. Selv om bilen min vanligvis får kjørt seg ganske brukbart, så var det godt med sot der. Skal bli spennende å se om det gjør noe med effekten. Skal på EU i mårra, så forhåpentligvis er avgassene som de skal nå.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår