Gå til innhold

Håndbrekk Audi 100

Ranger emnet


Cozzie

Anbefalte innlegg

Vet Audi 100 har hatt noe vås med brekk på sin liste. En kompis prøvde bilen min en dag (se signatur), og da han parkerte den fra seg, dro han brekket opp. Schwooop sa det.. ingen motstand før helt i toppen.

 

Så brekket har så og si null funksjon nå. Stiller du deg i en svak bakke klarer han å holde den i ro, men den begynner å trille i brattere bakker. Muligheten for å låse hjul er ikke tilstedet. Hva kan ha skjedd?

 

Hvis brekkvaieren har røket, vil ikke brekkets funksjon være helt borte? Har som sagt en liten funksjon i slutten av hendelen.

 

Noe med mekanismen som har tatt kvelden? Tips mottas med et stort takk. EU-kontroll er bestilt tidlig i januar, så det er greit å ha det i orden til da.

 

mvh

Moi

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Audi 100" har helt sikkert rett i at wiren til den ene siden har røket. Det går så vidt jeg husker en wire fra håndbrekket ned til en plate, og derfra en wire til hvert sitt bakhjul. Om den ene wiren ryker, vil "platen" vri seg, og du kan dra brekket nesten til topps.

 

Dette er litt vanskelig å komme til da det ligger gjemt over dekselet over eksosen midt under bilen.. Litt demontering må til.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har funnet ut at det blir ny kalipper på meg. Men senest i går gikk andre siden til helvete og :( Så nu er det ingen motstand i brekket what so ever :P Men tror bare at wiren har falt av på andre siden. Har ikke fått undersøkt enda.

 

I værstefall blir det en dyr affære :( Er ikke noe arbeid jeg kommer til å gjøre selv.. vet ikke hvor kjapt et verksted får bytta en kalipper på jeg. Noen som vet?

 

Men men.. studielånet ble vist stort denne mnd ;)

 

Forresten Lereim.. har du garasje for tiden? Så en Audi 100 2.3'er som stod på byåsen inni en rød garasje. Er ikke sikker på om det stod phantom eller quattro på høyresiden.. mulig det var quattro det stod..

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nok bytte begge kalipperene ja :(

 

Men fikk de for 1300 per stk mot mekonomens pris på ca 1800. Så det er jo en opptur i nedturen :)

 

Så nå blir det brekking for vedlikeholding året rundt!

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

Måtte nok bytte begge kalipperene ja :(

 

Men fikk de for 1300 per stk mot mekonomens pris på ca 1800. Så det er jo en opptur i nedturen :)

 

Så nå blir det brekking for vedlikeholding året rundt!

Var det glidepinnene som hadde rustet eller var det brekk-mekanismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bar1

Var det glidepinnene som hadde rustet eller var det brekk-mekanismen?

 

Desverre var det brekk-mekanismen som hadde tatt kvelden. Hvis det er glidepinnene som tar kvelden, regner jeg med at dette er noe man kan fikse med rep-sett.

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EyeLid

dette var da pris INKL innbytte av calipper?

 

Inkludert innbytte av kalipperen ja. Ser mekonomen hadde pant på kroner 295 på dette, så det ble ikke så veldig mye billigere.. Men noen kroner spart er kroner spart ;)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cozzie

 

Desverre var det brekk-mekanismen som hadde tatt kvelden. Hvis det er glidepinnene som tar kvelden, regner jeg med at dette er noe man kan fikse med rep-sett.

 

Ja, repsett finnes på Mekonomen. Et tips: smør mekanismen godt inn med fett hver gang du skifter dekk. Det gjør jeg og min har holdt i 9 år nå (kryss fingrene). I tillegg bruker jeg alltid brekket (når bilen står) og gir bremsene mye å jobbe med minst en gang i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bar1

 

Ja, repsett finnes på Mekonomen. Et tips: smør mekanismen godt inn med fett hver gang du skifter dekk. Det gjør jeg og min har holdt i 9 år nå (kryss fingrene). I tillegg bruker jeg alltid brekket (når bilen står) og gir bremsene mye å jobbe med minst en gang i uka :)

 

Blir nok å benytte meg av brekket litt framover, selv om det bare skal benyttes på ballerinabiler :P Men gud så annerledes det ble. Tok allerede i første hakket, og låste hjulene helt i hakk nummer 3.. mot tidligere hakk 15 eller noe slikt :)

 

Har kommet over et tips hvor man kan bore litt på kalipperen, og montere en fettnippel på den.. men er ikke helt keen på å benytte meg av slike drastiske metoder. Blir vel bare å prøve å holde det rent fra saltete veier og benytte meg av brekket litt til tider.

 

Død over saltinga!

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår