Gå til innhold

Bilstereo i min E36 325ia Cab

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Nå har jeg handlet inn litt stereo-komponenter til min BMW Cab, mangler litt småtteri før jeg kan bygge alt i sammen..

Hittil har jeg kjøpt følgende:

- Clarion VRX613R Multimediaspiller med en 6disc's CD-skifter

- 2stk 10" dynaBel DY9410

- 1 stk dynaBel BF4501 Monoblokk

- Stinger Signalkabel med Remote

- 100A Automatsikring

- 30liters subkasse med 2x15liters kammer

Ellers er det BMW Soundsystem fra Harmann Kardon i bilen orginalt, så dette holder, det trengs bare litt mere bass :)

Det jeg skal kjøpe er:

- Strømkabel, hvor stor?

- TV Tuner til Clarion'en

- DVD til Clarion'en

- Litt vifter, neonlys, plexi, sponplater, griller til å ha over subbene, osv

Så skal det bygges litt pent baki der.. Har tenkt å benytte meg av reservehjulsbrønnen, da denne er ganske stor og ikke brukes til noen ting egentlig.. Og ellers vil jeg benytte bagasjerommet på et vis også, så jeg vil spare mest mulig plass..

Jeg har sjekket og subkassa går neddi reservehjulsbrønnen.. Så jeg tenker å sette subbene neddi der, helt fremst i brønnen, for så å lage plass til forsterkeren der også.. Så ha litt lys sammens med dem neddi der, i fargen rødt.. Og plexi over forsterkeren, og et par griller over subelementene.. Sånn at bagasjerommet er så og si flatt bake.. og at man kan legge ting der.. På venstre siden tenker jeg å ha DVD spilleren og CD skifteren.. På høyre siden er batteriet..

Hvilke sponplater skal jeg benytte? Hvordan skal jeg bygge dette opp? Skal jeg dempe noe i hjulbuebrønnen? Noen som har bilder fra byggeprosessen av noe lignende?

Trenger jeg en Kondensator? Nytt batteri?

Bilde av brønnen:

DSCF0087.jpg

Bilde av kassa og forsterkeren:

DSCF0096.jpg

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Hvilke sponplater skal jeg benytte?"

Mange sverger til MDF til bruk i bilen. Men skal du bygge deg et fint bagasjerom så spiller lite og ingen rolle hvilken type plater du bruker. Kassen din bør være i MDF gjerne med et lag viskoselim i mellom to lag med MDF.

"Hvordan skal jeg bygge dette opp?"

Hvorfor ikke bruke din venn, Sunix`s system som mal da?

Jeg synes det er viktig at en kan bruke bagasjerommet (og bilen i det hele tatt) etter at et system er montert. Det finnes 1000 måter å gjøre dette på så det er opp til deg hvordan du vil ha det seende ut og hvor god plass du trenger i det daglige.

"Skal jeg dempe noe i hjulbuebrønnen?"

Det er alltid en fordel men noen m2 med dempemateriale. Send en PM til Slette her på forumet. Han kan hjelpe deg med dempematerialer.

"Noen som har bilder fra byggeprosessen av noe lignende?"

Mangen her sitter på bilder så du får nok noen henvendelser på dette når Jula har fått sluppet taket litt.

Når det gjelder strømkabel så vil denne aldri bli "for tykk".

Kjøp den tykkeste du har råd til (50 mm2) så slipper du å bytte denne ved en eventuell oppgradering av forsterkerne dine senere.

"Trenger jeg en Kondensator?"

Det er alltid en fordel med kondensator!

Bruk ca. 1 Farad pr. 1000 watt.

"Nytt batteri?"

Det finnes nok mange som vil fortelle deg at det ikke er nødvendig med et nytt batteri, men batterier er forbruksvare og et syrebatteri har ikke all verdens med levetid dersom det blir brukt i forbindelse med et større stereoanlegg i en bil.

Kjøp deg et drycell-batteri. Det finnes mange merker og modelle og velge i men hold deg til de kjente og spør gjerne Slette her på forumet om han har et godt tilbud til deg.

Han ordner det meste!

Lykke til med anlegget og ei riktig God Jul ønskes deg!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvilke sponplater skal jeg benytte?"

Mange sverger til MDF til bruk i bilen. Men skal du bygge deg et fint bagasjerom så spiller lite og ingen rolle hvilken type plater du bruker. Kassen din bør være i MDF gjerne med et lag viskoselim i mellom to lag med MDF.

- Kassen er bygd allerede.. Ser svært bra ut.. Må finne noe solide greier da..

"Hvordan skal jeg bygge dette opp?"

Hvorfor ikke bruke din venn, Sunix`s system som mal da?

Jeg synes det er viktig at en kan bruke bagasjerommet (og bilen i det hele tatt) etter at et system er montert. Det finnes 1000 måter å gjøre dette på så det er opp til deg hvordan du vil ha det seende ut og hvor god plass du trenger i det daglige.

- Jeg vil benytte hjulbuebrønnen, har 10"erne der og forsterkeren.. Griller over elementene og glass for forsterkeren.. Da kan bagasjen brukes akkurat som før.. Jeg vet ikke hvordan Sunix har gjort det.. Få som tar bilder underveis vet du..

"Skal jeg dempe noe i hjulbuebrønnen?"

Det er alltid en fordel men noen m2 med dempemateriale. Send en PM til Slette her på forumet. Han kan hjelpe deg med dempematerialer.

- Ja, trur jeg må ha meg noe dempemateriale..

"Noen som har bilder fra byggeprosessen av noe lignende?"

Mangen her sitter på bilder så du får nok noen henvendelser på dette når Jula har fått sluppet taket litt.

- Håper det :)

Når det gjelder strømkabel så vil denne aldri bli "for tykk".

Kjøp den tykkeste du har råd til (50 mm2) så slipper du å bytte denne ved en eventuell oppgradering av forsterkerne dine senere.

- Hvor dyrt er nå egentlig dette? Er ikke lange veien fra batteriet som er i bagasjerommet uansett :)

"Trenger jeg en Kondensator?"

Det er alltid en fordel med kondensator!

Bruk ca. 1 Farad pr. 1000 watt.

- Hvilken kondensator da? Som ser litt kul ut.. Og er relativt bra

"Nytt batteri?"

Det finnes nok mange som vil fortelle deg at det ikke er nødvendig med et nytt batteri, men batterier er forbruksvare og et syrebatteri har ikke all verdens med levetid dersom det blir brukt i forbindelse med et større stereoanlegg i en bil.

Kjøp deg et drycell-batteri. Det finnes mange merker og modelle og velge i men hold deg til de kjente og spør gjerne Slette her på forumet om han har et godt tilbud til deg.

Han ordner det meste!

- Får benytte meg av det vanlige syrebatteriet helt til det går adundas, så får jeg kjøpe et annet nytt et.. :)

Lykke til med anlegget og ei riktig God Jul ønskes deg!

- Takk..

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Hvor dyrt er nå egentlig dette? Er ikke lange veien fra batteriet som er i bagasjerommet uansett :)

Mange synes at strømkabelen er "dyr" men jeg er enig med deg. "Ikke så lange biten."

Odd Slette ordner kabel til deg!

Originally posted by Jonte

Hvilken kondensator da? Som ser litt kul ut.. Og er relativt bra

Hvilket merke spiller liten rolle. Skal du ta den helt ut, så kjøper du BraX.

Send en PM til Odd Slette her på forumet. Han hjelper deg med slikt.

Lykke til med anlegget!

Godt Nytt År!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært i bagasjerommet å sjekket litt. Må komme i gang med stereoen snart.. :)

Jeg fikk meg en liten overrasskelse, som endrer planene litt..

Kassa jeg har er litt større enn jeg trudde.. Så noen forandringer må gjøres.. Enten av kassa, planene, eller noe annet..

DSCF0058.jpg

DSCF0057.jpg

Mye plastikk deler i bagasjen.. Når jeg skrudde dem løs blei det slik som dette..

DSCF0059.jpg

DSCF0060.jpg

Den stanga var i veien, så jeg kappa den av..

DSCF0062.jpg

Det hjalp dessverre ikke.. Den klumpen sammens med de runde hjørnene osv gjør at jeg ikke får kassa plassert ordentlig neddi..

DSCF0063.jpg

DSCF0064.jpg

DSCF0065.jpg

Så hva kan jeg gjøre? Modifisere kassa i kantene og under? Bygge ny kasse? Støype bunn i glassfiber? Noen tips eller triks?

Den klumpen som stikker opp, er 'hul' under.. Så det vil altså si at om jeg fjerner den, blir det et hull rettigjennom.. |

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tarjei_Hugaas

Hvorfor ikke bare fjerne denne og sveise på en ny som er rett? regner med at jeg blir og gjøre det på min da jeg skal ha div, forsterkere osv. nedi der. Har jo ikke brukt for den dingsen der uansett, kjører uten reservehjul, har jo dekkspray

Jo, må vel kanskje det.. Men, jeg er ingen gud på noe sveising etc. Så om jeg hadde kunna ungått det.. Hadde det vært det beste.. Driver å funderer på glassfiber nå..

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se, søk på:

soundstream Rx-7 her på bilstereoforummet, der finner du en syk fremgangsmåte, med masse bilder av hvordan dette gjøres, han har vært ordentlig flink med bilder.

personlig ville jeg drete i den ferdigkjøpte kassa, den suger jo allikevell, og glassfibra hele bunnen, funet litere med isoporbiter og lagt en plate med Mdf over, eller byggd den opp. da får du riktig kasse strl, og så kan du montere forsterkeren hvor du vil... :\

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

skal vi se, søk på:

soundstream Rx-7 her på bilstereoforummet, der finner du en syk fremgangsmåte, med masse bilder av hvordan dette gjøres, han har vært ordentlig flink med bilder.

personlig ville jeg drete i den ferdigkjøpte kassa, den suger jo allikevell, og glassfibra hele bunnen, funet litere med isoporbiter og lagt en plate med Mdf over, eller byggd den opp. da får du riktig kasse strl, og så kan du montere forsterkeren hvor du vil... :\

Ja, det blir enten dette, eller så må jeg bygge den mot bakseteryggene i bilen.. Jeg må se.. Har fått litt tips her og der.. :)

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nå har jeg kika litt på dette..

Der finnes noen forskjellige løsninger på dette..

DSCF0063.jpg

Bagasjerommet

Løsning #1 - fjerne den tappen neddi bunn av brønnen, for så å få den vanlige kassa på plass

Løsning #2 - bruke brønnen som kasse..

Løsning #3 - bruke rommet ved skiposehullet og cd skifter 'kassa' som kasse..

Ved Løsning 1 blir det brukt ganske mye plass.. Men, det kan bli relativt bra.. Dette er uten tvil den letteste løsningen.. Dog det krever at jeg må kappe av den tappen i bunn av brønnen, og da må jeg få noen til å sveise..

Ved løsning 2 kan jeg bruke hele brønnen som subkasse, og legge ei plate over, hvor jeg har hull til elementene.. Men, jeg antar jeg må dempe en del, eller legge glassfiber i bunnen av brønnen, for at det skal bli bra lyd.. Dette er ei løsning hvor jeg får utnyttet plassen veldig bra..

Ved løsning 3 så skal jeg benytte det rommet ved skiposehullet, og få elementene inn der, for så å spille inn i kupeen.. Det finnes da to løsninger på dette.. Enten å ha elementene utover med og ha bassrefleks i skiposehullet.. Eller å ha elementene innover mot bakseteryggen, og evt et glass i ryggen av kassa (utmot bagasjerommet altså)..

Bilde_099.jpg

Noen som har noen meninger om dette?

Om det er vits i å støype glassfiber, eller om jeg bare kan spraye Noisekiller neddi? Og hvilken løsning jeg burde bruke?

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider