Gå til innhold

Bilstereo i min E36 325ia Cab

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Originally posted by BMW-328

for å få best lyd skal bassen slå bakover, ikke mot sjåføren. Blir helt feil.

morsom teori, vennligst utdyp.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by BMW-328

lyden kommer jo den. reflekters og at du har bassrør i kassa.. røret mitt kommer ut i skiposen..

Om dette er din derfinisjon av god lyd, er du tydligvis svært glad i udefinert bass, med en god dash fasefeil som bonus.:D :D ;)

ha ha ha

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg bygget anlegget mitt:

2 seperate kasser med egne kammer for hvert element. Kassene er lukket. Så har jeg 2 porter i hattehyllen der jeg får lyden fra bagasjerommet og inn i bilen. Dette fungerer helt utmerket for min del.

Hvordan du bygger anlegget er vel helt opp til deg. Det kommer veldig mye an på hvilken bil du har også. En BMW er ikke verdens enkleste bil å bygge i da det er mye demping ute å går.

Om du skal stille elementene slik at magneten står utover så må du huske å koble kabelen omvendt på elementet for at den skal slå riktig vei.

Lykke til! :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det blir en grei løsning på dette tilslutt..

s2.jpg

Jeg bygger lignende som det der.. Altså ei separat lukket kasse for hvert element.. Også har jeg en slik 'tunnel' i mellom.. Så trekker jeg med filt/vinyl, hva jeg nå skal trekke med over dette mellomrommet også.. Så ser det ut som det er helt lukket, men så får jeg enda litt lyd inn.. Det må da bli greit?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ragua

Om du skal stille elementene slik at magneten står utover så må du huske å koble kabelen omvendt på elementet for at den skal slå riktig vei.

Hvordan kan du si dette?

Er det elementer som er bygget for å spille med magneten UT av kassen?

Vil en ikke få en mindre membranflate da?

Vil ikke dette resultere i at du må trå til med ekstra effekt i forhold til om du hadde latt elementene spille den veien de er ment og kontruert til å spille?

Det er ufattelig mange dumme "idèer" blandt oss bilstereo-byggere.

Bygg seriøst og bygg bra!

Og så til Jonte:

Bygg en kasse, del den i to og la elementene peke framover i bilen. Lykket kasse! (Altså uten bassrefleks!)

Husk å tette mellom fronten på kassen og kupèen din. Skal du gi jernet så ta ned midtarmlenet i baksetet for å "lette på trykket".

Jeg er sikker på at du blir fornøyd med den løsningen!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Hvordan kan du si dette?

Er det elementer som er bygget for å spille med magneten UT av kassen?

Vil en ikke få en mindre membranflate da?

Vil ikke dette resultere i at du må trå til med ekstra effekt i forhold til om du hadde latt elementene spille den veien de er ment og kontruert til å spille?

Det er ufattelig mange dumme "idèer" blandt oss bilstereo-byggere.

Bygg seriøst og bygg bra!

Og så til Jonte:

Bygg en kasse, del den i to og la elementene peke framover i bilen. Lykket kasse! (Altså uten bassrefleks!)

Husk å tette mellom fronten på kassen og kupèen din. Skal du gi jernet så ta ned midtarmlenet i baksetet for å "lette på trykket".

Jeg er sikker på at du blir fornøyd med den løsningen!

Mvh

Pål

Det er det ikke plass til.. Elementene går ikke inn i det rommet under kalesjen.. De er for store.. Så da blir det kasse i det rommet, og elementene i bagasjerommet.. Med magneten ut..

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

NEINEINEI.. Vent nå litt.. Du legger kassa nedi reservehjulsbrønnen sånn som på bildene, med magnetene ut.. Og kler fronten med glassfiber, som går fint ned mot det vanlige gulvet igjen.. :)

Mvh

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ragua

Et høyttalerelement skal ikke "slå riktig vei".

For at en membran skal lage lyd må den bevege seg fram og tilbake, lage lydbølger.

Når membranen beveger seg utover trykker den sammen luftmolekylene og omvendt når membranen beveger seg innover, derav ordet lydbølger.

Ofte kan det være nyttig å prøve seg fram med hvilken polaritet som låter best.

("best" som i samspill med frontsystemet)

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag her jeg målt å styret litt.. Og skal å kjøpe materiale i morra.. Skal prøve på ei løsning lik denne:

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

Jeg skal bare ta den litt videre :)

Elementene skal stå litt mere ut mot sidene.. Så skal kassene ha felles bunn og felles topp.. Separate ellers.. Fronten skal også være felles.. Og med en STOR bassrefleksrør-flens eller en annen åpning.. Inni rommet mellom de to separate kassen, skal jeg ha noe lys eller lignende.. Så det blir en litt kul vri på denne åpningen inn i kupeen.. :)

Ellers skal det se 'lukket' ut der.. Ikke noe åpenrom.. Forsterkeren skal felles ned der den på bildet står.. Skal ha 3 plater der forran.. En på hver av sidene, og den i midten skal ha hengsler som er festet under subkassa.. Så jeg kan vippe den opp, og oppbevare ting under der.. Forsterkeren skal festes i ei lita plate som er festa i den store plata over.. Og et glass med chrom/alu ramme rundt glasset..

Så må jeg finne ut hvor jeg skal ha en evt kondensator..

MEN, det kan være fare for at dette faktisk ikke går, siden jeg har så JÆVLA store elementer med 9" magnet! Om ikke, må man gå på reserveløsningen, som er å bygge dem i reservehjuslbrønnen.. Da tenkte jeg å gjøre noe så enkelt som å bygge ei plate over 'hullet' som jeg bygger kasser i under..

Bilder kommer så fort vi er i gang :)

Hva skal jeg trekke 'gulvet' og kassene med da? Skal jeg trekke i samme stoff som alt inni der, eller skal jeg trekke med noe annet.. ELLER skal jeg trekke alt på nytt?

Kom gjerne med innspill!!

- 02 Porsche Carrera 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

I dag her jeg målt å styret litt.. Og skal å kjøpe materiale i morra.. Skal prøve på ei løsning lik denne:

s1.jpg

s2.jpg

s3.jpg

Jeg skal bare ta den litt videre :)

Elementene skal stå litt mere ut mot sidene.. Så skal kassene ha felles bunn og felles topp.. Separate ellers.. Fronten skal også være felles.. Og med en STOR bassrefleksrør-flens eller en annen åpning.. Inni rommet mellom de to separate kassen, skal jeg ha noe lys eller lignende.. Så det blir en litt kul vri på denne åpningen inn i kupeen.. :)

Ellers skal det se 'lukket' ut der.. Ikke noe åpenrom.. Forsterkeren skal felles ned der den på bildet står.. Skal ha 3 plater der forran.. En på hver av sidene, og den i midten skal ha hengsler som er festet under subkassa.. Så jeg kan vippe den opp, og oppbevare ting under der.. Forsterkeren skal festes i ei lita plate som er festa i den store plata over.. Og et glass med chrom/alu ramme rundt glasset..

Så må jeg finne ut hvor jeg skal ha en evt kondensator..

MEN, det kan være fare for at dette faktisk ikke går, siden jeg har så JÆVLA store elementer med 9" magnet! Om ikke, må man gå på reserveløsningen, som er å bygge dem i reservehjuslbrønnen.. Da tenkte jeg å gjøre noe så enkelt som å bygge ei plate over 'hullet' som jeg bygger kasser i under..

Bilder kommer så fort vi er i gang :)

Hva skal jeg trekke 'gulvet' og kassene med da? Skal jeg trekke i samme stoff som alt inni der, eller skal jeg trekke med noe annet.. ELLER skal jeg trekke alt på nytt?

Kom gjerne med innspill!!

Så du klarer ikke å få elementene under der selv om du evt vinkler dem opp eller ned?

Med 45 graders vinkel vil du få 40% lengre flate...

Selv ville jeg ha gjort MYE for å få til en slik løsning ;)

Egentlig burde du jo ha kjøpt subber etter hva som passer inn i bilen.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider