Gå til innhold

Spreeeek Bil.

Ranger emnet


[TT]

Anbefalte innlegg

Har pr. dags dato en jeep med rundt 190hk. Dette går sånn passe greit. Synes ikke de 4L holder. Har hatt en rekke biler før dette, flere pickuper var borti civic. vil ha noe som er sprekere!!! Tanken min faller da på en lettere bil med liten og sprek mottor.

 

Da flere venner/bekjente har Golf 3 (har fått sjangsen til og titte litt) synes jeg dette er en fin bil. Liker linjene på bilen, formen, fargemuligheten, ja rett og slett desinget er lekkert. Stilrent.

 

Mitt store spørsmål er da: (typisk rookie smp.)

 

1- Hva er sprekest (hk/nm/ccm2)? VR6, Gti eller Tdi?

 

2- Typiske feil/barne sykdmommer? Årsmodeller/mottorer som bør ungås? (Tenker ikke på 'vanlige' ting om 'husk og sjekk bærekuler/regreim osv...)

 

3- Har søkt etter litt info på nettet, men det står så mye forskjellig. Kunne tenkt meg en av disse 3 mottortypene, får man en fin 94+mod til rundt 80-90.000,-?

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf 3 GTi ble levert med to motortyper, 2,0 8v og 2,0 16v.

- 2,0 8v har 115hk, bruker vel +/- 10s på 0-100.

- 2,0 16v har 150hk, bruker vel +/- 8s på 0-100

 

Vr6 kom i to motoralternativer, 2,8 og 2,9

- 2,8 har 174hk og bruker vel 7-8s på 0-100

- 2,9 har 193 og bruker vel ca. 7s på 0-100

 

2,0 8v kom også i Golf som 2,0Gl, men da uten Gti utstyret og med billigere forsikring:)

2,0 16v er relativt skjelden her til lands, men er etter min mening et bedre kjøp enn en Vr6(Sikkert mange som er uenig her:D), da den er nesten like sprek, og skal være ganske trimvennlig, samt at den er noe lettere enn Vr6.

Vr6 2,9 kom med 4x4 og er skjelden å se her til lands.

 

For spesielle ting med disse motorene sjekk denne siden.

 

TDi fikk du med 2 motoralternativer(som jeg husker), 90hk og 110hk. Dette er ingen racere, men kan flytte seg ganske friskt med en chip..

 

Sjekk også denne artikkelen

 

Kan også nevne at du kan kjøpe en Vento istedefor en Golf, Vento er en sedan versjon av Golf. Siden "små" sedaner selger dårlig her til lands er denne litt billigere og har noe mer utstyr orginalt. Du finner Vento med 2,0 8v motor, da som Gl. :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt store spørsmål er da: (typisk rookie smp.)

 

1- Hva er sprekest (hk/nm/ccm2)? VR6, Gti eller Tdi?

 

VR6 - Moment i massevis. Kjekk å putte snurrbo på. Deilige motorer!

 

Gti (16v) - mener av personlige erfaringer på "kaia" at aksen er noe bedre på denne enn på vr6 en. Men etter noen meter så kommer vr6en forbi =) Skulle jeg kjøpt meg Golf nå, og haddi slippi å tenkt på forsikring osv, så hadde jeg kjøpt meg en syncro VR6. Slengt på en turbo, og hadd noe av det grommeste av golf du får =)

 

 

2- Typiske feil/barne sykdmommer? Årsmodeller/mottorer som bør ungås? (Tenker ikke på 'vanlige' ting om 'husk og sjekk bærekuler/regreim osv...)

 

Girkasser går i eininger...... (var mye nybilgarantier i sin tid)

Men, veldig grei å mekke på selv.

Ellers så er det vanligvis elektrisk. (som brytere osv)

Km tellere som plutselig begynner på 0 (dog ikke før 2 - 3 hundre tusen :p ).

Instrumentlys som går.

Vndusheisene er et kjipern vaier opplegg som sliter avogtil =) Dog lett å skifte.

pærer går litt for ofte.

abs følerne gikk adundas! (lett å skifte)

 

Snakker om egen erfaring (men ikke km da :p) Har kun GL selv pga at det rett å slett blir for dyrt med org. vr6.

Forsikringen blir meget billigere. Og det er ikke så veldig pes å bygge om vettu. (forsikringen går da heller ikke opp, selv om du godkjenner. Pga at forsikringsselskapene kun kan forsikre hva bilen er orginalt. Så du får bare igjen liste verdien på feks en GL. Men du må betale avgift på hk en ved omreg)

 

 

3- Har søkt etter litt info på nettet, men det står så mye forskjellig. Kunne tenkt meg en av disse 3 mottortypene, får man en fin 94+mod til rundt 80-90.000,-? [/b]

 

Finner vel en VR6 til den prisen. (men vær obs på forsikring. Kan være helt latterligth!)

Vet muligens av en meget fin Gti som er ombygd og godkjent til VR6 (fyren har fått unge, og trenger bil med plass til barnevogn:p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lette høyt og lavt etter en bil i mange mnd, fant en polo som så veldig lovende ut, men etter at jeg fikk tilsendt noen nyere bilder av bilen så kom sjokket, rust og dype riper i kaross, ellers var dette en god bil, så jeg gav ett skam bud på 26 000,- for det ville kostet mye å fikse opp karosseriet. men han godtok det ikke, så da kom jeg over en Golf 1.8 GL en halvtimes tid fra meg, og med en gang jeg så den i innkjørslen tenkte jeg, denne SKAL jeg ha.. ente opp med altså en 66kw (90hk's) bil.. fornøyd med denne,MEN den kunne vært mer agressiv! jeg kommer nok til å kjøpe meg en Vr6 eller en Gti 16V viss jeg skal ha ny Golf, så ikke gjør samme tabbe som meg, sats på en Vr6 eller GTi :)

 

var selv ikke nok opplyst om bilene før jeg kjøpte den... dårlig research fra min side egentlig.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Maroc

har en golf3 gti 16v og vurderer å sette inn en turbo, det jeg da lurer på er hvordan jeg får den godskjent? hvor? og om dette vil koste meg mye penger, hørt noe om at hvis bilen er ti år gammel slipper man dette..

 

Det kommer ann på nårtid bilen er førstegangs registrert her i landet. Tar jeg feil hvis jeg tipper din er importert?

 

Det er "gratis" å trimme biler som er registrert før 1996..

Når/hvis du skal godkjenne så gjøres dette hos biltilsynet, du må vel dokumentere motoreffekten og at det holder med bremser osv.. Ta deg en liten søkerunde her på forumet, det ligger noen tråder om slikt her:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic her nå... ;) ;)

 

Blir nok en Vr6 eller Gti 16ventiler, skal sjekke opp med forsikring først. Rart det med forsik. på forskellige 'type' biler. På jeepen min nå med 190Hk og et rått dreimonent betaler jeg samme sm jeg gjorde på min 90hk 1.5L civic. Goldf er nok litt 'ungdms' utsatt ja. men tilbake med min 'søk':

 

Takker for all infoen, dette vil hjelpe med i letingen. Vil som sagt ha en sprek og rask bil. Snurre på en VR6, hmm.. ettermontere turbo på en 2.9L bensin, burde vel gå det. Men må vel bytte litt råder, pakninger og div. 'typiske' deler da. Er det Indjection eller gasser på VR6? Er vel litt hk og hente på insprøtningen oggså. Ingen av dere i Oslo omeng. som vil 'vise' fram VR6'en eller Gti'en sin da? i romjula feks? Hadde vær morro og sett.

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure på en ting til:

 

Audi a4 turbo/Quatro <-- hvem er 'best' --> golf 3 gti/vr6

 

liker a4 litt også... klarer ikke heeelt og bestemme meg, har hørt litt 'dritt' om den da.

.

Hilsen Truls.

O 00 Audi TT Turbo Quattro 225C + X 97 Audi A4 Turbo S Quattro++ x 94 Jeep Cherokee V6 32"+ x 96 Honda Civic Hb 1.6 17"+ x 89 Toyota Hilux 2.5D 8" hev /35x14.5" hjul+++

x 86 Nissan Kingcab 2.5D 3" hev /33x12.5" hjul +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjøpt vr6 var jeg deg. Men det er jo forde jeg digger den motoren da. Er ikke så vanlig å sette turbo på vr6`n er mere vanlig å sette på kompressor. Hadde det ikke vært vinter å glatt så skulle jeg vist deg en vr6 jeg.

Gti 16V går greit nok det henger greit med på opp til 100 men etter det sakker den akter ut. Det er bedre dreimoment i vr6`n og du får my mere valutta når du trimmer den.

Med Turbo på en 2l 16v får du ca 190 hk og 240 nm mens i en vr6 med samme oppsett får du 240\260 og 320 nm så jeg ville gått for vr6 var jeg deg.

Det er ikke farten som dreper... Det er vei standaren i norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tjab

Ingen som tenker på forsikring da?

 

Eller er bilene finansiert av mor og far samt at forsikringen står på dem?

 

Om jeg skulle forsikra en VR6 på meg selv hadde skjorta vært tom gett... (uaktuelt å ha bil i andre sitt navn for min del i allefall, og uaktuelt med anna enn full kasko)

 

Har man råd til dyr bil, har man råd til forsikring..

Det er ikke forsikring og slikt som koster, det er alt det andre; slitedeler, vedlikehold osv.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morten_2

noen som veit om det er mulig å sette på lavtrykksturbo eller compressor på en golf III gti 2,0 8v motor?. er det noe å hente her?.

 

Hvis du søker etter en dansk side som heter "Tryckladning" eller noe sånt, så har dem kit til de fleste motorer.. Jeg ville absolutt vurdert overladning hadde jeg hatt 2,0.. Flere på Vortex forumet som har montert turbo på sine Gti 8v..

 

Mulig effektøkning vil jeg ikke uttale meg om, da jeg har null peiling, men de som har montert i Usa snakker om 170-180hk... Ta det med en klype salt:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår