CalibR Skrevet Desember 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 23, 2004 Her er litt basics om Motorolje :) Oljen skal *Smøre *Lede bort varme *Rense *Tette *Hindre korrosjon Bilr tilført tillsetningsstoffer for å forbedrre egenskaper (additiver). F.eks på en turbomotor så tilføres additiver. Disse forbrukes og fører til reduksjon av kvaliteten ved bruk. Klassifikasjoner for motoroljer API/SAE - Systemet (Beregnet for amrikanske motorer) CCMC - Systemet (Beregnet for europeiske motorer) Oppgir viskositet + kvalitet (Kvaliteten) (Viskositet) API - Service SF SA 10w/30 (American petrol institute) (Socity of automotive enginers) CCMC - G3 (Committe of common market automobile constructors) Viskositet: Tregheten til oljen Eks. SA 0W - 5W - 20W - 20 - 30 - 40 W= 18- grader (Vinter) Uten W = +99 grader celcius (sommer) Typer *Enkeltgrad olje (singelgrad): olje med enkel betegnelse eks. SAE 30 *Dobbeltgrad Olje: Dekker to SAE klasser. Eks: 10W/20 dvs like lettflytende som SAE 10W ved lav temp. - 18 Grader og samme viskositet (smøre-evne) som SAE 20 ved høy temp. (+99) Multigrad olje: Dekker tre SAE klasser - 10W/30 (helårsolje) Supermultigrad: Dekker mer en tre SAE klasser 10W/40 tåler minussgrader samt tykk nok når det er varmt. Oljekvalitet: API/SAE - Systemt har flere klasser for: Otto/bensin-motor: SA - SB -SC - SD - SF . . . . Jo høyere dest bedre. SF er godt egnet for turbo-motorer Diesel-motor: CA - CB - CC - CD . . . . CD er godt egnet for Turbo-Diesel-motorer CCMC - Systemet har flere klasser for: Otto: G(asolin/bensin 1,2,3,4,5,,,,,,) Diesel: D(iesel 1,2,3,4,5,,,,) CalibR Siter Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows Through Gates And Opens 70 Flat To Finish Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Januar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2005 http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/oljer/Kompend-1%20H-Sperbund.htm - 1. FRAMSTILLING OG OPPBYGGING AV SMØREOLJE. http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/oljer/Kompend-2H-Sperbund.htm - 4. Viskositet Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Racer Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 noen som veit ka for en olje er best til 2 takter racing moped med trim...?? har hørt masse om att dei har kjøpt olje en plass som gjor at sykkelen gjekk dårligare,so kjøpte dei ny so va den som før.. er dette mulig?? Siter Audi A4 1.8TQ 1997mod. X- Bmw 320i E30 M-tech1. X- Nissan 200sx S13 J-spec. X- Bmw 320i LE E30 1986 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 noen som veit ka for en olje er best til 2 takter racing moped med trim...?? har hørt masse om att dei har kjøpt olje en plass som gjor at sykkelen gjekk dårligare,so kjøpte dei ny so va den som før.. er dette mulig?? har du prøvd 2t-Way fra statoil. hvis du bruker den som det står raceing, full syntetic på så skal det nok være bra :) Siter E30 323tic [x]E30 325i 4d [x]88 ascona c BMW E30 Entsuiast? Klikk her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Racer Skrevet Mars 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2005 har du prøvd 2t-Way fra statoil. hvis du bruker den som det står raceing, full syntetic på så skal det nok være bra :) OK! det er den eg bruker nå.. har funka bra den.. men takk for svar da.. Siter Audi A4 1.8TQ 1997mod. X- Bmw 320i E30 M-tech1. X- Nissan 200sx S13 J-spec. X- Bmw 320i LE E30 1986 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.