Gå til innhold

Klargjøring til lakkering?

Ranger emnet

CoilOver

Anbefalte innlegg

De som lakkerer, vasker jo "objektet" rent med silikonfjerner, for å få vekk silikon og støv?

Hvilken type fille bruker dem? De jeg har brukt, har bare "loet". Er det noen spesiell fille en kan få kjøpt?

Hvordan havner silikonet på "objektet" som skal vaskes?

Sist, og ikke minst, hvordan unngår en at lakken "koker" ?

Takker for eventuelle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ronnyprimera

De som lakkerer, vasker jo "objektet" rent med silikonfjerner, for å få vekk silikon og støv?

Hvilken type fille bruker dem? De jeg har brukt, har bare "loet". Er det noen spesiell fille en kan få kjøpt?

Takker for eventuelle svar. :)

Kan ikke svarene på alle spørsmålene dine, men kan allefall leke at jeg kan dette. Og svare på noen av tingene.

Vi bruker egne støvkluter til dette, kluten er klebrig, så alt støvet setter seg på den uten å legge igjen fullt av lo. Vet ikke helt hvor du kan skaffe dette, men du kan jo sikkert høre med en lokal billakkerer hvor han skaffer sine fra. Også mulig at en velutstyrt fargehandel kan ha støvkluter.

Det er ikke silikon man skal fjærne. Hovedjobben til silikonfjærner er og ta bort asfalt, fett, og andre ulumskheter fra karroseriet.

er utrolig hvor mye som sitter på f.eks en dørplate

Når lakken koker er det oftest pga en kjemisk reaksjon mellom to lakksorter, ikke det at den er påført feil eller noe.

De få gangene jeg har kjøpt lakk har jeg spurt han bak disken om han vet om de to lakksortene kan brukes på hverandre.

Benga går ikke med så veldig mange lakksorter på sprayboks virker det som. Kan jo og være at orginal lakken på bilen ikke tåler den fargen du legger på, men dette er jo kun en eventuell problemstilling vist du bytter farge på bilen.

Håper allefall at jeg har svart rett på noe, og kanskje det er en utdannet lakkerer på forumet som kan svare helt sikkert på alle spørsmålene dine. Har ikke lært alt på skolen enda, allefall ikke som jeg har fått med meg :rolleyes:

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bruker du silikonfjerner på vanlig papir. "tøm" Silikonfjerner på papiret og tørk grundig av hele bilen. Ligger det igjen rester av silikon/fett/fingermerker etc. på bilen, vil lakken reagere med dette og "koke"

Etter at du har gjort dette bruker du en slik støvklut som forklart i posten over. Dette er en slags klut som ser ut som en netting. Denne er klebrig, og tar til seg alt av støv. Dette er det siste du gjør før du sprøyter, så vær nøye!

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider