Gå til innhold

Spørsmål om sparkel og fyller

Ranger emnet

CoilOver

Anbefalte innlegg

Originally posted by Ronnyprimera

Synes det er så vanskelig å få overflaten mest mulig fin når jeg bruker sparkel. Går det ann å bruke fyller for å fylle igjen porer? Hvordan fungerer fyller? Hvor fort tørker fyller? Hvor herdet blir fyller?

Prøver meg på og svar på spørsmålene dine her og, og vist noen av dere på forumet som virkelig kan dette vil. Så må dere bare rette på meg der jeg har feil, så slipper Ronnyprimera og gjøre eventuelle feil som jeg har lært meg.

Det finnes flere sorter sparkel, både fin og grov. Vet ikke om du bruker bare grov sparkel? For da kan du få veldig store porer. Legg først på grovsparkelen, slip det og ta en runde til med finsparkel. Men viktigste delen av jobben ligger i å bruke slipepapir, og du vil ha minst mulig sparkel. Så vist du har en god knekk i f.eks en bakskjerm, prøv å få rettet den mest mulig først. Så slipper du og legge 2 kilo sparkel :)

Så var det over til fylleren, vi bruker to forskjellige fyllere. En slipefyller. Den sprayer du på først, og den kan fylle ganske grove porer igjen. Vist overflaten enda er "hullete" etter at du har slipt ned den fylleren får du en annen type også. Husker ikke det norske navnet på den akkurat nå, men er "non-sanding" fyller. Altså den skal ikke slipes etter at den er sprøytet på, men greier ikke og fylle så veldig store porer.

Gjerne legg en god del lag med den sistnevnte fylleren, men tynne lag! Du skal kunne se gjennom fylleren når du har sprøytet et lag.

(knotete forklart, jeg vet. Håper du skjønner hva jeg mener.)

Du kan legge lakk over fylleren når den er matt, tar vel enn 3 - 5 minutt i vanlig romtemperatur.

Som sagt, håper at vist noen av dere som virkelig kan dette ser at jeg har forklart helt uti helvette feil.. har vett til og rette på meg, og ikke bare smiler og småler over tanken på når stakkers Ronnyprimera trør til med mine råd.. :)

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider