Gå til innhold

Gassere på 3,5l 6'er?

Ranger emnet


Jan E-28

Anbefalte innlegg

Hva er det beste og billigste alternativet for å konvertere en BMW rekke 6'er 3,5l til gassere?

 

Det må være liggende gassere, og en til hver sylinder. Driter i bensinforbruk. Men må miste så lite hk som mulig.

 

Tenkte på 3 dobble Weber 40, men vil motoren "drukne" med et slik oppsett? Og dermed aldri kunne gå bedre en om jeg hadde brukt mindere gassere?

Motoren trenger tross alt kun 637+CFM. de gasserne vil vel kunne levere rundt 1300.

 

 

Ja, jeg vet det blir et Hxxxxxx å justere inn.

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med 40 Weber da...man bruker jo betraktlig større på 4-syl 2-litre. Og meningen med større gassere er jo som oftest å senke innsugsvakuumet noe,for mer pulver...Hvordan vet du at motoren din kun krever 637 CFM? Flower den 106 CFM per sylinder?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte denne siden. for å regne ut.

Men ser nå at den kommer opp med 370CFM på motoren, ikke 637.

Er det feil på kalkulatoren der?

For da skulle en enkel dobbel 40 DCOE weber klare jobben. Og det virker litt spinkelt.

 

Uanset vil 3 dobble 40mm gassere holde? Og eventuelt 45mm være enda bedre?

 

 

 

Tror du jeg angrer som en hund nå på at jeg solgte 6 slike gassere tidligere i år for 500kr stykket. :( :( :( sick

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jan E-28

Brukte denne siden. for å regne ut.

Men ser nå at den kommer opp med 370CFM på motoren, ikke 637.

Er det feil på kalkulatoren der?

For da skulle en enkel dobbel 40 DCOE weber klare jobben. Og det virker litt spinkelt.

Er noe rart der ja....en standard Ford 2.0 Ohc 4-syl flower jo 85CFM@10"...per sylinder. Altså 340 CFM @ 10"..

 

Uanset vil 3 dobble 40mm gassere holde? Og eventuelt 45mm være enda bedre?
Du har en 3.5-liter 6'er...på hvor mange hk orginalt? Så skal jeg regne ut hva du egentlig trenger...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jan E-28

de gasserne vil vel kunne levere rundt 1300.

 

 

6 40mm Webere puster til ca 890 CFM samlet på 20.4" vannsøyle...ikke 1300,da prater vi noe nyere enn de gasserene,og med mye mindre flow-restriksjoner. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en 3.5-liter 6'er...på hvor mange hk orginalt? Så skal jeg regne ut hva du egentlig trenger...

 

Takker.

Har ikke klart å finne andre kalkulatorer.

 

 

Den har originalt 218hk. Men da med L-jetronik.

Så vil tro den mister en del ved å gå over til gassere.

 

Har du eventuelt anelse på hvor mye den vil miste også? (Om den gjør det)

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jensemann

Må bare spørre.. Hvorfor gidder du/har lyst?

 

Har ikke noe med å gidde,egentlig...er litt sjaber om dagen (influensa eller noe)...så jeg får ikke gjort stort aktivt uansett...og så prøver jeg bare å være litt kompis,selv med de jeg ikke kjenner. "En fremmed er en venn du enda ikke har møtt" :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jensemann

Må bare spørre.. Hvorfor gidder du/har lyst?

 

Meg?

 

Fordi jeg har en 3,5l motor innerst i garasjen til overs. Som det elektriske begynner å bli ganske nedplukket fra.

 

Og en gassermotor høres helt rå ut. :cool:

 

Så det er bare som et eksperiment. Og for å få noe ikke alle andre har:D

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår