Gå til innhold

1.8 l. i 316...?

Ranger emnet

Scampi

Anbefalte innlegg

Jeg tok inn min E36 316 CI fra Tyskland i juni, og fikk skilter på den for noen uker siden.

Så idag dekodet jeg chassi-nummeret på nettet, og fant ut at jeg har en M43-motor.

Etter en kjapp titt på tabellen til BMW, fant jeg ut at jeg ruller rundt med en 1.8 liter...

Men i både det tyske og det norske vognkortet står det at jeg har 1.6 liter...hvem skal jeg tro på..?

Jeg har alltid stusset litt på ytelsen og lyden fra denne bilen, men alt er originalt.

Andre bekjente med 316 CI sier at min drar hakket bedre, og har hakket fetere lyd...

Har jeg faktisk en 1.8l?

Takker for alle svar :)

Ha en God Jul!

Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt

1998 E36 318iT Individual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chgr

Alle E36 316 har en 1.8L motor. Jeg kjønner ikke helt hvorfor de kaller den 316 egentli.

Men feks på den nye E46 316 så leveres den bare med 1.9 L motor.. jeg forstår ikke logikken i det.

¨

Grunnen er egentlig ganske så enkel.

Eldre 3 og 5 serier er mye lettere enn de siste genrasjonene 3 og 5 serie, dermed trenger bilene mer motorkraft for, du kan jo tenke deg en 1.6L motor på en 1.500kilos tung bil, ville ikke blitt så sportselig som BMW skal ha bilene sine til og være :)

Så dermed økte de motorstørrelsen, men navnet må jo selvfølgelig forbli det samme, siden det er innarbeidede merkenavn, alle vet at en 316i er tregere enn 318i, mens 320i er raskere enn 318i osv..

Nå er det jo en 2.2L R6 på 170hk i den nye 5-serie? Kalles jo 520i, hadde virket litt rart og kalt den 522i :)

God Jul!

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jensemann

Er vel som regel sånn i E36 mener jeg..

316i - 1,8

318i - 1,9

320i - 2,0

Nææh!

316 har 1.6, 1.8 og 1.9

318 har 1.8 og 1.9

318is har 1.8 og 1.9

318tds har 1.7

320 har 2.0

323 har 2.5

325 har 2.5

325tds har 2.5

328 har 2.8

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ndrz_318

Dersom du oppgir de siste 7 tegnene/tallene i understellsnummeret (f.eks ES42906) kan jeg si deg hva du har og når den ble produsert.

Som jeg har sagt, jeg dekoda nummeret på nettet, og der stod det at jeg har en M43-motor.

Og M43 er jo en 1.8...

Men vognkortet sier noe annet...

Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt

1998 E36 318iT Individual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay.. men da er vel den eneste tingen å gjøre å se på motoren som er i bilen din om det er en m43 motor.. vet ikke om du kan se forskjel på de men jeg kan jo kanskje prøve å hjelpe deg. eller du kan finne bilder på nettet.

Den letteste måten jeg kan se er å se hvor tomgangsmotoren er plasert. mener den skal vere godt gjemt på m43 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider