Gå til innhold

porte og høvle på 528i

Ranger emnet


RåneKongen

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 528. Må bytte motor i denne, derfor så tenkte jeg å trimme den nye motoren

jeg skal putte inn.. Vil det lønne seg noe særlig å porte og høvle toppen? Eller er det

noe særlig smart i det heletatt å høvle toppen? Med tanke på at jeg endrer da kompresjonen,

vil motoren bli enda treigere på turtallet da? Hvilke tanker har dere rundt dette? Evt andre

tips til trimming som ikke koster for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingentig som må forsterkes på bilen nei. Er ikke sikker på hvor enkelt det er å skaffe bare motoren. Jeg ville nok kjøpt en delebil, slik jeg kunne hørt på motoren og sjekket den litt når den er i gang. Er veldig lett å kjøpe katta i sekken når den bare står på en palle. Er du heldig får du gjerne med diffsperre og annet snacks da;) Ved en godkjenning må du kontakte biltilsynet, jeg holder på med tilsvarende prosjekt, og i en samtale med Trondheim Trafikkstasjon fikk jeg denne mailen: "En eventuell dokumentasjon på dette motorbyttet kan Tüv i tyskland utgi. Pga at det er vanskelig å skaffe dokumentasjon fra importørene i Norge, har en del trafikkstasjoner godkjent slike motorbytter på grunnlag av erfaringer. For ditt prosjekt er det viktig med en god dialog med trafikkstasjonen i din region. Kontakt din nærmeste trafikkstasjon og søk skriftlig om endringene av kjøretøyet."

Jeg kontaktet TüV i Tysland men de ville av en eller annen grunn ha bilen på godkjenning på et av sine egne verksted..jaha..LITE AKTUELT. Videre kan jeg nevne at BMW Norge sluttet å sende ut slik dukumentasjon i 1995. Men ja..de har papirer liggende. Jeg har sett de, men det er ikke snakk om å få en kopi!

Regn med ca. 7-10.000 for en grei delebil. noe mindre kun for motor

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... ingen som kjenner noen på innsiden av BMW da? :P neida.. men uansett.. kan biltilsynet se forskjell på om det er en 2,8 eller om det er en 3,5 som står i da? som nevn tideligere i posten her er det jo bare det indre som er forskjellig..(går ut i fra at dette er rett:P , har aldri sett en 3,5 i virkeligheten) tror lissom ikke at de plukker fra hverandre motoren på kontroll :P:P er vel ingen som trenger å vite noe! blir jo billigere med tanke på forsikring og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til at det står på toppen.. Innsuget derimot.. Fil vekk talla med vinkelsliper ja.. Men tror ikke det vil bli noe problem å registrere den som 535i. Min var jo 518i en gang i tia...

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmwknutn

Jeg kontaktet TüV i Tysland men de ville av en eller annen grunn ha bilen på godkjenning på et av sine egne verksted..jaha..LITE AKTUELT.

 

Hvem? Hva? Hvor? Adresse? Mail? Må få vist noe greier i Tyskland,nemlig....men finner ikke ut hvor pokker jeg skal spørre hen. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Hvem? Hva? Hvor? Adresse? Mail? Må få vist noe greier i Tyskland,nemlig....men finner ikke ut hvor pokker jeg skal spørre hen. :)

 

 

ML2000 lever av å bygge om BMW'er og kan bistå med TÜV-dokumenter, men bilen må ned og vises. Martin Müller-Lampertz er en kjernekar og det er mange hoteller/moteller i nærheten. Ligger ca 4 mil syd for Hamburg.

 

http://www.motorleistung2000.com

1992 Golf 2 Pasadena

1983 Alpina B9 3,5

1987 Suzuki TSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

 

ML2000 lever av å bygge om BMW'er og kan bistå med TÜV-dokumenter, men bilen må ned og vises. Martin Müller-Lampertz er en kjernekar og det er mange hoteller/moteller i nærheten. Ligger ca 4 mil syd for Hamburg.

 

http://www.motorleistung2000.com

 

Takker for det,men bilen jeg skal vise der er en Porsche...så da blir det litt gal instans å gå til,kanskje. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Överladdaren

 

 

Neida, det spiller ingen rolle. Han bygger andre biler enn BMW også...

 

Ok,da får jeg prøve ham. Takker og bukker. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jensemann

Har ikke lagt merke til at det står på toppen.. Innsuget derimot.. Fil vekk talla med vinkelsliper ja.. Men tror ikke det vil bli noe problem å registrere den som 535i. Min var jo 518i en gang i tia...

Kunne du pm'a eller sendt meg en mail ang godkjenning på dette?

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår