Gå til innhold

Startproblemer med A4 96'

Ranger emnet


Bayas

Anbefalte innlegg

Vår A4 1,8 96' har hatt startproblemer i over et år nå, men har hittil aldri stått. Det vil si at bilen starter opp går opp i turtall som vanlig og går så under 800 og slukker. Dette skjer igjen og igjen.

 

Bilen har vært på EU-kontroll hvor en del ble fikset, reg.reim er ny, oljeskift utført, men er litt usikker på oljefilteret. De var ikke helt sikre på service, men tror det har noe med startssperren/ringen til tenningen å gjøre.

 

Noen som har vært borte i lignende?

 

Har også en feil på det elektriske. Airconditiondisplayet kommer og går og blinker en del. I tillegg går det fortiden ikke an å aktivere selve AC-delen, snøkrystallen lyser opp når man trykker på knappen, men blir så borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn er at bilen trekker falsk luft. Sjekk alle slanger på innsug og turbo osv...

 

Det med aircon displayet har jeg aldri hørt om... kanskje noen andre har?

 

Det med snøkrystallen ikke lyser skal være slik. det skal ikke være mulig å aktivere AC når ute temp er under 7c mener jeg...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at du har samme problemet som jeg har (det med at bilen stopper)...

Vis dette er tilfellet har det med startsperren og gjøre...

Den er vist veldig ømfintelig for nøkklene..så det du må gjøre er og bestille nye nøkler til bilen...hos meg er det bare den ene nøkkelen som funker.....men dette er også noe som har kommet og gått hos meg...ene dagen er den helt umulig og den andre er dette ikke et problem i det hele tatt.....

Golf IV 1,9 TDI (Midlertidig)

Audi a4 1.8 Stasjonsvogn (Solgt)

Nissan Sunny 1.6 -92 mod (Vraket)

Bmw e30 320i Coupe (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

 

Problemet med startingen kommer og går her også, men har en følelse av at det stadig blir verre. Dette gjelder begge nøklene (prøvd dette tidligere). Kanskje det er like greit å bytte hele startsperren og få nye nøkler? Noen som vet hva dette vil koste ca?

 

Hvis aircondition kun virker ved 7 grader eller mer er jeg lykkelig! Dyrt å skifte og kan ikke se for meg et liv uten. Får prøve i en garasje eller vente på våren.

 

Noen som kan anbefale et billig og bra verksted i Oslo og omegn? Føler ikke at det er noe vits med komplett servicehefte på en bil fra 96 så har droppet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva feilen er.. Glem nøkler å alt det der.. Det har ikke noe med det her og gjøre.. Det er en feil som er ganske kjent på VAG.. Det er den ringen/mottakeren som sitter rundt tenningslåsen din som kødder.. Gjør dette, så er feilen rettet:

 

Ta av batteripolen. (lurt)

Ta av rattet.

Fjern dekslene rundt sånn at du kommer til tenningslåsen.

Nå vil du se den mottakerringen som sitter rundt tenningslåsen. På den sitter det en plugg med 2 små ledninger inn på..

 

Nå kommer finmekanikken:

 

Du må da ta av den pluggen fra mottakerringen. Etter du har gjort det må du dele den pluggen i 2. Da ser du at ledningene går innpå hver sin lille "stikker". Disse "stikkerne" er bare klemt utenpå isolasjonen på ledningene som medfører dårlig kontakt.. (som er problemet ditt..) Det du må gjøre nå, er å ta ut "stikkerne", avmantle ledningene og lodde de forsiktig på "stikkerne". Husk og ikke bruk for mye loddetinn, da "stikkerne" skal ha plass i pluggen igjen.. Skal prøve å lete fram et bilde til deg her...

 

Dette er 99,9% sikkert din feil...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by karlhenrik

Kan tenke meg at du har samme problemet som jeg har (det med at bilen stopper)...

Vis dette er tilfellet har det med startsperren og gjøre...

Den er vist veldig ømfintelig for nøkklene..så det du må gjøre er og bestille nye nøkler til bilen...hos meg er det bare den ene nøkkelen som funker.....men dette er også noe som har kommet og gått hos meg...ene dagen er den helt umulig og den andre er dette ikke et problem i det hele tatt.....

 

Det kan være det som jeg har beskrevet for bayas gjelder for deg oxo... Den er litt ømfindtlig for nøkler men den dårlige kontakten er mere et problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer bilder som kanskje gjør det lettere og skjønne... Det er ikke vanskelige operasjonen, man må bare ha litt teknisk innsikt og tolmodighet.. ;)

 

Pluggen som sitter på mottakerringen:

DSC01989small.jpg

 

Pluggen er her delt og stikkerne er tatt ut.. Dårlig bilde men man ser at stikkerne er bare klemt utenpå isolasjonen.

DSC01983small.jpg

 

Her er ledningene avmantlet og loddet inn på stikkerne. Enda et dårlig bilde..

DSC01986small.jpg

 

Ferdige stikkere plassert inn i pluggen igjen.. Pluggen er fortsatt delt i 2..

DSC01987small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bayas

Så bra ut det her, og heller ikke så veldig vanskelig. Hvordan jeg skal få av rattet er en annen historie, men det finnes kanskje en liten guide på nettet?

 

Hvis ikke så får vi jo bare levere inn på verksted.

 

 

Hvis du kjenner bak på rattet på hver side er det et lite hull på hver side.. Innenfor der sitter det skruer som fester det "dekselet" på rattet.. Skru ut disse, ta ut dekselet og koble fra den lille pluggen som går til airbagen, så løsner du den store mutteren som sitter i midten.. Det henger igjen noen ledninger på rattet men du får plassert rattet oppå dashbordet.. Da slipper du å løsne de ledningene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Får svare på min egen post her jeg, evigheter etter at den ble startet. Sannheten er at jeg har kviet meg litt for å gjøre dette selv, og er dermed usikker på hva jeg skal gjøre. Problemet kommer og går, men nå er den nærmest umulig å starte igjen.

 

Kan jeg gå på et Audiverksted eller helst en uatorisert (og billigere) verksted å be dem om å gjøre denne, noe unormale utbedringen? Skal hele tenningslåsen byttes eller bare fikse dette med kontaktproblemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vwfreak, har helt rett angående denna feilen din. (jeg er selv mekaniker på Vag verksted)

Og denne feilen er et kjent problem på den type A4 du har. Dette har vi utbedret på flere biler som har fått samme problem som du har.

Klarer du det ikke selv, så lever bilen på et VAG verksted, og fortell dem problemet, så vet dem hva du snakker om...

Ikke noe vits i å spekulere i andre feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjellet i slutten av denne uken og parkerte på onsdag. Torsdag ble bilen flyttet litt uten problemer. I dag derimot var bilen umulig å starte, men hadde ikke samme problem som tidligere. Starter gikk "rundt", men det skjedde ingenting. Vi prøvde deretter å dytte i gang bilen uten resultat. Startkabler neste. Fungerte ikke noe særlig bedre, men tenningen ble til slutt holdt inne i, det jeg oppfattet som, flere minutter før motoren etterhvert fikk en annen gange, begynte å riste litt og til slutt startet. Merkelige greier, spørsmålet er hva det kan være, siden startkabler ikke så ut til å hjelpe noe særlig?

 

Kondensproblemer som hadde blitt løst med kondensfjerner

Dårlig batteri (plutselig?! er fra 2000 tror jeg)

Bensinpumpe (det luktet bensin under tenning, lenge før den startet)

Feilkoblet bilstereo på tirsdag som har trukket ørlite med strøm slik at bilen startet etter én dag, men ikke etter flere (bilstereoen har ikke strøm når tenningen ikke er i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår