Gå til innhold

Da har man prøvd noe nytt... nemlig å miste et hjul i 110 km/t

Ranger emnet


Turboed1

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mark1

merka du ikke at det rista før hjulet dro av?

eller har du mindre balanserte hjul eller slarkette forstilling? :D

 

 

Nei...var det som var så rart...det rista IKKE...før et sekund før det var av. Alt er balansert og nei,har ikke døde foringer overalt ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Niks...detta er eldgamle Pug stålfelger....akkurat som bilen...gidder ikke ha noen fancy vinterbil. Eneste aberet nå er at jeg er short 3-4 Pug hjulbolter...ingen der som har noen gamle til overs jeg kunne handle for noen kroner..? Skulle brukt slean i jula... :)....helst uten å droppe flere hjul :D

 

Sleit med å finne bolter til stålfelgene på min bil, før jeg ringte mitsu og hørte, de hadde til 25kr stykket, så er vel nesten greiest å stikke til forhandler og hente :)

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn "nesten" opplevelse etter at jeg hadde bilen min inne på Forstillings-kontroll. Da jeg kom og hentet bilen etter jobb og kjørte hjemover merket jeg at den var upresis på styringa, stoppet og sjekket om jeg hadde punktert eller noe. Merket da at hjulstillinga mi ligna på en gammel traktor, fikk jekka opp bilen og stramma boltene så var alt helt toppers igjen.

 

En kompis av meg la på nye dekk på felgene mine og satte de på bilen, tenkte jeg skulle teste de og la ut på veien. Jeg var ikke kommet mer enn 6-800 m nedi veien, da jeg merket at det ristet og skranglet bak. Jekka opp bilen og stramma boltene, 3 av 4 bolter satt i max ett par gjenger.... Han hadde ikke stramma boltene i det heletatt på den ene siden :D "Oi, glemte visst den siden jeg...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irriterende med folk som ikkje klarer å gjøre jobben sin, men det e jo ditt ansvar at bilen e forsvarlig likevel.. :/ eg hadde aldri tenkt på å sjekke om hjulene satt etter at bilen var satt på verksted, men må vel gjøre det fra no.. hvis eg har en bil som skal på verksted en gang då..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

gjetter at du har alu-felger :(

ikke alle som tenker på at alu ikke fjærer og dermed må dra til ekstra hardt.

Ehm.. strengt tatt skal man vel være forsiktig med å stramme så jævla hardt på alufelger.. alu er mykt og kan "flyte"

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [-PaRtY-]

Er det ingen her som vet at de aller fleste boltene på motor, gearkasse, hjuloppheng (inkludert hjulboltene) osv. skal trekkes til med moment?:eek: :eek: :eek:

 

var igrunn det som var tanken når jeg sa man ikke sku stramme så jævla hardt :)

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Camryfellow

Alle har vel ikke tilgang til dyre momentnøkler, og det er vel ikke strengt tatt nødvendig til hjulboltene vel?

 

På stålfelger er det bare og dra godt til, men det er mye lettere og demontere hjulet når boltene ikke er dradd til for mye. Det blir også lettere skader på boltene med for høyt moment.

 

På alufelger skal det brukes et mindre moment en på stålfelger, og dem tar lettere skade. En momentnøkkel trenger ikke og koste all verden.. torshov og mange andre lignende butikker selger momentnøkkler for under 500,-

 

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt og bruke momentnøkkel, men jeg velger og bruke det fordi det er den beste måten og unngå ødelagte/dårlige gjenger og være forholdsvis sikker på at alt sitter som det skal. Snakker da ikke kun om hjulboltene.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

 

Nei...var det som var så rart...det rista IKKE...før et sekund før det var av. Alt er balansert og nei,har ikke døde foringer overalt ;)

 

Har vært borti det samme i rundt 80km/t (passasjer)... Rimelig utslitt bil men det rista ikke i det heletatt før bilen skar til høyre og over grassplen inn på gangstien... Greit at det ikke gikk noen der.

 

Ikke så jævlig kult å bli sendt ut på E18 for å lete etter hjulbolter heller. Men fant alle og hjulet, så det var bare å sette på igjen og ut og herje.

Bilvask er oppskrytt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken med momentnøkkel e større enn bare å skåne bolter og mutre, hvis f.eks 1-2 mutre e skrudd jævli godt til, og de 2-3 andre ikkje e like godt festet, kan hjulet bli stående litt skeivt etterhvert og det vil riste i fart, eller de som e mest løs kan begynne å skru seg ut.. når mutrene e skrudd for hardt til og det blir varme i hjulet, kan boltene sprekke halvveis over og då tåler de ikkje mye.. så hvis du då har 4-bolts med 1 dritfast mutter og 3 som har skrudd seg halvveis av, og den siste sprekker så ryker den fort.. då rister det hvertfall :P

 

personlig reiv eg av en bolt på en lastebil i høst, brukte momentnøkkel (som eg hang i, og når bolten løsnet falt eg og fikk en lammis av det enorme blinklyset:P).. så på bolten etterpå, var sprekt nesten inn til midten, så det på litt rust som fikk plass der.. og på en annen bil måtte det byttes 6 av 10 bolter på ene tvillingmonteringen bak, der var gjengene vridd rett av.. galskap å la vernepliktige bytte hjul :/

 

e heldigvis litt større toleranser for moment på bil enn lastebil..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

jeg hadde en "nær miste 3hjul" opplevelse etter en tur som kunde hos sharif :D

 

kom halveis til skedsmokorset på E6 når jeg hørte mye rare lyder.. svingte inn på skuldern og fant at 3 av fire hjul hadde en eller flere bolter som var så løse at jeg kunne skru dem med bare fingrene.

bra jeg hater rare lyder og stoppet med en gang.

Samma skjedde meg!

blei litt forbanna da.. stramminga dems er røten på sharif!

Opel Vectra 95mod 2,5l V6

Toya Stv 97mod Kjærrrringbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår