Gå til innhold

Veteran, hva må være originalt?

Ranger emnet


Precious

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Opel Kadett C 1976mod og den er veteran om 2år.

 

Jeg lurer da på hva det er jeg kan og ikke kan gjøre for at den skal bli godkjent som veteran?

 

Jeg tenker litt på å ha dette som en ypperlig vinterbil, men vil forandre litt på den.

 

Takk på forhånd.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med ACCN (American Car Club of Norway) i Trondheim eller Norwegian Street Rod Association. Selv om disse foreningene ikke steller med Opel Kadett, er det nok de som sitter på den mest oppdaterte kunnskapen mht godkjenning av ombygde biler.

 

Sjekk også med forsikringsselskapet ditt. Hva de krever for at bilen skal kalles veteran.

 

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk problemområde der det er viktig åssen du fremstiller ombyggingen som:

-Bedre bremser, moderne stoler, lavprofildekk ol er SIKKERHET. Ikke trimming.

-Nyere motor = mindre utslipp = mer miljøvennlig bil = mulig å kjøre på blyfri bensin.

 

Got the point? Forsikringsagenten har ikke filla peiling på bil.

 

Dessuten bør du henvende deg til de forsikringsselskapene overnevnte foreninger bruker. Alt av hotrods er jo veteranforsikret, så det skal ikke være noe problem å frisere en halvgammel Kadett en smule.

 

Forresten finnes det også en ganske aktiv klubb for Opler. Opelforumet eller noe sånt heter de. De har helt sikkert erfaring med dette.

 

Men husk en ting: Veteranforsikringen er faktisk beregnet på biler som IKKE brukes til daglig. Hva tror du skjer hvis mange nok kjøper seg "veteran-vinterbiler"? Ulykkesfrekvensen på bilene går opp og forsikringsselskapene strammer til.

I Frankrike f.eks får man ikke kjøre mer enn i nærområet med veteranforsikrede biler.

 

Du kan også vedde på at miljøvernere vil hive seg over noe slikt, siden våre kjære gammelbiler forurenser omtrent 1000% mer enn moderne biler. Har heller ikke særlig tro på at vår "kjære" miljøvernminister fra Krf vil legge to pinner i kors for en politisk u-korrekt interesse som bilkulturen er.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra info!

 

OpelMotorSport Klubben venter jeg på at medlemskapet skal bli ferdig, så jeg kan begynne å poste på forumet demmes og kunne lese de forumene der som er litt mer relaterte.

 

Det er enkle grep jeg skal foreta meg, men for å få den litt kulere.

 

- Seter

- senking

- felger

- litt anlegg (cd-spiller/høytalere i døra)

- ratt

- Pluss andre ting jeg kommer over.

 

Når det gjelder motorbytte, så vet jeg ikke ennå.

 

Jeg skal undersøke med forikringsselskapet, Sparebank1 forsikring.

 

Det er ikke altfor mye jeg kjører på vinterstid, men for se hva som skjer framover. Jeg digger bilen, men har lyst på en annen når sommertidene kommer.

 

Derfor vil jeg gjerne ha to biler, og siden denne snart er veteran så hadde det hvert bra for lommeboka.

 

 

EDIT: Mail er sendt til ACCN.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Men husk en ting: Veteranforsikringen er faktisk beregnet på biler som IKKE brukes til daglig. Hva tror du skjer hvis mange nok kjøper seg "veteran-vinterbiler"? Ulykkesfrekvensen på bilene går opp og forsikringsselskapene strammer til.

I Frankrike f.eks får man ikke kjøre mer enn i nærområet med veteranforsikrede biler.

 

Du kan også vedde på at miljøvernere vil hive seg over noe slikt, siden våre kjære gammelbiler forurenser omtrent 1000% mer enn moderne biler. Har heller ikke særlig tro på at vår "kjære" miljøvernminister fra Krf vil legge to pinner i kors for en politisk u-korrekt interesse som bilkulturen er.

 

 

Jeg planlegger å ha to biler, og derfor blir Kadetten bare brukt den ene halvåret og resten vil den stå stille og tas vare på.

 

Det vil kanskje øke med "veteran-vinterbiler" uannsett, da disse årsmodellene som ofte er interessante, Kadett C, Ascona B, osv.. nærmer seg veteran tider og de tidligste modellene er allerede veteraner. Selvom de blir vanskeligere og vanskeligere å få tak på.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DeeLuxe

Gjør hva du vil med bilen...IF har noe som heter "modifisert hobby kjøretøy", Skal den være forsikret som KUN veteran må ALT være org....kan ikke bytte felger engang. Der er de super strenge. Men mod hobby kjøretøy er knall...

 

Klare du og utdype litt mer på den??

Det derre var ein vanvittig intresang ting.. modifisert hobby kjøretøy!

 

Kriterier??

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veteran forsikring....

 

Skal en bil forsikres med fullverdi forsikring så må/bør man være medlem av en LMK.no registrert klubb.

 

Der får man meget gunstig forsikring, men bilen skal være i bra stand og så orginal som mulig, dvs, det godtas ingen.... ombygginger, men det er no forslag inne på å lage til en gruppe som tar unna klassisk modifiserte biler så som rallyrigget cortinare, escorter, kadetter eller div andre biler det var vanlig å modifisere.

 

Men man kan jo også få en veteranforsikring, men da er det ofte snakk om kunn ansvarforsikring i de forskjellige selskapene.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobla mi er ikke orginal og falle innunder kategorien "modifiserte hobby kjøretøyer", alt må være godkjent hos biltilsynet osv...billigere enn vanlig forsikring men man har begrenset kjørelengde osv slik som på veteran biler...man må også ha registrert en annen bil på seg som bruksbil.

Never drive faster than your guardian angel can fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen går jeg ut fra er registrert fra før i Norge og da kan du bygge

om denne bilen innenfor det som ombyggingsregelverket tillater. Den vil det

året den fyller 30 år bli betraktet som veteran og du slipper å betale

årsavgift.

De tekniske endringer som gjøres på bilen må selvsagt være utført ordentlig

og evt. dokumentert at er OK på denne biltypen. Senking av bilen må du

sikkert ha en dokumentasjon på for å få godkjent.

 

Det er bare hvis bilen skulle registreres som veteran (bevaringsverdig

motorvogn) for første gang i Norge at den måtte være i original utførelse

for å få den godkjent.

 

Dette er en mail jeg fikk fra ACCN - American Car Club Norway

 

Bilen min er registrert i Norge i dag og den blir automatisk veteran det året den fyller 30år, som er 2006 for min del. Fra og med da blir den regna som veteran og jeg slipper årsavgift.

 

Det ser da ikke ut til å være noe stort problem, hvis jeg ikke tar veldig feil ut ifra denne mailen så må det bare skje innenfor de muligheter som kan godkjennes biltilsynet.

 

Eller tar jeg skamlig feil?

 

Men jeg vet ikke hva forsikringsselskapet vil gjøre når den fyller 30år. Ingenting hvis jeg ikke spørr? Og da har kanskje de sine regler for hva som kan forandres for at den skal kunne forsikres billig som veteran.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg snakket med Forsikringsselskapet mitt (GS Banken Sparebank1 forsikring) og spurte om informasjon rundt å forsikre min 76mod Opel Kadett C som veteran og fikk denne beskjeden:

 

"Ring når den er blitt veteran så gjør vi om forsikringa."

 

Jeg spurte da hvilke modifikasjoner som var lov siden det skulle være en veteran bil, og fikk beskjed om at det hadde ingen betydning så sant den gikk imellom eu-kontrollen når den tid kom.

 

Så da må jeg ta kontakt med biltilsynet eller et verksted som tar eu-kontroller og høre hva de har å si til modifikasjoner på en veteran bil.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips:

Ikke spør hva de godkjenner av modifikasjoner på en VETERANBIL. Spør om godkjenning av modifikasjoner på bil med norsk førstegangsregistrering dato sånn og sånn.

 

Trafikkstasjonen har ingen ting med hvilken ordning du kommer frem til sammen med ditt forsikrings selskap. De skal kun sørge for at bilen oppfyller godkjenningsbestemmelsens som gjelder for din bil (dvs de bestemmelser som gjaldt første gang bilen ble registrer i Norge).

Nevner du veteranbil risikere du bare at de avviser deg med argumentet om at "en veteranbil må være helt original" og så blir det masse frem og tilbake før du får overbevist de om det vi har snakket om i innleggene over.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår