Gå til innhold

har forelsket meg i bmw 5 serie:D:D

Ranger emnet


mantusmorduk

Anbefalte innlegg

nå har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg en bmw 5 serie.. det blir da i hvertfall ikke noe mindre enn en 528, helst en 535. men det jeg har fundert på en stund nå... synes utnyttelsen av slagvolumet på 535 er elendig.. rett over 200hk med 3,5 liter! da tenkte jeg... kanskje den har litt pusteproblemer? hva med å putte i en kompressor? finnes det kompressorkit til 535 eller 528 e28? hva annet kan jeg gjøre for å utnytte dette store deilige slagvolumet? ut i fra hva jeg vet, er det et ganske bra potensiale i denne motoren til å dra ut store hester! så da spør jeg dere som vet mer. kom med tips og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å ale opp hester på 5 serien ja, har bare trimkam og 525 topp på min 520i (E28) og den har allerede ca 160HK, men hold deg unna automatgir, det er hestebrems og ikke noe særlig å bli plaget med.

 

Har ikke kjørt annet enn manuell før jeg fikk min 520i og holder nå på å bygge om til manuell, automat er virkelig ikke noe å satse på hvis du er vant med manuell.

 

Ser Turbo er nevnt, og det er jo mest kjennt for å si det sånn, men jeg lurer også på hvordan det hadde fungert med en kompressor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mantusmorduk

nå har jeg funnet ut at jeg skal kjøpe meg en bmw 5 serie.. det blir da i hvertfall ikke noe mindre enn en 528, helst en 535. men det jeg har fundert på en stund nå... synes utnyttelsen av slagvolumet på 535 er elendig.. rett over 200hk med 3,5 liter! da tenkte jeg... kanskje den har litt pusteproblemer? hva med å putte i en kompressor? finnes det kompressorkit til 535 eller 528 e28? hva annet kan jeg gjøre for å utnytte dette store deilige slagvolumet? ut i fra hva jeg vet, er det et ganske bra potensiale i denne motoren til å dra ut store hester! så da spør jeg dere som vet mer. kom med tips og innspill!

 

Motoren i 535 er helt knall å hente effekt ut av den! Men den har høy kompressjon orginalt.. noen sier 10:1, andre sier 10,8:1.. Jeg er usikker.. Enkleste er å greie seg med 0,5-0,6bar turbo trykk, så har du rundt 300 hester klar til dyst.. Da gjør bilen såvidt under 6 sek 0-100, så da har den våkna til litt ;) Dette da på uåpnet motor, men med turbo, tilleggsprut, IC og helst tennings retarder..

 

Alternativ to er kompsenking, helst med stempel.. Dreie ned org, eller kjøpe nye.. Jeg bytta til nye, og endte opp med 8,5:1 i komp.. ikke nok til sinnsyke effekt uttak, men jeg kommer et godt stykke på vei... Regner med å passere 450hk om ikke annet.. Tviler ikke på at jeg kan passere 600nm..

Da snakker vi datasprut, stor turbo/grenrør dyser, pumper, stål toppakning ++

 

Ting koster jo litt.. alternativ 1 er uten tvil mest "bang for the buck", men mye vil ha mer... ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by IceCool

Hørte engang om et triks, bruke dobbel (2) toppakninger, men om det er holdbart eller virkelig funker vet jeg ikke...

 

Det holder ikke.. ikke mere enn det den ene orginale holder iallefall.. To stålpakninger holder derimot.. Om alt er plant.. men register kjeden blir jo kort da..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

 

Jeg bytta til nye, og endte opp med 8,5:1 i komp.. ikke nok til sinnsyke effekt uttak, men jeg kommer et godt stykke på vei...

 

Eh? Med hvasse kammer blir det jo kjørt 9:1 på pumpebensin med over 2 Bar trykk...bare tull å senke mer hvis du skal hente toppeffekt med 290+ graders kammer. For lav komp+hvasse kammer = Heinz's 57 varieties..altså KETCHUP (-effekt).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Eh? Med hvasse kammer blir det jo kjørt 9:1 på pumpebensin med over 2 Bar trykk...bare tull å senke mer hvis du skal hente toppeffekt med 290+ graders kammer. For lav komp+hvasse kammer = Heinz's 57 varieties..altså KETCHUP (-effekt).

 

Du er vel en av de som jeg regner med er klar over at forbrennings rommet har mye med dette å gjøre?

 

Gamle toventils teknikk motorer dette, med et "ikke egnet til turbo" utformet forbrenningsrom med høy komp..

 

Jeg har 8,5:1 i komp, da jeg er litt motstander av å gå ned mye i komp, men må senke tenningen veldig mye for å få ladet litt skikkelig... Dette gjelder forøvrig de fleste gamle 12v motorene til bmw etter hva jeg har funnet ut..

 

Sammenlignet med f.eks audi s motorene 2.2 20v t, som har 9,3:1 i komp kan de jo ha ganske høy tenning og lade mandigt på!

 

Komp er ikke alt.. man må sammenligne samme motor type om en skal basere noe på komp tror jeg..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Gamle toventils teknikk motorer dette, med et "ikke egnet til turbo" utformet forbrenningsrom med høy komp..

 

Jeg har 8,5:1 i komp, da jeg er litt motstander av å gå ned mye i komp, men må senke tenningen veldig mye for å få ladet litt skikkelig... Dette gjelder forøvrig de fleste gamle 12v motorene til bmw etter hva jeg har funnet ut..

 

Godt mulig,men i det tilfellet hadde jeg lagt neste del av kompresjonssenkinga til modifikasjoner av forbrenningskammeret OG et sett kammer med litt lengre åpningstider (ikke no 07 -22 Rimi-tider :D ) istedenfor std. forbrenningskammer og enda lavere komp courtesy of 6.9 :1-stempler...

 

Komp er ikke alt.. man må sammenligne samme motor type om en skal basere noe på komp tror jeg..
Joda,men grunnregelen tøffere kam = kan ha høyere ( grunn-)komp gjelder på både NA- og turbo-motorer i alminnelighet.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Joda,men grunnregelen tøffere kam = kan ha høyere ( grunn-)komp gjelder på både NA- og turbo-motorer i alminnelighet..

Men hva med den rimelig mye høyere dynamiske komprejonen som oppstår på høyere turtall når kammen virkelig begynner å utfylle sin funksjon? Motorens volumetriske effektivitet (på høyere turtall) burde øke ganske greit når den nye styggepinnen sørger for at forbrenningskammeret blir (over)fylt med ny, frisk høyeksplosiv blanding. Poenget jeg ville frem til; vil ikke den økte dynamiske kompresjonen kreve lavere tenning (og/eller lavere ladetrykk) på høyere turtall? Og hva med overlap? Er ikke trivelig å blåse ut alle godsakene rett ut i eksosen og ende opp med 2 liter/mil på rolig landeveiskjøring. Justérbare kamdrev er iflg. alle på hele Internett uunnværlige når det gjelder å tilpasse utstyret en har til den motorkaraktéren en ønsker.

 

Tanke 2: Høyoktan. 20% toulene/xylene-mix (billig, billig) i bensinen skal visst gjøre underverker som anti-detonasjons-middel. Kombinér gjerne dette med 50-50 vann/methanol-innsprøytning for 3 kilo ladetrykk på 11:1 statisk kompresjon; som igjen gir en "spretten" motorkarakter med god respons (pga. høyere statisk kompresjon). Eneste ulempen med dette er at man burde (må) mappe motoren for dette = kostbart. Men så er jeg typen som hater tanken på at motoren ikke går 100% optimalt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Men hva med den rimelig mye høyere dynamiske komprejonen som oppstår på høyere turtall når kammen virkelig begynner å utfylle sin funksjon? Motorens volumetriske effektivitet (på høyere turtall) burde øke ganske greit når den nye styggepinnen sørger for at forbrenningskammeret blir (over)fylt med ny, frisk høyeksplosiv blanding. Poenget jeg ville frem til; vil ikke den økte dynamiske kompresjonen kreve lavere tenning (og/eller lavere ladetrykk) på høyere turtall? Og hva med overlap? Er ikke trivelig å blåse ut alle godsakene rett ut i eksosen og ende opp med 2 liter/mil på rolig landeveiskjøring. Justérbare kamdrev er iflg. alle på hele Internett uunnværlige når det gjelder å tilpasse utstyret en har til den motorkaraktéren en ønsker.

Riktig nok,noe lavere tenning trengs,men ikke i samme grad som hvis man har i "snill-kammene"...kammen tunes inn for å matche punktet der man vil ha toppeffekt....da har som oftest turboen passert sitt optimale område,og sliter med å levere. Når turboen mister effekt,tar kammer og innsug over. Overlappet er ikke noe stort problem,man kjører ikke overlapp a là NA-motor med 300inn og 290 ut med 102grader lobe center...(HÅPLØS kam..:rolleyes:...har en i kjelleren..)..man har durasjonen,men overlappet er mindre,lobe center ligger ofte på 106-116 på inn,110-120 på eksos...dette "flytter" de ekstra gradene på kammen "ut" så effektiv komp synker litt i forhold til NA-motor. "Gjennom-blåset" begrenses også noe av mottrykket. Noen motorer går litt dårlig på bunn med dette oppsettet,grunnen til dette er ofte fordi de er porta ihjel.

 

Tanke 2: Høyoktan. 20% toulene/xylene-mix (billig, billig) i bensinen skal visst gjøre underverker som anti-detonasjons-middel. Kombinér gjerne dette med 50-50 vann/methanol-innsprøytning for 3 kilo ladetrykk på 11:1 statisk kompresjon; som igjen gir en "spretten" motorkarakter med god respons (pga. høyere statisk kompresjon). Eneste ulempen med dette er at man burde (må) mappe motoren for dette = kostbart. Men så er jeg typen som hater tanken på at motoren ikke går 100% optimalt hele tiden.
Joda,man kan kjøre med det i suppa,men....1: ha nye drivstoffslanger/gummipakninger/pumpe i bilen,da dette oppløser gummi. 2 Vanninnsprut gir deg muligheten til å kjøre,si 12.5:1 AFR på et punkt du uten vann måtte kjørt si,10.8:1...mer pulver,renere forbrenningskammer OG fuel economy...bakdelen er at er man lat og driter i å sjekke vannet...:eek: 3: Vil det da glede dem,unge Ryeng,å vite at undertegnede har kjørt nærmere 3 Bar på 9:1 statisk...på 98 oktan? Optimalt nok..? ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jensemann

Litt offtopic: Turboed1.. Hvor mye hest er det i "moppa" di? Våkna litt når jeg så du hadde mer hest enn kilo når du selv var oppå..

Skrev det i "Minus et hjul i 110"-posten min...326. Så hvis jeg ikke eter for mye julemat,stemmer det enda. Ellers får jeg trimme. Enten meg eller sykkelen.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turboed1: det du sier her, er vel egentlig så enkelt som at ved å flytte dreiemoments toppen høyere opp i turtall, så kan du øke tenning? Da sylinder trykket er som størst ved max nm..

 

Jeg for min del har det du kaller en snill kam, lagd for bredt register og ikke toppeffekt.. Fett å ha full øs fra 3000-6800.. ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår