Gå til innhold

Verneutstyr ved glassfiberstøping, lakkering osv.

Ranger emnet

Corolla

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er det med sikkelig maske når du driver med glassfiber eller lakkering? Jobber ikke med dette hver dag, men litt av og til.

Og hvilken temperatur må man ha for å få polyester til å herde når du støper med glassfiber?

Har bare en kald garasje, har vurdert å prøve på et rom hjemme, men det kan jo gå litt ut over inneklimaet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ha vernemaske for vern mot organisk damp. Dette får du tak i på velutstyrte byggevarebutikker, Biltema m.fl.

Polyester herder best ved ca 20 grader, men ned til 16 kan til nød gå.

Å bruke et rom hjemme kan gå. Men det vil stinke brukbart i hele huset aikurat når du holder på. Trøsten er at denne lukta ikke setter seg i vegger, klær, møbler eller andre ting. Den fordamper kjapt og huset blir helt luktfritt. Men som sagt: det vil stinke endel mens du jobber og inntil arbeidet er herdet ferdig.

Løsemiddel kan være skadelig selv i små doser dersom man er disponibel for densalgs skader. Men om lukta som ligger ihuset et halvt døgn eller så er farlig, vet jeg ikke.

Under herdeprosessen utvikles endel varme Vær derfor nøye med å fjerne filler osv som du har brukt til å rengjøre formen og den nye delen med før støpingen. Selvantennelse pga av slikt forekommer rett som det er.

Ellers viser jeg til en egen tråd her på forumet som er svært informativ. Tittlene på tråden er: Glassfiberstøping ol.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by svaggen

I verste fall skal det faktisk bare et sup til av sånne gasser å lakk til for å bli løsemiddelskadet.

Og hvis noen har fortalt deg noe annet, må du slå dem!

Da har jeg noen jeg skal slå :D Men jeg bruker denne maska fra biltema: 26-350_l.jpg

Vet ikke hvor mye den hjelper, men kjenner ikke noe lukt når jeg bruker den ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi snakker om det, hvor lang TID tar det før Polyester herder?

Har lyst til å støpe litt i glassfiber, men bilen må stå ute, og i den skal det støpes. Så det er jo mulig på en varm sommerdag om den herder fort.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Biltema-maska bruker jeg også. Det står i katalogen at den er godkjent for vern mot lakk osv ihvertfall.

Da jeg jobbet i forsvaret hadde jeg en kollega som var løsemiddelskadet. Han "koblet ut" etpar-tre sekunder og stod rett opp og ned som en statue en gang innimellom. Så fortsatte han videre med det han jobbet med.

Skadene kan nok arte seg forskjellig fra person til person.

Lungene til en stor-røyker har en utrolig evne til å reparere seg selv igjen dersom personen slutter å røyke. Desverre er det ikke slik med løsmiddelskader. De ikke er såkalt ikke-reversible. Hjernen klarer ikke å reparere seg selv igjen etter en slik skade. Dessuten blir skaden mer fremtredende ettersom årene går uansett hva man gjør/ikke gjør når den først har oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, jeg frykter seriøst jeg har fått i meg for mye drit siste halvåret:( slipt tectyl og kokt det med sveising samtidig som jeg har stått midt i gassen..

Har en enkeltfilter maske med brunt filter (tror det er for maling, lakk ol.?), duger det?

...men har begynt å skjerpe meg nå. Bruker som regel maske når jeg sliper tectyl og slikt, åpner garasjeborten og dør om mulig under sveising, bruker støvmaske under større sveis-slipearbeid ol.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Da jeg jobbet i forsvaret hadde jeg en kollega som var løsemiddelskadet. Han "koblet ut" etpar-tre sekunder og stod rett opp og ned som en statue en gang innimellom. Så fortsatte han videre med det han jobbet med.

Det hørtes kjent ut.. :(

Hvordan kan jeg teste om jeg har blitt løsemiddelskadet?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synder nok også litt mot dette med koking av diverse gammel dritt rett ved der jeg sveiser.

Men endel farlige stoffer er relativt ufarlige når de har herdet.

Ta f.eks Araldit. Det er jo egentlig polyester og herder. Spiser f.eks en unge i seg litt av dette, er han ille ute.

Men om han derimot tygger i seg en klump HERDET Araldit, så er saken totalt forskjellig. Herdet Araldit er jo en slags plast og er ikke giftig. På samme måte vil jo slipestøvet etter en Araldit klump være bittesmå korn av plast og altså ikke giftige.

Men når en salig blanding av lakk, grunning, sparkel og Tectyl koker etter varmen fra sveise-arbeid like ved, lukter det jo helt forjævlig. Den røyken er helt sikker ikke sunn. Men om den forårsaker løsemiddelskader vet jeg ikke. Umiddelbart ville jeg ikke tro det. Men den kan selvsagt forårsake andre alvorlige skader på lunger osv.

Husk også at de av dere som røyker er mye mer utsatt for skader i luftveiene enn vi som ikke røyker. Røykere mister naturlige "filtre" nedover halsen som ville stoppet masse skadelige partikler før de kommer ned i lunger og evt blir tatt opp i blodet.

Vet ikke om løsemiddelskade kan påvises helt konkret. De første tegn på slikt er jo problemer med konsentrasjon, glemsomhet, kanskje litt dårlig koordinering, masse hodepine osv.

Men dette er jo ting vi alle "lider" av innimellom, så det må sikkert være en merkbar forverring hvis man kan mistenke løsemiddelskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har stått å holdt på me glassfiberstøping i ca 10 grader, var ingen problem det! det hardt etter ca 5 timer! (men da har jeg en passelig dose herder i da ;)! hadde forresten ikke maske eller noe, men er helt fin enda ;)!

tror det er mest farlig om du driver med dette kver dag, men en gang av og til tror jeg ikke er så farlig! har støpt 5 ganger den siste måneden uten maske, å er ikke skadet enda ;) vertfall ikke som jeg har merket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kindher

har stått å holdt på me glassfiberstøping i ca 10 grader, var ingen problem det! det hardt etter ca 5 timer! (men da har jeg en passelig dose herder i da ;)!

Da var jo positivt å høre! Blir kanskje litt dårligere kvalitet men? Får prøve meg når det blir litt mildere igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har plastret under 10 grader gjekk fint men lang herde tid.

du kan jo kjøpa ein "terrase varmer" som dei har hos clas ohlson til ca 200kr. den er på 1000w og skal nokk varma bra.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider