Gå til innhold

er det håp?

Ranger emnet

ona

Anbefalte innlegg

jeg har en peugeot 405gri. 92 mod. clutchen er rimelig slitt/ tar langt ute. vet at det koster ca 7000 kr å bytte denne. kan det være at jeg kan kjøre lenger med den om jeg justerer den? slakker på vaieren? noen som har erfaringer med dette? kan det være at det er vaieren som holder platene slik at den slurer?

samtidig lurte jeg på om det er noen som har noen tips ang treige el vinduer. det går fint ned, men tar en evighet å kjøre oppigjen.

håper noen har mulighet til å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye du gav for bilen. Vis du kjøpte den for f.eks 14.000,- så hadde jeg aldri kosta på den ny clutch. Det er jo halve bilen det.

Hadde same dilemmaet i dag. Fikk pris på hellakkering. 30.000,- Bilens verdi er 65.000,- Fann ut at det ikke lønna seg å bruke så mye penger på den. Faktisk lakkverkstedet som sa det.

Motorene som kjører vinduene opp og ned kan ha blitt litt sliten Bilen er jo tross alt 14år.

Ide å skifte ledningene til motor med noen tjukkere?

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er wire og ikke hydraulisk overføring til cluchen din, så kan du sjekke at det er slakk på armen i enden av wiren. Den skal ha en slakk på ca. 1 cm (correct me if i'm wrong!!!)

Ellers synes jeg 7 lapper for et clutchbytte hørtes mye ut..? Mulig det er en del jobb på disse bilene, kan ikke si jeg har vært så mye borti dem.

Corolla 1,6 twincam16v '93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de måtte vist ut med motoren og greier. en genial fransk løsning. det er litt vurderingssak for tiden om jeg skal beholde bilen eller ikke. litt forskjellig som feiler den. hvor langt går det an å kjøre på en klutch som slurer litt i ny og ne? vil den stoppe tvert en dag jeg er ute og kjører eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må absolutt ikke ut med motoren.

Man må av med drivakslinger, løsne ett par motorfester og løsne girkassa fra motoren. Det er faktisk en enkelt operasjon, men det tar jo selvsagt litt tid.

På Krogslund selger dem clutch-sett for i underkant av 1500,- til bilen din. (http://www.krogslund.no/html/m639.htm)

Du kan jo prøve å slakke vaieren først og se om det hjelper.

Jeg kan nevne at jeg og en kompis skifta girkasse på en 405 Mi16 på ca. 7 timer, det var første gang vi gjorde det så det er ikke så ille.

Du har ingen kompiser som er litt flinke til å skru da, så kan dere jo skifte den selv.

Angående rutene så er jeg litt usikker.

Har selv en 90 modell 405 Mi16 med trege ruter, bortsett fra på førerdøra. Der var den så sliten at den enkelte ganger ikke ville heise ruta hverken opp eller ned. Jeg åpnet motoren (som er en såkalt lukket enhet som dem ikke selger løst) og rengjorde børstene og sleperingene, og etter det (4år siden) så fungerer det vinduet helt perfekt, så det kan jo hjelpe å gjøre dette, samt å smøre listene med ett eller annet, det kan også hjelpe å demontere listene og montere dem på nytt, da det kan hende de siger litt med tida, slik at det blir tykkere nederst om du skjønner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MR_Simba

viss den slurer feks litt på fult pådrag på første giret feks, så går det fint ei stund til da..men slura den feks på 4 giret eller no..så er det kanskje på tide å parkere ja..er vel en vurderingssak?

vet liksom aldri..

lykke til

eh? Clutchen er da mellom motor og girkasse, og momentet fra motoren er det samme uansett om man har 1. eller 4. gir.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider