Gå til innhold

Spørsmål til alle bilstereo guruene her på forumet.....

Ranger emnet

Tor Steinar Aamodt

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mr. SQ

Mitt forslag til Ultimat SQ oppsett.

CDrigg: McIntosh MX406

Prosessor: DEQX

Forsterkere: Celestra , Abola, Phass

Diskant: Alian bånddiskanter, (alt. G-bånd (rimeligere løsning))

Mellomtone: Zellaton(alternativt Focal Utopia, Pioneer ODR, Audio Technology)

Midbass: Eton

Bass: Audio Technology (alt. Pioneer ODR, Eton, Focal utopia, AD)

Strømkabel: IR med Aktiv skjerm

Signal og høyttaler: IR med aktiv skjerm.

Koblingsbokser: Who the fuck cares:D ;)

kondensatorer: Soundstream eller Alumapro.

Er det disse Alian bånddiskantene som koster så sinnsykt mye? :)

Uansett.. Hvem er det som forhandler Audio Technology og Zellaton?

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by MacSi

Er det disse Alian bånddiskantene som koster så sinnsykt mye? :)

Uansett.. Hvem er det som forhandler Audio Technology og Zellaton?

Alian diskantene er desverre veldig dyre, men også gode.

Zellaton får du fra meg, men koster desverre endel pæng.

AT selger direkte fra fabrikk i Danmark. Fordelen er at du kan spesifisere elementene selv. krever endel kunnskap, samt littt pæng det og.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjørn W

Jævli mye teoretikere og litteratur lesere her.....

Dette var jammen et innlegg med stor bidragsverdi.

Jeg gir meg ende over jeg.

Uansett hvem dette inlegget var berenget på blir det for dumt når man ikke kan bidra på en mer berikende måte enn med slike dustete uttalelser.

Sannsynligvis var inlegget beregnet på meg, pleier å være det. :D :D

Uansett om det var speilet på meg eller ikke er det tydlig at mange her ser på kunnskap som en trussel.

Til din informasjon så finnes det svært mye nyttig info i ulike fagtidskrifter og bøker. Istedet for å sitte her å bruke tiden på unyttige inlegg, skulle du kanskje bruke litt tid på å lære litt.

Som jeg har sagt før, har du ikke teorien i bunn, så hjelper det ikke. Da kan du montere til krampen tar deg, du skjønner alikevel ikke hva som skjer.

Syntes det er utrolig at mennesker med interesse for dette kan vise en så stor grad av neglianse for noe så viktig som teoretisk ballast. Det er jo egentlig bare et tegn på hvor lite man egentlig kan. Hadde man bare hatt et snev av kunnskap, ville mann sett hvor viktig det er med teoretisk ballast.

Takk for seg!!

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hillmeister

Istedenfor å sitte her å diskutere på nettet så synes jeg alle skal gå i garasjen å bygge den "perfekte" SQ og dB-bilen, så avgjører vi detta på de kommende konkuranser i år :)

Nå har jeg pr i dag ikke råd til å bygge drømmeoppsettet, men bare vent, skal nok komme noe rimelig spennede fra min/vår hånd, om ikke i år, så forhåpentligvis til neste år.

Gleder meg uansett til å komme rundt på EMMA konkurransene når sesongen starter og se hva folk har kommet opp med. Kanbskje noen slår av en prat også, og dermed innser at jeg er en ganske så trivelig kar. Ikke bare en hoven drittsekk som rakker ned på andre, slik mange tydligvis tror (uten å ha lest alle mine inlegg).

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alian diskantene er desverre veldig dyre, men også gode.

Zellaton får du fra meg, men koster desverre endel pæng.

AT selger direkte fra fabrikk i Danmark. Fordelen er at du kan spesifisere elementene selv. krever endel kunnskap, samt littt pæng det og.

mvh

Glenn

Mellomtoner jeg tenker på nå..

Når du sier at Zellaton koster en del pæng.. Hva er "en del"? Er det da snakk om mer enn Pioneer ODR og Focal Utopia?

Mvh Karl

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomtoner jeg tenker på nå..

Når du sier at Zellaton koster en del pæng.. Hva er "en del"? Er det da snakk om mer enn Pioneer ODR og Focal Utopia?

Mvh Karl

Zellaton mellomtone koster 5490 pr stk, noe som gjør elementet til et av de dyreste elementer beregnet for hjemmbruk på markedet. Det et det i utgangspunktet er beregnet for hjemmebruk har ingen betydning. Både impedanse og Q verdier gjør at elementet passer ypperlig i bil. Det krever dog endel for at elementet skal være verd utlegget.

Hva med å bruke RS settet ditt, er jo et meget bra sett, eller samme mellomtoenen som Lars?

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zellaton mellomtone koster 5490 pr stk, noe som gjør elementet til et av de dyreste elementer beregnet for hjemmbruk på markedet. Det et det i utgangspunktet er beregnet for hjemmebruk har ingen betydning. Både impedanse og Q verdier gjør at elementet passer ypperlig i bil. Det krever dog endel for at elementet skal være verd utlegget.

Hva med å bruke RS settet ditt, er jo et meget bra sett, eller samme mellomtoenen som Lars?

mvh

Glenn

Hvem i huleste er så tullete oppi hodet at de kjøper en så dyr og syk mellomtone som Zellaton da? :rolleyes:

Hahaha...

:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RiZLa

Hvem i huleste er så tullete oppi hodet at de kjøper en så dyr og syk mellomtone som Zellaton da? :rolleyes:

Hahaha...

:D :D :D

Kanskje snåle møringer som har vært ute i litt for mye vind og slått seg litt i hodet.:D :D

he he he

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Glenn

Nå var plutselig planen 3-veis front oppsett da.. så da måtte det inn en liten tass til..

Var planen å hvertfall teste RS-middbassene.. Vet du om det finnes et mer omfattende "datablad" på denne enn det som ligger i den samlede oversikten på eton sine komponent-sett?

Men som mellomtone var jeg egentlig ute etter en som var litt mindre enn 5.25".. Tenkte mer i rettning av 3-4".

Mvh Karl

Uff.. Nå har jeg nesten dårlig samvittighet for å ha kjørt denne tråden enda mer off-topic en den var :)

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var plutselig planen 3-veis front oppsett da.. så da måtte det inn en liten tass til..

Var planen å hvertfall teste RS-middbassene.. Vet du om det finnes et mer omfattende "datablad" på denne enn det som ligger i den samlede oversikten på eton sine komponent-sett?

Men som mellomtone var jeg egentlig ute etter en som var litt mindre enn 5.25".. Tenkte mer i rettning av 3-4".

Mvh Karl

Uff.. Nå har jeg nesten dårlig samvittighet for å ha kjørt denne tråden enda mer off-topic en den var :)

Denne tråden har blitt ødelagt for lenge siden, og siden trådstarter tydligvis har rundet av tråden, er den vel nå fritt vilt:D :D ;) .

Jaha, du skal gjøre det komplisert ja;)

Både bass/mellomtonen og diskanten i RS settet er meget oppegående.

Hvilke data vil du ha??

Det er egentlig ikke fordelaktig å kjøre for små mellomtoner heller, hvertfall ikke om planen er å dele lavt, grunnen er enkelt og greit at elementet taper dynamikk grunnet begrenset membranareal.

Eton har da en 4 tommer og i samme utførelse som Lars sin 5", eller kanskje det hadde fristet med en RS 4"? Den er jo hverfall endel enklere å montere.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har blitt ødelagt for lenge siden, og siden trådstarter tydligvis har rundet av tråden, er den vel nå fritt vilt:D :D ;) .

Jaha, du skal gjøre det komplisert ja;)

Både bass/mellomtonen og diskanten i RS settet er meget oppegående.

Hvilke data vil du ha??

Det er egentlig ikke fordelaktig å kjøre for små mellomtoner heller, hvertfall ikke om planen er å dele lavt, grunnen er enkelt og greit at elementet taper dynamikk grunnet begrenset membranareal.

Eton har da en 4 tommer og i samme utførelse som Lars sin 5", eller kanskje det hadde fristet med en RS 4"? Den er jo hverfall endel enklere å montere.

mvh

Glenn

Hehe.. Det hjalp virkelig på samvittigheten :D

Hvorfor gjøre noe enkelt når mann kan gjøre det vanskelig :rolleyes:

Tenkte på et lignende datablad som dette

Når du sier dele lavt.. hva er lavt?

Planen var 150-200hz en plass, ikke veldig lavt. Men tror det skal være lavt nok.

Grunnen jeg ser til å velge mindre høyttalere er for å gjøre det enklere å plassere og vinkle elementet. Samt slippe å flytte/fjerne absolutt alt av luftekanaler og lignende for å få plass til en liten kasse :)

Men som sagt tidligere.. hvorfor gjøre noe lett når mann kan gjøre det vanskelig :rolleyes:

Vurderer en 4" i samme serie som diskantene mine..

Har ikke bestemt meg for noe enda..

Er alltid åpen for forslag :)

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Det hjalp virkelig på samvittigheten :D

Hvorfor gjøre noe enkelt når mann kan gjøre det vanskelig :rolleyes:

Tenkte på et lignende datablad som dette

Når du sier dele lavt.. hva er lavt?

Planen var 150-200hz en plass, ikke veldig lavt. Men tror det skal være lavt nok.

Grunnen jeg ser til å velge mindre høyttalere er for å gjøre det enklere å plassere og vinkle elementet. Samt slippe å flytte/fjerne absolutt alt av luftekanaler og lignende for å få plass til en liten kasse :)

Men som sagt tidligere.. hvorfor gjøre noe lett når mann kan gjøre det vanskelig :rolleyes:

Vurderer en 4" i samme serie som diskantene mine..

Har ikke bestemt meg for noe enda..

Er alltid åpen for forslag :)

I ditt tilfelle ville jeg nok sett på Eton sin 4" mellomtone for hjemmebruk. (4-300/25HEX)

Hvis du har plass, så ville jeg gått for 5", men den er rimelig stor med tanke på chassis, den er vel 15.5cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider