Gå til innhold

Spørsmål til alle bilstereo guruene her på forumet.....

Ranger emnet


Tor Steinar Aamodt

Anbefalte innlegg

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Zetec

Venter egentlig på det svaret jeg også ;)

 

er vel ingen optimale SQ eller SPL biler... bilene blir hva byggeren gjoer de til..

det finst heller ingen optimale hoyttalere for de blir til hva byggeren gjoer de til..

har sett/hoert hoyttalere med daarlig rykte spille oki.

 

i de fleste tilfeller av sq blir bilene totalt ombygget og ikke mye igjen av orginal plassering.

til spl er det mange som feiler, og mange learer av det..men er jo jaggu mange som ikke gjoer det og..hehe...

 

et lite tips til mini-spl byggere... :

--storst mulig areal paa portene og helst kortest mulig men det er det tuningen som bestemmer..det er derfor det ikke blir brukt roer i de fleste spl biler, for det "fins" ikke store nok roer...

--tenk paa at naar subben spiller neare tuning frekvens saa oker ohm...men det er ogso der den har minst membran-vandring..

eksempel..har en 1ohm sub paa en forsterker som gir mest i 1ohm, feks en classD monoblokk..

ofte saa blir ohm oket til 4ohm(eller mere) ved tuningfrekvens (og visse frekvenser) og med denne forsterker i dette eksempel blir det slik:

1ohm = 2000wrms

2ohm = 1000wrms

4ohm = 500wrms

er nok ikke bare aa dra paa med store forsterkere naar man spiller ved de frekvenser subben oker til 4ohm..da har man ikke 2000w lengre..men 500w for det er det denne classD monoblokka leverer ved 4ohm..da har man ikke 2000w paa en sub og greier ikke aa oppnaa fullt saa mange db...

 

forresten saa gjelder nok dette alle subber/forsterkere og biler.. :)

 

ofte sett biler, som folk har sagt ikke egner seg til sq eller spl gjoere det bra.. :/

 

stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

 

er vel ingen optimale SQ eller SPL biler... bilene blir hva byggeren gjoer de til..

det finst heller ingen optimale hoyttalere for de blir til hva byggeren gjoer de til..

har sett/hoert hoyttalere med daarlig rykte spille oki.

 

i de fleste tilfeller av sq blir bilene totalt ombygget og ikke mye igjen av orginal plassering.

til spl er det mange som feiler, og mange learer av det..men er jo jaggu mange som ikke gjoer det og..hehe...

 

ofte sett biler, som folk har sagt ikke egner seg til sq eller spl gjoere det bra.. :/

 

stig

 

Er i utgangspunktet enig med deg når det gjelder biler, men det er jo bare å innse at visse biler er, i original stand, mer egnet enn andre.

Når det gjelder elementer, er du for dyktig til å hevde at ikke noen elementer er mer optimale enn andre. Selvfølgelig stemmer ikke dette. Noen er dyktigere enn andre til å bygge elementer, mens noen elementer har mer egnede parametre til en viss applikasjon enn andre.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trådens tema, har jeg selvsagt mine tanker og teorier rundt den "optimale" konkurransebil, både når det gjelder selve bilen, og utstyret som bør benyttes. Tror derimot jeg holder dette for meg selv en god stund til. Kan ikke røpe alle hemmelighetene:D :D ;)

 

Ellers må jeg si meg svært spent på hva hensikten med denne tråden er;) ;)

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Når det gjelder trådens tema, har jeg selvsagt mine tanker og teorier rundt den "optimale" konkurransebil, både når det gjelder selve bilen, og utstyret som bør benyttes. Tror derimot jeg holder dette for meg selv en god stund til. Kan ikke røpe alle hemmelighetene:D :D ;)

 

Ellers må jeg si meg svært spent på hva hensikten med denne tråden er;) ;)

 

mvh

 

Glenn

 

ja det er kansje greit å holde sånnt for seg selv til man faktisk har bevist at man har riktig teori.

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mammut89

 

ja det er kansje greit å holde sånnt for seg selv til man faktisk har bevist at man har riktig teori.

 

Kanskje du skulle prøve å bidra på en konstruktiv måte for en gang skyld. Den infantile holdningen din forsurer dette forum.

 

Det er jo helt tydelig at du mangler kompetanse til å i det hele tatt bidra konstruktivt, og da er mitt råd at du forholder deg passivt.

Hadde du hatt et snev av kompetanse, ville du raskt sett at alle mine poster har hold i etablert elektroakustisk teori.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

DB-Drag og for å ta den helt ut må bli :

Chev. Astro van (lik DB-Akuten sin) eller eldre Kad.D stv. eller Ford X-Press.

4x Kicker S18X 18" 4 kantet bassh.

16x SPL Dynamics EXT-5000

32 el. 48 16v batterier (2 el. 3 pr.forst.) Eller flere

2-3 ca.200-250Ah dynamoer

+++ Masse Stål, arbeid og dempematriell.

Kan stille i Super Street 3-4

Eller SS 1-2 m/ 2x 18" og 8x EXT-5000............

 

EMMA :

Er litt usikker, men en BMW 5serie (lik Anders sin) eller Audi A6, VW Phantom (må være en stor og flott bil m/god plass) :

Komp. Pioneer ODR el. Sony XES

Ellers :

ODR, XES hovedenhet eller

Blaupunkt Bremen MP74, Pioneer P9

Focal høyt. og Bassh. el. Morel høyt. og bassh.

Audison forst.

 

Men jeg håper at min egen bil blir den ultimate DB-Drag bilen i år, så vi får vente å se.........................

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Er i utgangspunktet enig med deg når det gjelder biler, men det er jo bare å innse at visse biler er, i original stand, mer egnet enn andre.

Når det gjelder elementer, er du for dyktig til å hevde at ikke noen elementer er mer optimale enn andre. Selvfølgelig stemmer ikke dette. Noen er dyktigere enn andre til å bygge elementer, mens noen elementer har mer egnede parametre til en viss applikasjon enn andre.

mvh

Glenn

hm..tror bare jeg forstaar hva jeg sier/mener...hehe...

 

saa...poenget med uttalelsen ang "ingen" optimale hoyttalere er at det har blitt brukt "billige" hoytttalere i biler som har vunnet konkurranser paa hoyt nivaa..

derfor sier jeg at hoyttaleren blir til hva installeren gjor de til..

greit nok noen merker er bedre enn andre, men det er jo ikke vits i aa kjope dyre bra hoyttalere aa ikke montere det skikkelig eller "rett"..da er jo oftest billige hoyttalere som er montert rett og skikkelig bedre enn de dyrere..

var bare det jeg mente ;) og ellers utenom det vet jeg at noen merker egner seg til sq enn andre..lol..

 

feks har det blitt brukt en (meget dyr) Tru forsterkere i en golf 4(?) men det ble brukt orginale hoyttalere levert med bilen.. denne kom jo hoyt paa lista om ikke helt til topps :D et eksempel paa at planlegging og montering og elektronikken bestemmer litt.. ((og at vw leverer oki standard hoyttalere..hehe..))

 

naar det gjelder db-drag, har jeg jo fortalt deg Glenn om de to jbl 10" til 350,-pr.stk. her i UK som oppnaadde 151db og da i streetA..

streetA betyr vel alt under hatthylla i en standard bil..en golf2 faktisk..saa en golf2 spiller hoyt om man gjor det rett..

og det kommer jo an paa hvilken db-drag-klasse man skal stille i om man skal begynne aa anbefale utstyr..

 

naar det gjelder sporsmaalet i forste post saa tror jeg det maa ha noe med aa luke ut de som kommer med daarlige eller "feil" svar.. hehe...

for da aa komme med en haug med kommentarer.. :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

hm..tror bare jeg forstaar hva jeg sier/mener...hehe...

 

saa...poenget med uttalelsen ang "ingen" optimale hoyttalere er at det har blitt brukt "billige" hoytttalere i biler som har vunnet konkurranser paa hoyt nivaa..

derfor sier jeg at hoyttaleren blir til hva installeren gjor de til..

greit nok noen merker er bedre enn andre, men det er jo ikke vits i aa kjope dyre bra hoyttalere aa ikke montere det skikkelig eller "rett"..da er jo oftest billige hoyttalere som er montert rett og skikkelig bedre enn de dyrere..

var bare det jeg mente ;) og ellers utenom det vet jeg at noen merker egner seg til sq enn andre..lol..

 

feks har det blitt brukt en (meget dyr) Tru forsterkere i en golf 4(?) men det ble brukt orginale hoyttalere levert med bilen.. denne kom jo hoyt paa lista om ikke helt til topps :D et eksempel paa at planlegging og montering og elektronikken bestemmer litt.. ((og at vw leverer oki standard hoyttalere..hehe..))

 

naar det gjelder db-drag, har jeg jo fortalt deg Glenn om de to jbl 10" til 350,-pr.stk. her i UK som oppnaadde 151db og da i streetA..

streetA betyr vel alt under hatthylla i en standard bil..en golf2 faktisk..saa en golf2 spiller hoyt om man gjor det rett..

og det kommer jo an paa hvilken db-drag-klasse man skal stille i om man skal begynne aa anbefale utstyr..

 

naar det gjelder sporsmaalet i forste post saa tror jeg det maa ha noe med aa luke ut de som kommer med daarlige eller "feil" svar.. hehe...

for da aa komme med en haug med kommentarer.. :D

 

mvh, stig

 

ha ha, ja du er en knot med formuleringene dine Stig:D :D ;)

 

Bare tenk på en ting:

 

Det at en bil vinner en konkurranse trenger ikke bety at bilen låter bra, det eneste som skal til, er at de andre låter dårligere.:D ;)

 

Jeg sier overhodet ikke det er tilfellet i alle dagens konkurranser, men rent teoretisk er det alt som skal til.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

ha ha, ja du er en knot med formuleringene dine Stig:D :D ;)

min feil det da...? alle andre utenom paa forumet forstaar...hehe..

Originally posted by Mr. SQ

Bare tenk på en ting:

Det at en bil vinner en konkurranse trenger ikke bety at bilen låter bra, det eneste som skal til, er at de andre låter dårligere.:D ;)

hm..har jo sett/hort tilfeller der samme dommer har doemt en bil forskjellig ved noen dager imellom..

har det noe med at en gretten dommer, (som sikkert ikke har faatt seg litt) doemmer "daarligere"...?

Originally posted by Mr. SQ

Jeg sier overhodet ikke det er tilfellet i alle dagens konkurranser, men rent teoretisk er det alt som skal til.

er jo det som er poenget..men vil tro det viktigste for aa faa en god score er aa finne/bygge lyden som dommeren liker..ikke nodvendigvis du selv liker den lyden..

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

er jo det som er poenget..men vil tro det viktigste for aa faa en god score er aa finne/bygge lyden som dommeren liker..ikke nodvendigvis du selv liker den lyden..

 

mvh, stig

 

hvis jeg tolker deg riktig nå, så mener du at hvis du deltar i en konkuranse og ikke vinner, så er det dommeren sin feil ?

Tja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hillmeister

hvis jeg tolker deg riktig nå, så mener du at hvis du deltar i en konkuranse og ikke vinner, så er det dommeren sin feil ?

var dette og knotete da...?? hehe...

hvordan doemmer enm dommer da...? greit nok de har skjema som skal fylles ut, men tror det blir litt personlig smak..og noen ganger ulikt fra dommer til dommer..

 

det jeg mener er at det er jo dommeren som bestemmer poeng, og liker alle andre enn dommeren lyden ,ja da blir det jo sikkert det deretter..

du har jo sikkert selv sitti i en bil du foretrekker fremfor en annen for lyden er litt annerledes?

er jo litt vanskelig aa doemme biler vil jeg tro, men det er jo slik med alle (ihvertfall meg) personer, dommer eller ei, begynner ikke rockefoten aa rocke med takten med det samme man setter seg i mangler det noe paa lyden for den personen..hehe..

men ikke nodvendigvis for andre og eieren.....lol...

 

smaken er som baken.....delt.....

 

mvh, stig..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

var dette og knotete da...?? hehe...

hvordan doemmer enm dommer da...? greit nok de har skjema som skal fylles ut, men tror det blir litt personlig smak..og noen ganger ulikt fra dommer til dommer..

 

det jeg mener er at det er jo dommeren som bestemmer poeng, og liker alle andre enn dommeren lyden ,ja da blir det jo sikkert det deretter..

OT:

 

Og det er akkurat her jeg er så uendelig enig ;)

 

I den hele og store forskjellen på db-drag og EMMA så er det dommeren i EMMA som til slutt bestemmer om man har bra lyd eller ikke. Når jeg har sittet i min egen mondeo for en stund siden synes jeg lyden var konge, det var det mange andre som også synes, men så hadde jeg en kamerat som ikke var helt enig, men i hans bil så synes jeg lyden hans var elendig.

 

Så du kan jo da tenke deg åssen det hadde gått om han og jeg var dommere? Så skal man være konkurransemenneske på dette området så bør man også tenke på at det er ikke hva en synes selv som teller, men hva dommeren synes.

 

i dB-drag er saken grei, der sitter det en føler, som fungerer likt for alle.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke påstå at du tar feil, men helt riktig er ikke det du sier.. Emma-cd`n er nøye forklart hvordan den skal låte.. Musikken deles opp og annalyseres bit for bit, og må kunne redgjøres for hvorfor man syns som man gjør.. Til slutt kan man si at det er dommerens personlige smak som skiller 1. og 2. plass, hvis bilene spiller omtrendt likt.. Det finnes fler eksempler på biler som totalt, spiller trist og kjedelig, men som får bra poeng på hver enkelt del.

 

God lyd, eller hva som er den perfekte lyden finnes det bare en løsning på: LIVE, unnpluged. Og det sliter vi fortsatt litt med å få til i en bil....

 

 

I den hele og store forskjellen på db-drag og EMMA så er det dommeren i EMMA som til slutt bestemmer om man har bra lyd eller ikke.

 

Så du kan jo da tenke deg åssen det hadde gått om han og jeg var dommere? Så skal man være konkurransemenneske på dette området så bør man også tenke på at det er ikke hva en synes selv som teller, men hva dommeren synes.

 

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår