Gå til innhold

Lakkere selv?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Jeg går mer og mer og tenker på å lakkere bil selv.

Er dette en umulig oppgave for en som aldri har brukt en lakksprøyte selv? Jeg anser meg selv som ganske rå på sprayboks-lakkering da. :rolleyes:

Pluss at jeg får god hjelp fra en far (MIN far altså) som har lakkert to biler tidligere, den ene så ut som appelsinskrell/appelsinhud, og den andre så ut som om den nettopp var grunna (Dvs. matt som et laken(?))

 

Okey, forarbeidet går nok greit tenker jeg... er mer bekymret for selve lakkeringen. Det er selvsagt en selvfølge at det skal bli så pent og blankt som mulig.

Har veldig lyst til å prøve da, sikkert gøy om det blir brukbart, samt at jeg sparer veldig mye på det.

 

Bilen skal bli hvit, om det har noe å si. (Skjuler ujevnheter lettere kanskje?).

Har tilgang på kompressor og sprøyte.

 

Er dette umulig? Eller kan det faktisk bli bra?

Hva er viktig her? Mange forsiktige strøk? Passe med lakk? Ikke for lite, ikke for mye?

 

På forhånd takk!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye med å tynne ut rikti.. Skulle lakkere en russebil engang. Fikk beskjed om å ha i 10% tynner... Men bilen ble matt som fy.. Sørg for at de du kjøper lakken av gir deg rikti blandingsforhold.. Og husk å rør om i lakken.. Lakkerte i to omganger en gang.. Rørte bare i den lakken jeg hadde tømt av spannet.. Første omgang ble en knall rødfarge, neste ble likksom en litt gulakti rødfarge.. ikke tøfft.. Små fluer som går inn for landing er heller ikke no kult

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakker innendørs, da slipper du dyr i lakken. bruk mye vann på betong gulvet, da støver det ikke. Høy varme, lån deg en skikkelig varmeovn, burde være varmt som i helvete. (det tilsvarer vel godt over 40grader) Når du merker svettepærla renner ned over panna er det bra nok. Sørg for at alle ugjevnheter er borte. Ikke lakker over flater som ikke er pusset. da sitter ikke lakken i mange åra. Det er som sagt over viktig å lakkere fort, men ikke for fort. Blir ikke hele bilen lakkert på en gang blir det som oftes fargeforskjeller... Sørg for at det ikke renner. da det blir jævlig stygt. Lakken må være bløt til du har lakkert hele bilen, ellers blir det lakkstøv oppå der hvor den har tørket...

Selve sprøyteteknikken kan variere noe.. Så det får du finne ut selv.

PS: Skaff deg tåke (vann utskiller) da det ofte blir mye fuktighet i komprimert luft... Her igjen er varme viktig... varm og tørr luft...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir mye rennning, apelsinhund, skjoldete osv blir det nok litt dyrere da det evt må pusses ned igjen.. Men bare å rubbe litt i lakken og sprøyte på for 2 gang..

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det viktigste og vanskeligste ved lakking av biler er grunnarbeidet.

 

Grunnarbeidet er 90% av lakkjobben. Absolutt alle helligdager i grunnarbeidet vil vises gjennom lakken. Du klarer aldri å dekke over sliperiper osv med lakk.

 

Bortsett fra det er lakking tut og kjør. Pass på at du justerer lakksprøyta på noe annet enn bilen, f.eks. en stor papplate slik at du får rett lakkmengde osv riktig. Sprøyt heller på 3-4-5 tynne strøk som ikke dekker enn 1 strøk som dekker men renner. Veldig lett å få sig i vertikale flater når du sprøyter på for tykt.

 

Jeg tror at når du sprøyter på papplata for å justere sprøyta så lærer du deg også hvordan du skal føre sprøyta og hvordan lakkspruten ser ut slik at du får høvelig overlapp....

 

Grunnarbeid er vanskelig som f..

 

Sprøyting er enkelt med pittelitt trening.

Subaru Impreza GT Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by largund

Det viktigste og vanskeligste ved lakking av biler er grunnarbeidet.

 

Grunnarbeidet er 90% av lakkjobben. Absolutt alle helligdager i grunnarbeidet vil vises gjennom lakken. Du klarer aldri å dekke over sliperiper osv med lakk.

 

Bortsett fra det er lakking tut og kjør. Pass på at du justerer lakksprøyta på noe annet enn bilen, f.eks. en stor papplate slik at du får rett lakkmengde osv riktig. Sprøyt heller på 3-4-5 tynne strøk som ikke dekker enn 1 strøk som dekker men renner. Veldig lett å få sig i vertikale flater når du sprøyter på for tykt.

 

Jeg tror at når du sprøyter på papplata for å justere sprøyta så lærer du deg også hvordan du skal føre sprøyta og hvordan lakkspruten ser ut slik at du får høvelig overlapp....

 

Grunnarbeid er vanskelig som f..

 

Sprøyting er enkelt med pittelitt trening.

 

Helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant!?

 

Er det en gammel holk så ikke bruk penger og energi på sprøytelakking. Jeg brukte rulle på en bil en gang og på litt avstand ble resultatet absolutt brukbart.

 

Kjøp en sånn liten rulle. 10cm bred kanskje, i skumgummi. Har du ett lokale som du kan varme opp litt. Over 20 grader sånn at du får malinga til å flyte litt utover før/mens den tørker så blir det bra.

Subaru Impreza GT Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by largund

Ja ikke sant!?

 

Er det en gammel holk så ikke bruk penger og energi på sprøytelakking. Jeg brukte rulle på en bil en gang og på litt avstand ble resultatet absolutt brukbart.

 

Kjøp en sånn liten rulle. 10cm bred kanskje, i skumgummi. Har du ett lokale som du kan varme opp litt. Over 20 grader sånn at du får malinga til å flyte litt utover før/mens den tørker så blir det bra.

 

Det jeg gjorde med min forrige 240, lakket med bengalakk (hel blank)

 

Her et bilde av resultat etter at lakken var tørket og blitt polert

IMG_0008.jpg

 

syns det ble OK... det vvann som er foran på pansert og ikke noe i lakken

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få greit resultat med rulla, (på avstand). Hørt om en som kokte opp benga'n for at'n skulle flyte bedre utover og legge seg tynt på. Han pappa tynna ut bengalakken og sprøyta Granada'n sin selv. Resultatet ble bra, og prisen ble 500kr... Ifølge han pappa fikk han mer for den enn hva han gav for den, han hadde den i 4år... Har sett den på bilde, og ja, lakken skinte fint i sola.. men den ble solgt lenge før jeg kan huske den. i 88 tror jeg. :rolleyes:

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår