Gå til innhold

Kam sitter som støpt!

Ranger emnet


wabby

Anbefalte innlegg

Har holdt på hele dagen idag med å bytte topp på pasaten da den andre var sprekkt mellom ventilene.

 

Byttet topp, flyttet over innsug, manifol, kam, de 4 "kam klemmene" og annet diverse.

Dro til med 20nm på kam akselen og dro til toppen med de riktige momentene, satt alt sammen og når jeg skulle flytte kam'en til tenningspunktet så satt den som et helvete... Ville ikke flytte seg den ene veien eller den andre.

 

Demonterte toppdekselet og løsnet de 8 mutterene til kam'en. Prøvde å rotere på den, ok... Dro til med 15 nm, kam'en sitter som et helvete igjen.

 

Noen som vet hva som kan være feilen? Dette er en VW topp. 1.8 8v.

Mistenker at det er de 4 klemmene som ligger over toppen da jeg måtte flytte de over fra den andre toppen.

Vurderer å kaste toppen i trynet på han jeg kjøpte den av da "klemmene" til kam'en (husker ikke navnet akuratt nå) ikke fulgte med toppen. Disse bør jo følge toppen da de er tilpasset akuratt den topp.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Det er nok kambukkene som kan til dette ja.

Toppen er ikke komplett uten disse, for det er kun de orginale som passer...

 

Var det jeg mistenkte jeg :(

Men har hørt at man kan kjøpe kamsett til en kam, og da følger bukkene med.

Har litt lyst å bruke den toppen da den alt er satt på nå og at den er portet på både innsug og eksos.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jan E-28

Vil tro slike kambukker må shimmes opp, og tilpasses i hvert tilfelle. Slik at den blir tilpasset denne ene kammen.

Nei,den "tilpassinga" ligger i at en topp KUN har et sett med bruer som passer. Det er de den er "matched" til på fabrikken,ved at et sett bruer blir plassert på,og linjehonet til den. En topp uten de riktige bruene er ikke verdt noen ting...kan få andre bruer til å passe,men da må de skrues på med moment og sendes til linjehoning...ellers kniper de uansett. Er ikke klaring opp/ned som oftest er problemet,det er sideveis...og det er ikke bare-bare å shimse noe der...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår