Gå til innhold

5 " Basser

Ranger emnet

Golf4

Anbefalte innlegg

Nope! Lyd fra "alle" plasser i bilen er ikke bra! Sett dem i ett skikkelig kabinett forrran. helst ikke i dørene.

Originally posted by Golf4

Er det noen god løsning å montere 5" basser i bakdørene. Skal samtidig montere inn 2 stk 11" .

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge på en liten historie her...

For et par år siden var jeg på Bilradiospes. i Kristiansand for å kikke litt på forsterker og frontsett. En av ekspeditørene ble med meg ut for å se litt i bilen, og endte opp med å anbefale meg å montere midbass/mellomtone midt på døren, lengst mot setet. Spillende rett i siden av ryggen altså! :rolleyes:

Ble ikke noe frontsett fra Bilradioen nei..

(hadde pekt på kickpanelmontering eller å montere dem helt fremme i døren, men neida..) "blir jo enkelt og greit å sette dem her da?" *ekspeditøren peker bakpå døren*"uh.. joda... sikkert det.."....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ePiFaNT

For et par år siden var jeg på Bilradiospes. i Kristiansand for å kikke litt på forsterker og frontsett. En av ekspeditørene ble med meg ut for å se litt i bilen, og endte opp med å anbefale meg å montere midbass/mellomtone midt på døren, lengst mot setet. Spillende rett i siden av ryggen altså! :rolleyes:

(hadde pekt på kickpanelmontering eller å montere dem helt fremme i døren, men neida..) "blir jo enkelt og greit å sette dem her da?" *ekspeditøren peker bakpå døren*"uh.. joda... sikkert det.."....

det hørtes jo fornuftig ut...:rolleyes: :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ePiFaNT

hehe...det du må huske er at det er MANGE fjomper som selger stereo som egentlig ikke kan noe...f.eks han tv-shop nissen i TV boden v svinesund...prøvde å selge meg en forsterker, og da jeg begynte å spørre etter spesifikasjonene å sånn (etter ett laaaaangt tvshop foredrag om hvor bra den var), så måtte han bare hente en annen kar for han skjønte ikkeno av talla...eller spørsmålene.

dani

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EmmaNorway

helst ikke i dørene.

Må si meg enig med Ketil her. Ikke det at du ikke kan få godt resultat ved dørmontering, men det krever ekstremt mye arbeid for å få optimalt resultat. Døra er svært tynn og skranglete.

Samtidig har du matching mellom dør og element. Vel og merke har de aller fleste bilelementer TS paramertre som gjør dem relatisvt ufølsomme for kabinettvolumet, men det betyr ikke at man nødvendigvis kan benytte hvilket som helst.

Selvfølgelig kan man være heldig å finne elementer som gjør en bra jobb montert i døren uten serlig mye jobb. Har selv gjort flere dørmonteringer med hederlig resultat.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å friste de det måtte gjelde så ta en titt på Morel Integra Ovation

Legg merke til diameteren på spolen! :D

Disse elementene (og flere i Morel sitt sortement) har fått et C.A.R.-filter i senter på magneten. dette gjør at elementet alltid har en fast mekanisk demping slik at en får (bortimot) samme karakter på lyden enten elementet står i en 3 liters kammer eller et 300-liters kammer.

En montering av elementet i ei dør er derfor helt uproblematisk når det kommer til lydkvaliteten kontra et egnet kabinett.

Legger til at det er dette elementet MR.SQ viser til i noe som MR.SQ skrev i en annen tråd -

"Diskanter - Vinkling - Hvor - Materiale"

Sitat:

"Morel har en coax som er helt fantastisk og faktisk et konstruksjon som har forblitt "uendret" i mange år grunnet en suveren konstruksjon. Denne ble for mange år siden solgt i Norge under Macrom."

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

For å friste de det måtte gjelde så ta en titt på Morel Integra Ovation

Legger til at det er dette elementet MR.SQ viser til i noe som MR.SQ skrev i en annen tråd -

"Diskanter - Vinkling - Hvor - Materiale"

Sitat:

"Morel har en coax som er helt fantastisk og faktisk et konstruksjon som har forblitt "uendret" i mange år grunnet en suveren konstruksjon. Denne ble for mange år siden solgt i Norge under Macrom."

Mvh

Pål

Fanken Pål bruker du meg i reklamen din og nå:D :D ;) .

Svarten heller!!

Helt ærlig så er nok dette kanskje markedets beste coax, men ikke si det til noen, hvertfall ikke at jeg har sagt det.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Fanken Pål bruker du meg i reklamen din og nå:D :D ;) .

Svarten heller!!

Helt ærlig så er nok dette kanskje markedets beste coax, men ikke si det til noen, hvertfall ikke at jeg har sagt det.

mvh

Glenn

Sier meg enig i dette..

En sånn en, installert riktig på et godt avstivet og skikkelig dashboard.. Mmmm... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider