Gå til innhold

Biltema olje (oppdatert) (Oljelevetid, filterlevetid M.M.)

Ranger emnet


Lionstar

Anbefalte innlegg

Var på biltema en tur..Og oppdaget noe små spesielt..Joda 10 liters dunkene med 5w40 olje har spec: ACEA A3/B3/B4 SL/CF

 

Det er ganske brukbare spec-er..Helt på høyden, da klarer oljen sannsynligvis en haug andre (lavere vw , bmw og mercedes )spec-er også, uten at den er merket for det.

 

Jeg kjøpte en 10 liters dunk, så for tiden vise kvaliteten, noe skikkelig tynt blask var det.

 

 

4 liters dunkene med 5w40 har spec ACEA A3/B3 SJ/CF

1 liters dunkene med 5w40 har spec ACEA A3/B3 SJ/CF

 

 

Jeg gjorde en ekspiditør oppmerksom på det, og hintet om at forklaringen kanskje var at 10 liters dunkene var en nyere leveranse. Han hadde ingen forklaring, men hadde en teori om at de 10 liters dunkene var merket med lastebil specs, fordi de var så store og bare lastebiler kjøpte så store dunker..:(

 

Etterpå ringte han en fyr, som skulle ha bedre greie på det, og han visste heller ingenting, bortsett fra at det var lagd på statoil, men han trodde det var det samme innholdet i alle, bare at merkingen ikke var oppdatert på de minste pakningene..

 

Uansett, jeg så jeg hadde en gammel dunk med 5w50 biltema i garasjen, den var merket ned til -48 grader, og SG/CE, pluss endel andre specs, på de dunkene med 5w50 de selger nå, er det kun SG/CE, ingen flere specs som er på flaskene, ikke engang temperatur specs..

 

 

 

Angående levetiden på oljefilter, har jeg snakket med en audi forhandler om dette. De sier at oljefiltrene dems holder omtrendt 30 tusen km før de bør skiftes, og at en med god olje kan kjøre 30 tusen kilometer mellom skiftene uten problem (på eldre biler med 15 tusen km intervall).

 

Spørsmålet blir da om det er tull å skifte oljefilter noe oftere.

Jeg har sett på oljeanalyser gjort på mobil1 hver 1000 miles på en amerikansk side, og konklusjonen er at metallforuresninger i oljen øker opp til 5000 km, så holder det seg stabilt helt til 29000 km, det eneste som egentlig øker mellom 5000-29000 km tykkelsen på olja som øker ca 10%, mens flammepunktet går ned ca 10% (olja brytes ned, uten at forurensninger øker særlig) Forklart på en annen måte kan en si at en 5w40 olje etterhvert blir til en 10w30..

 

Så til min tanke, som går ut på at det burde være greit å kjøre 30 tusen km mellom skiftene med en god syntetolje..

 

Selv vurderer jeg å skifte biltema olje hver 10 tusen km , og skifte selve filteret på hvert tredje oljeskift. Eventuelt skifte olja hver 15 tusen km (ved oppsuging), og ta filteret ved hvert andre skift.

 

Savner data på hvor lenge oljefiltre funker før de slår over på bypass...Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke EN skjel i denne verden greier å overbevise meg til å kjøpe

motorolje hos Biltema, Rema eller Rimi..

Jeg stoler ganske enkelt ikke på at de spesifikasjoner som er stemplet på "dunken" stemmer...

Tross alt så utgjør utgifter til olje og filterskift en meget liten del av det som det koster å ha en bil...

Kjøp en høykvalitetsolje, og spar penger et annet sted..

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema olje er helt kurrant det. Det ER høykvalitetsolje Chevy. Husker ikke hvem som tapper oljen for Biltema, om det er Statoil eller noe annet. Men mest sannsynlig Statoil som Lionstar nevnte.

 

Men disse spesifikasjonene er det garantert noen i Biltema som HAR greie på. Blir nesten som å spørre gutten bak kassa på Rema 1000 om hvorfor de bruker "kalde drikker" skap istedenfor "Cola" skap.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse spesifikasjonene er det garantert noen i Biltema som HAR greie på. Blir nesten som å spørre gutten bak kassa på Rema 1000 om hvorfor de bruker "kalde drikker" skap istedenfor "Cola" skap.

 

Hehe, nettopp, kjøper olje hos de som kan noe om olje, ikke hos folk som driver med grønnsaker ol...

Proff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Sierra, så Biltema oljefilter og motorolje holder lenge.

Har tilogmed kjøpt viftereim der til snaue 40 kr.

`93 Sierra 2,0i clx (For tiden med ett stort hull i motoren)

 

2005 - Opel Movano 2,5 CDTi Aut. Mottatt 25 Juli- 05.

 

x `01 Citroen Jumper "Den Franske Baguetten" --> Solgt

x `87 Sierra 2,0 --> Solgt

x `90 Sierra 2,0 --> Vraket/spiker

x `01 vw LT 35 --> Solgt/firma

x `93 Golf 1,8 ---> Solgt

x `84 340 ---> Vraket/spiker

x `87 626 ---> Solgt

x `84 929 ---> Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Statoil tapper olje for Biltema, men er ikke 100 % sikker.

Jeg jobbet på en av Statoils fabrikker noen mnd, og der tappet jeg blant annet oljen som blir solgt på Felleskjøpet. Statoils 4l-dunker er identiske med Biltema sine i hvertfall...

Selv bruker jeg biltema-olje på min motor som varver nesten 8000rpm, og det funker smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy

Ikke EN skjel i denne verden greier å overbevise meg til å kjøpe

motorolje hos Biltema, Rema eller Rimi..

Jeg stoler ganske enkelt ikke på at de spesifikasjoner som er stemplet på "dunken" stemmer...

Tross alt så utgjør utgifter til olje og filterskift en meget liten del av det som det koster å ha en bil...

Kjøp en høykvalitetsolje, og spar penger et annet sted..

 

Jeg stoler egentlig ikke på noen, alle er ute etter å tjene penger og helsyntetisk olje er et begrep som ikke betyr at en olje er helsyntetisk, snarere at den kan være det, og de færreste faktisk er helsyntetiske. I teorien kan biltema selge mineral 10w30 olje som 5w40 for å tjene penger..Men sannsynligheten får det anser jeg som svært liten, jeg tror sannsynligheten er mye større for at oljen biltema selger har spesifikasjoner som er like bra som de andre 5w40 oljene på markedet, og at biltema oljen møter langt flere spesifikasjoner enn angitt på flaskene...

 

Alikevel, det er høyere specs på den 10 liters dunken med biltema 5w40, enn 4 liters dunkene med valvoline synpower 5w40 som jeg har kjørt med frem til nå. Jeg ser ingen grunn til å stole mindre på biltema enn andre merkevarer, castrol har jo bevist at de ikke er til å stole på.

 

De jeg stoler aller minst på er amerikanske oljemerker slik som Pennzoil, quakerstate, amsoil, redline og lignende..Hadde heller brukt biltema olje enn noe av dette. Amsoil f.eks oppgir at oljene dems møter spefisikasjoner som beviselig er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg holdt meg til orginale oljefilter, prøvde et fram filter fra torshov bilrekvisita engang, og det virka dårlig, siden brukt orginale, men jeg skulle gjerne visst hvem som solgte orginale "audi" oljefilter til lavere pris, syns 210 kroner er en stiv pris, det kostet rundt 160 før, men etter de økte påslaget gikk prisen opp til 210 kroner. Må da være noen som selger disse svarte filtrene, uten audi logo til halve prisen?

 

 

Sist jeg tok service kjøpte jeg alle deler orginalt, bortsett fra kupeluftfilteret som jeg kjøpte på biltema, regnet ikke det som kritisk, tror jeg sparte 170 kroner på å kjøpe det på biltema.

 

Sånn teoretisk, tenker jeg mobil1 0w40 til 184 kr per liter, a 6 liter per oljeskift, pluss filter a 210kr, blir det 1314 per oljeskift.

 

Skifter jeg så olje hver 10 tusen km, blir det 20 oljeskift på 200 tusen km, tilsammen kostnad på 26200

 

Hadde jeg istedet brukt biltema 5w40 olje til 41 kroner per liter, og biltema filter til 59 kroner, hadde jeg da kommet på 305 kr per oljeskift, 20 stk oljeskift hadde kommet på 6100 kroner

 

Totalt hadde en da satt det helt på spissen spart 20 tusen kroner

 

Skulle visst mer om biltema oljefiltre. Mulig at jeg er optimistisk, men jeg har problemer med å tro at det kan være dårligere enn fram filtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte forresten 6 stk valvoline synpower 4 liters dunker på smartclub til 189 for hver dunk, mens det da samtidig kosta ca 550 kroner på torshov, (identiske dunker), det ser jeg egentlig som et bevis på at det ikke er en motsetning å selge olje så billig som biltema gjør, samtidig som den har kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På golfen har jeg prøvd forskjellige oljemerker bl.a Castrol, Mobil 1, Biltema osv... Er mest fornøyd med Castrol, men er helt klart åpen for forslag..

Oljefilter kjøper jeg orginalt, da prisforskjellen er minimal.

 

Kan også nevnes at jeg har 15% rabatt på Castrol hos Mekonomen, så jeg tjener lite på å bytte økonomisk ivertfall..

 

Kanskje feil tråd å spørre, men er det noen her som har erfaringer e.l. vedrørende Royal Purple olje og eller QMI motorbehandling?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående oljefilter har jeg blitt fortalt at du bør kjøpe originalt filter, da biltema filtre ikke klarer like høy gjennomstrømning som originalfiltre. Dvs at ved høye turtall, vil kapasiteten bli sprengt, og endel olje går da ikke gjennom filteret.

Kan desverre ikke bevise dette.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår