Gå til innhold

Biltema olje (oppdatert) (Oljelevetid, filterlevetid M.M.)

Ranger emnet

Lionstar

Anbefalte innlegg

Jeg bruker fram og Leksang filter og Mobil XHP olje og har ikke lagt merke til at det ikke fungerer som det skal.

Økonomisk kommer jeg til å legge merke til det og jeg går over til biltema olje og filter. Oljen kommer til å bli dyrere og filtra billigere.

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en test av oljefiltre der alle filtrene var kuttet opp, slik at en så innmaten. De klart dårligste filtrene var fram, både ut ifra kvalitet, og areal på selve filterelementet. Det værste med fram filteret var at det manglet evne til å holde oljen inni filteret, med avslått motor slik at det blir ekstra slitasje under oppstart. Pluss at det var plastdeler inni filteret. Så ut som skrapfilter.

Problemet jeg hadde med fram filter var at oljelampa lyste i 2-3 sekunder under oppstart og jeg syntes det bråkte mye de første sekundene under oppstart..Har aldri sett oljelampa lyse hverken før eller etter jeg brukte det fram filteret.

Biltema sine filtre tror jeg er lagd av Wix, og de var og med i den testen, og de var av de bedre filtrene. Den eneste måten å finne ut om biltema filtrene er noe tess er å kjøpe et filter og skjære det opp. Audi orginal filtrene tror jeg er bosch, mann og champion, bosch til min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Motorcraft filter og synes det funker bra.

Har hørt vanvittig mye om olje og forskjellen på mineral og synt. og jeg ble så dritt lei alt mjølet så jeg helte like gjerne syntetisk på mineral, og ja, jeg bruker Biltema. Biltema er billig og bra, og de som mener noe annet kan besøke julenissen i tretoppen.

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at statoil tapper for biltema, men den olja er faktisk den som begynner å kokse først. Det var Mobil1 eller Valvoline som kom best ut på den testen de gjorde. Husker ikke hvor eller når dette var, men kan sjekkes for de som ønsker...

Ironisk nok så bruker statoil Esso olje noen steder. Kjenner noen karer som jobber på statoil og de tørr ikke å bruke den olja på egne biler..

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du er inne på noe der, ihvertfall ut ifra spec-en til statoil, flammepunktet på 5w40 olja dems er ikke noe å skryte av, den mangler liksom de siste 10-15% for å nå opp til mobil1, men samtidig oppfyller den ACEA A3/B3/B4 SJ\CF , mercedes 229.1, 229.3, porshe, bmw long life, ++ og det er jo plenty, mye bedre enn castrol RS 0w40, mye bedre enn den olja som fantes da de fleste biler som er eldre enn 7-8 år ble lagd .. Var innom biltema idag, nå hadde jaggu 4 liters dunkene ny spec også, det betyr at de selger MYE olje, for 4 dager siden hadde de en haug med 5w40 med gammel spec...Forresten et helvete og helle i fra en sånn 10 liters dunk, 4 liters dunk er å foretrekke. Problemet når olja blir for syntetisk, slik som den som brukes i flymotorer og lignende er, er kompabillitetsproblemer med pakninger.

Motoren min har snart gått 240 tusen, uten at det er noen merkbar slitasje eller ventiltikking på den, helsyntetisk olje hele veien skiftet i tråd med intervallene,l motor ren innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider