Gå til innhold

Rod prosjektet

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

ENDELIG har jeg lært meg å legge inn bilder her.

Vi driver å forbereder nyttårs-selskap, så de ble litt til og fra.

Bildet over ble tatt for ca 3 år siden. Dette bildet viser dagens tilstand:etter_grunning2.jpg

 

Og slik ser en Jaguar bakaksel ut når man får den billig:

jag_before2.jpg

 

Etter *LITT* pussing blir det bedre:

jag_rear_after.jpg

 

Innerdøra før rustsveis:

gammel_doer1.jpg

 

Etter:

ny_innerdoer.jpg

 

Innmat innstallert!

vindusheis3.jpg

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Jaguar Akslingen er så standard som den kan få blitt. Den kom med den såkalte E-Type i 1961 og satt fortsatt under alle Jaguarer langt innpå 90 tallet. Muligens lengre også, men det vet jeg ikke helt sikkert. Slike får man tak i på skroten, selv her i Norge.

 

Skiver og kalippere er stumt montert helt inne ved klokka. Dette gir mindre u-avfjæret vekt. (Ulempen er at det gir mindre kjøling til bremsene ved hard banekjøring.) Kalipperne er forøvrig ikke montert på bildet av den nylakkerte akselen.

 

Motoren blir en relativt standard 5,7L Chevrolet V8 med 5 eller 6 trinns manuell.

 

Forstillingen vil bli uavhengig med smidde A-armer i rørstål, slik at de tåler dagslys uten å ødelegge utseende på bilen.

 

Her er forresten dashboard'et som fulgte med da jeg kjøpte karosseriet:

forside_dash.jpg

Noe rustent og beregnet for høyrestyrt bil, men ellers ganske greit. Bra med gods igjen over alt.

 

Siden det er så likt på begge sider, bygde jeg det om til venstrestyring, tettet igjen det stygge hullet i midten, samtidig med at jeg pusset det platerent og grunnet det:

dashboard2.jpg

Som man kan se er det fortsatt litt finarbeid igjen, men det meste er gjort.

 

Vet ikke helt om jeg skal bruke det eller selge det. Har litt lyst til å designe mitt eget også. Ser klart for meg hvordan jeg vil ha det. Men det haster ikke med å bestemme dette ennå.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilen bli vel litt av hvert, tror jeg.

Vet at det KAN slå feil å blande stilarter, men jeg tror ikke det blir så helgæernt likevel.

16x9 toms bakfelger med 295/50-16 og 16x7,5 toms framfelger med 195 evt 205 ett-eller-annet. Borbet A felger fra en BMW 5-serie innkjøpt allerede. Har alltid likt de felgene selv om de oser 90-talls BMW-mote.

 

Seter blir noe moderne recaro/tilsvarende med nakkeputer som kan tas av. Fargene i interiøret blir brunt lær, treverk, og litt krom.

Utenpå blir den svart BLANK.

 

Målet er at den skal bli ujålete og tøff.

Uten å kritisere andre hotrod's synest jeg det er mye enten-eller-rodder i Norge (og Sverige): Enten er det matt lakk og lite/ingen finish, eller så er det blankt, glinsende, dyrt og mye pyntet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

liker denne tråden.....

 

om noen uker tenker jeg vi er igang her med gobilen min..... 38 cheva Deliveryen.... med...615 cid...:D

 

så da får luzifer hjelpe til med å laste litt bilder.... ;)

 

Axselen ser jo helt ny ut?:)

 

Ble det bra med orginalbredden, eller måtte du korte inn?

 

Det med akselbredde er et helt kapittel for seg.

 

Absolutt alle jeg snakket med påstod at jeg måtte ha en S-type aksel, ellers måtte jeg korte inn.

Så jeg kjøpte en brukt S-type aksel. Men jeg syntes den så svært smal ut. En svenske jeg har litt kontakt med pr mail (som også mente jeg måtte ha en S-aksel) beskrev sitt opplegg på 34 Ford ramme:

8" brede felger med 1/2" negativ offset, 285 dekk, 2 cm spacere på hver side. Mao en negativ offset på tilsammen 3,27cm pr side.

Når vi vet at Jaguar akselen er bygget for 3cm postitiv offset ser man med en gang at dette er mildt sagt stort avvik.

I tillegg skal jeg ha bredere felger/dekk med 15mm positivt offset.

 

Jeg solgte S-type akselen igjen.

 

Den jeg har nå er en vanlig Jaguar aksel med bredde lik de senere produserte. Har målt og sjekket litt ift felgene, men siden de foreløbig ikke er oppsatt med korrekte dekk, får jeg ikke sett eksakt. Men det virker kanskje som om jeg ikke trenger å korte. Og om jeg må korte vil det være snakk om 2-3 cm pr side. Det blir i så fall dyre centimetre. Det vil nok være utseende tilslutt som teller da.

En annen mulighet kan også være å bredde felgen litt innover. På 295/50-16 kan man fint ha en felgbredde på 10 tommer og ytterkanten på disse felgene er så dyp i utgangspunktet at det vil ikke se rart ut om den bygger en tomme lengre inn. Siden den har innpress på 15mm idag vil innpresset i så fall blir på ca 40 mm noe som er svært nær originalinnpresset som akselen er bygget for.

 

Men vi får se. Dette venter jeg med til akselen er montert og jeg har rett gummi på felgene.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår