Gå til innhold

Masse HK, ingen tvangsinnmating


morphir

Anbefalte innlegg

Jeg skal innvestere i en vti snart. Men så vil jeg gjerne få den til yte mer. Og hvordan skal jeg få en vtec til å yte så mye, uten av jeg skal bli blakk??

Vel, jeg har snust litt rundt. Og har blant annet funnet ut dette:

 

http://www.superhonda.com/tech/beginners_guide_to_performance.html

 

På denne linken finner du en fin guide, både for de med mye penger og lite penger. For proffe montører til hobbymekanikeren.

 

 

Drømmen er å tyne en 1.6 over 200hk....uten turbo eller kompressor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sugemotor, kr. $$$$$: 180 WHP / 130 lbf/ft.

Turbomotor, kr. $$$$$: 350 WHP / 300 lbf/ft og villt hjulspinn ut tredjegiret.

 

Smak og behag sikkert, men turbotrim gir ubegrenset med effektpotensiale, så enkelt er det. Det gir også, som sagt, ekstremt mye mere effekt og dreiemoment på de samme kronene iforhold til en sugemotor. Man bare kjører på med ladetrykk, bensin og ei GOD MAPPING, så blir det automatisk hester og dreiemoment ut av det.

 

EDIT: Det er ikke umulig å få f. eks. en B16A til å yte 200 hester på hjulene, men da begynner det virkelig å koste; kammer, stempler, innsug, et godt grenrør, eventuelle individuelle spjeldhus, mapping etc. etc.

 

EDIT2: Er du virkelig seriøs - begynn å lese; lær deg selv, og trekk dine egne konklusjoner på hva som burde gjøres. En god ressurs kan være Honda-Tech.com sitt Allmotor-forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ITR kammer er vel et godt sted å begynne. Mye lesestoff om dette på honda forumet: http://forum.club-honda.org ( http://www.club-honda.org ) Hondaforumet er nede om dagen, uvisst hvorfor egentlig.

 

"Strepto" på forumet har eller hadde en civic vti sedan, denne hadde ITR kammer og mye annen NA trimming, i den er det nok tett oppunder 200 hk.

 

http://www.sprengt.net/ Ser ikke ut til at han har lagt ut alt han har gjort der :s Men mye av det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

La oss presisere så man har alt på det rene; 200 WHP er dyrt. 200 BHP er desto billigere; dette er jo bare 40 over hva maskina yter originalt.

Sant nok det ja ;) Men nå står det jo bare at han er ute etter 200HK da... :rolleyes: Koster ganske bra med $$$$ for og få 200 ærlige hk fra B16A2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er saken. Jeg synes turbo er for primitivt for å få mere pulver. Men det å klare 200 WHP i en 1.6 er rimelig imponerende. Jeg vet ikke om noe annen bil der det går ann...?

Dessuten er det bevisst av erfarne racere på Best Motoring at motorer som er fintuna uten noe turbo gir mere kjøreglede og oppfører seg mere forutsigbart. Nemmelig det å få gjemt drag etc.

 

ca.200 WHP = 15-20.000,-

turbokit(2xx hk) = ca.20.000,-

 

Til slutt skal bilen å brukes gjevnlig. Derfor er driftsikkerhet og veldig viktig. Et bolt-on kit på en bil som har 100 000 betyr død og fordervelse. Og en skikkelig jobb venter får å få det gjort..Nei, gå for sostifikert kjøreglede med en pålitelig motor.

 

 

hapyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morphir

Her er saken. Jeg synes turbo er for primitivt for å få mere pulver. Men det å klare 200 WHP i en 1.6 er rimelig imponerende. Jeg vet ikke om noe annen bil der det går ann...?

Dessuten er det bevisst av erfarne racere på Best Motoring at motorer som er fintuna uten noe turbo gir mere kjøreglede og oppfører seg mere forutsigbart. Nemmelig det å få gjemt drag etc.

 

ca.200 WHP = 15-20.000,-

turbokit(2xx hk) = ca.20.000,-

 

Til slutt skal bilen å brukes gjevnlig. Derfor er driftsikkerhet og veldig viktig. Et bolt-on kit på en bil som har 100 000 betyr død og fordervelse. Og en skikkelig jobb venter får å få det gjort..Nei, gå for sostifikert kjøreglede med en pålitelig motor.

 

 

hapyhappy

 

200WHP for 15-20 tusen kroner på en B16 motor med NA tuning? Vis meg bremsepapirer og kvitteringer når du er ferdig... Tror deg ikke før det hvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budget Racer

$1300-2200 Cold Air Intake $230

8-10hp Race Header

$420

9-13hp Exhaust

$400

8-12hp Throttle Body $250

4-6hp Underdrive pulleys $250

4-5hp Cam Sprocket $250

2hp-5hp.

 

=31hp-51hp

 

3000$ x 6.2 = 18600 + frakt og moms.(jeg klarer en slik pakke til 20.000 levert fra USA med litt triksing)

 

Men går jeg ut i fra norsk priser. Blir historien en helt annen. Desverre....Vi bor i et molboland!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by morphir

Her er saken. Jeg synes turbo er for primitivt for å få mere pulver.

?? Hva mener du med dette ?

Jeg vil si det motsatte.

 

Dessuten er det bevisst av erfarne racere på Best Motoring at motorer som er fintuna uten noe turbo gir mere kjøreglede og oppfører seg mere forutsigbart. Nemmelig det å få gjemt drag etc.

Har du noen gang kjørt en turbobil ?

Ikke noe problem å få en turbomotor til å få god respons i de brukbare effektregisterne.

I tillegg får du også hester så det holder og ikke minst dreiemoment ut i fra små motorvolum.

 

Til slutt skal bilen å brukes gjevnlig. Derfor er driftsikkerhet og veldig viktig. Et bolt-on kit på en bil som har 100 000 betyr død og fordervelse. Og en skikkelig jobb venter får å få det gjort..Nei, gå for sostifikert kjøreglede med en pålitelig motor.

 

Jeg vil påstå at du vil kunne få en mye bedre dailydriver av å turbokonvertere 1.6 litern til ~200 hp enn om du skal gjøre det uten turbo.

Hvis turbokonverteringen er moderat er det ikke mye forskjell i slitasje.

Når turbokit for Honda er så sinnsykt billig ville jeg ikke tvilt et sekund.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Ryeng:

WHP = er det eksakte/korrekte antallet hestekrefter du planter i asfalten. (Wheel Horse Powers). I og med at det tapes noen HK igjennom driverket. Mere spesifikk klarer jeg ikke å være...

 

Så skal det sies at med BHP, mener jeg Boost Horse Powers. Altså med turbo.

Der har du og Break Horse Powers, så sies å være effekten som genereres fra selve motoren, før den har gått igjennom driverket og ut til hjulene. Denne brukes fra bilfabrikken. MEN får å finne WHP. MÅ man på en dyno. Hvilket ikke jeg har tilgang til, så kom gjerne med noen tips hvor jeg finner en:)(i trondheimsområdet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arildh: primitivt menere jeg fordi turbo er trykkbasert tvangsmating. Mens NA-tuning er rene forbedringer av motorkomponenter.

 

Men det er ikke til å stikke under en stol at motorer som plutselig blir sjokka med turbo, går ned med kveldssola.

Målet mitt er ikke ekstreme ytelser. MEN en motor som drar gjemt å forutsigbart!

 

Om jeg har kjørt turbo-motor: Ja! Impreza GT var en rå og morsom bil. Men når turboen kom ved 3000 var det moro, men litt uvant. Det gjør den litt ukultivert i bykjøring spør du meg. <-- Min mening!

Min tidligere GSI 16v var morsom å kjøre!

Mens B16 motorene er PURE fun! hehe..turtallet i seg selv gir et kick!

Hva mener du med at honda har billige turbokit? linker? Har ikke lagt noe spesielt merke til det jeg i vertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår