Gå til innhold

Ombygging til ECS?


Galant power

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 89 galant Glsi som jeg har så smått startet å bryne meg på. Det som jeg har lurt litt på er å bygge bilen min om med ECS. Altså det elektronisk styrte luftdempersystemet som du fikk på de tidlige galantene. Har funnet en donorbil i nabolaget. Så jeg lurer på noen praktiske ting før jeg går videre og sjekker mulighetene.

Donorbilen er en 87 modell. Bilen er helt topp, men full i rust, dårlige bremser går på 3 sylindre osv... Men, demperene er helt fine. Har prøvekjørt bilen på røde skilt og enste ankepunktet med demperene er at hvis bilen treffer en spessiell ujevnhet, eller noe så slår styremakanismen seg over i protect mode... Altså, det lyser rødt og computeren låser seg og fastheten på demperene slår seg automatisk på medium. Du kan ikke trykke på noen ting før lampen stopper å lyse, det går noen sek. Alt fra 2-30 sek alt etter som...

Ellers så lekker ikke demperene, du kan justere fastheten og høyden uten problemer. Hva kan gjøre at dette skjer? Noe jeg eventuelt kan sjekke?

Ellers hva må til for å flytte over dette til en vanlig galant? Er det lett å få godkjent osv? Leverte de dette systemet orginalt i 87 på GLI? Syns det var litt rart? Er det samme systemet som på "nyere" galant? Noen som har tegninger og bilder av de forskjellige komponentene?

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæpp

 

Kjenner ikke til forskjellene fra -87 til "vår" generasjon (88-92) men jeg vil tippe du trenger mye nye deler som ikke passer om hverandre. (bla er det forskjell på bærearmer mellom standard Galant og "Luft"-Galant) Problemet her er at de delene får du kun hos Mitsubishi.

Det du kan gjøre er å sammenligne delenummere på -87 delene med tilsvarende 88-92 deler (med luftfjæring begge modeller) og finne ut hva som går om hverandre.

 

Annen ting er at dette er dyre deler hvis det må byttes, som kun fås kjøpt hos Mitsubishi.

 

Sorry for å være så pessimistisk, men jeg tror det blir ett dyrt prosjekt ;)

 

men, hvis du gjør det har du en bil med ett fjæringssystem som er skjeldent på verdensbasis :)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før jeg sjekker mulighetene osv, så vil jeg gjerne vite om jeg kan bruke systemet, altså om det fungerer. Så skal alt det andre komme etterpå. vet at det ikke blir lett... Men anyway...

 

Har drevet å feilsøkt litt sammen med eieren i dag. Hvis bilen står en stund så er den i protectmode når du starter den. Det skal den vist ikke være... Skal jobbe etter 2 sek.

Kompressoren starter ikke å jobbe før motoren er i gang, men det er normalt. Vi fant også ut at hvis bilen sto en stund og du bare slo på tenningen (ikke startet motoren), så lyste protect mode også... Det skal den ikke... Den skal lyse i bare 2 sek før den slukker. Det kan vel tyde på at kompressoren ikke er synderen da den ikke slår seg på før motoren starter? Da er det vel dårlig kontakt eller dårlig sensor/er?

Saken er også slik at hvis du kjører rundt med bilen så aktiveres protect mode på nøyaktig de samme stedene på veien. Selv når vi kjører der gang, på gang. Det styrker vel teorien om at det her med sensorer å gjøre?

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører og bilen treffer en ujevnhet eller dump, så låser computeren seg... Stopper du bilen til lyset slukker merker du at noen ganger så hever bilen seg foran, eller bak. Men den senker seg osgå noen ganger. Dessuten kjører en vanligvis med fastheten på soft og når computeren låser seg spretter den automatisk på medium.

Har også prøvd å lytte og kjenne etter lekasje, men alt virker fint. dessuten hadde det lekket så mye skulle det ha pavirket demperene når de f.esk hever bilen.

Det tyder på at der ikke er trykket som er problemet. Kompressoren starter jo ikke å jobbe før den røde lampen slukker, og da hever bilen seg. Virker som det er noe som er overfølsomt (sensor) eller dårlig kontakt.

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette hørtes komplisert ut.. men det er jo verdt et forsøk ! Og som jafo sier, du vil få et fjøringsystem som er sjeldent !

 

Hmm, høres ut som en støtsensor/bakkesensor/krengesensor eller noe som ikke er helt som den er.. eller banalt nok bare dårlig jordingspotensiale ! Sjekk etter det, ville jeg gjort først som sist.

 

Og Rust er ikke noe heldig jordingspotensiale !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle hatt en oversikt med tegninger av dempersystemet så jeg vet hva som sitter hvor... Har ikke snøring om hva som er hva... Noen som kan hjelpe meg der? Er så mye ledninger nedi der at det er helt jævlig. Skulle også ha vist f.eks hvor sensorene satt og hvordan de så ut.

Eventuelt, står det i haynes håndboken eller lignende om dette? Noen som har en slik bok?

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Har en sånn bok, og jeg "mener" å huske den går helt ned til -87.. Jeg får se om jeg finner det fram og får skannet det ! Men det er ikke sikkert den dekker dette systemet, er verdt et forsøk !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte den gjennom mekonomen, fikk den vel for 3xx ,- inkl ordbok på svensk-engelsk, da boka er engelsk !

 

De fikk den inn dagen etter jeg bestillte den ( kom fra sverige ) så jeg vil ambefale de stergt !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på mistusbishi i dag å forklarte problemet mitt og om de hadde noen tips. Ble blankt avvist. -Nei, men vi kan ta den inn å se på det. Spurte hvor sensorene satt og hvor jordingspunktene til greiene satt... -Vi kan ikke gi ut slike opplysninger. Så sa jeg at jeg var på jakt etter en oversikt hvordan systemet fungerte. Da sa han bare surt... -Vi har ikke lov å gi ut slike opplysninger. Skal jo tross alt overleve vi også...

Ble så... :mad: :mad: :mad: 900 kr timen også...

tror også jeg fant sensorene selv, affal noen... Sitter en liten metallklokke under gummi hetten på demperen med noen ledninger inn. Kan se ut som sensorer. Koblet fra en og en å så på displayet om det lyste rødt, men nei... Jeg måtte koble av alle sensorene for at det skulle lyse, men da spratt ikke fastheten på demperene opp på medium som den pleier... Skjønner ikke noe jeg... :confused:

Det er så mye greier nedi der... Er også noe dyser kan det se ut som, vet ikke hva funksjon de har? Kanskje problemet ligger der? Så vet jeg ikke om det er flere sensorer.

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår