Gå til innhold

Turbo på gassermotor

Ranger emnet


Jarbra

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har planer om trimming/opp-pussing av min gamle VW Karmann Ghia. Mener og tror at dette er samme motor som sitter i den klassiske Bobla.

 

Hva er trimmingspotensialet i disse bilene?

 

Det jeg tenkte meg var en liten turbo (volvo lavtrykks?) på motoren, slik at jeg kan få litt effektøkning. Ikke mye, bare nok til at den får den kraften den fortjener. Den er tross alt en veteran-cabriolet med høy samlerverdi.

 

Er det noe spesielt jeg bør tenke på ang. montering av denne? Hva trenger jeg? Negative effekter?

 

Har liten erfaring med motorbygging, turbo o.l. Hadde vært flott om noen kunne satt opp et skjema.

 

På motoren er det 2 dobble Webbere, og motoren er på 1,6l.

 

Jeg har god erfaring med sveiseapparat (aluminium også), og tenkte derfor at jeg skulle lage mine egne manifolder og avgass-system (eksos).

 

Mulig jeg lager et prosjekt :)

 

- Jarbra

1986 Mazda RX7 Turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, legger ut en prinsipp-tegning.

 

turbomotor.JPG

 

 

Ser dette i prinsippet riktig ut?

 

Regner i allefall at jeg trenger større dyser.

 

Trenger ikke mer effekt enn hundre hestekrefter. Bilen veier tross alt bare 900 kilo, og er mest beregnet på cruising.

 

Har hørt at folk har borret opp denne motoren til 1,8. Er det anbefalt? Kan sikkert betale en slant for at noen skal gjøre det, pluss nye stempler. Noen som vet om noen gode i Østfold/Oslo?

 

-Jarbra

1986 Mazda RX7 Turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegninga stemmer den...forgassermessig må du regne med å måtte dyse endel på mellomregister og topp. Flottørkammerene må trykksettes til ca 2 psi bensintrykk over manifoldtrykk (og all annen lufting legges til manifoldtrykk),ergo elektrisk bensinpumpe og en Lotus-Malpassi bensintrykks-regulator. På en sånn bil er det vel stiftetenning....jeg hadde anbefalt å få tak i et konverteringssett til hall-giver/elektronisk,da en motor med overtrykk krever endel tøffere gnist. Lett å ende opp med å måtte justere stiften hele tiden fordi strømmen svir den. En eller annen form for retard på tenninga under trykk kan være fint å ha... Et AFR-meter er greit å ha under justering. Ut over det er det ikke noe hokus-pokus...bortsett fra å si stopp i tide før alt raser/smelter.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Bilen bruker nå 6V ledningsnett. Bør jeg få meg et 12-volts konverteringssett for å få nok strøm? Du sa at en motor med overtrykk trenger endel tøffere gnist.

 

Tingen er at bilen til og med sliter litt med det elektriske hvis jeg har på lysene ved kveldskjøring o.l. Så den er egentlig kun en anbefalt dagsbil!

 

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.89.4530 har jeg funnet et sånt "High Performance Distributor Kit". Vil dette gi bedre gnist?

 

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.17.4983 fant jeg elektrisk bensinpumpe. Eneste problemet er at den er 12 volt.

 

Takk for svar.

1986 Mazda RX7 Turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jarbra

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.89.4530 har jeg funnet et sånt "High Performance Distributor Kit". Vil dette gi bedre gnist?

 

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.17.4983 fant jeg elektrisk bensinpumpe. Eneste problemet er at den er 12 volt.

Får ikke gått inn på linkene dine,men ja,12V er helt klart en fordel. Alt som hjelper på tenning,er et + i margen.. og det er MYE lettere å skaffe komponenter i 12V,så bytt til det.

 

Hvis det er et konverteringssett,har vel det det meste av komponenter som trengs...utenom pærer,da...det må du sikkert skaffe selv. Alle må jo byttes,ellers *poff*... :)

 

Bare den konversonen til 12V gjør undere for lyset ditt...tro meg...been there,done that...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.89.4530 <- high p. distributor kit.

 

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.17.4985 <- bensinpumpe med regulartor.

 

 

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.83.4966 <- 12V konvertering.

 

Ser det bra ut?'

 

Om det ikke funker, cut and paste linkene i browseren din.

1986 Mazda RX7 Turbo Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jarbra

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.89.4530 <- high p. distributor kit.

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.92.5020 er mer i riktig gate...den holder lenge. Så enormt mye mer strøm trenger du neppe siden du bare skal lade ca 0.4 eller noe. Viktigste er å bli kvitt stiftene. Har brukt et sånt kit på Forden min,og det er gull...har ikke behøvd å justere tenning etter at det kom på.

 

 

http://www.800luvbugg.com/shop?frame=4.17.4985 <- bensinpumpe med regulartor.
Spørsmålet er om den pumpa klarer å levere nok trykk....vanlige "feeder-pumps" leverer mengde nok,men ikke trykket som trengs. Husk at trykket fra pumpa må overstige ladetrykket...helst med litt margin.

 

 

Det der en bare en oppgradering til nyere 12V-system..ikke et ombyggingskit. Sikkert vært fint hvis du allerede hadde 12V,men det bygger ikke om til 12V...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår