twinflower Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Hei! Jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre små ting med mondeoen min, og før jeg begynner med chip, turbo og intercooler og alt det der, så tenkte jeg at jeg heller kunne minke "motstanden" litt istedenfor å øke motorytelsen. Jeg er ikke noe mekaniker, ikke engang på hobbybasis (enda), men noen punkter har jeg klart å komme opp med. -Nytt luftfilter -Lettere kam/trimkam -Mindre rullemotstand på hjulene -Effektanlegg Og sikkert noen ting til jeg har glemt i farten (klokken er 5 på5 om morran akkurat nå, skjønner?). Tanken min var at dere som kan noe, kan fylle ut flere ting, og gjerne hvordan man gjør det best mulig hva det koster. Hvis noen har bilder av hvordan det gjøres er det bare enda bedre. Vel, ordet er deres :) -Yngve/Ålesund Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Originally posted by twinflower Hei! Jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre små ting med mondeoen min, og før jeg begynner med chip, turbo og intercooler og alt det der, så tenkte jeg at jeg heller kunne minke "motstanden" litt istedenfor å øke motorytelsen. Jeg er ikke noe mekaniker, ikke engang på hobbybasis (enda), men noen punkter har jeg klart å komme opp med. -Nytt luftfilter -Lettere kam/trimkam -Mindre rullemotstand på hjulene -Effektanlegg Og sikkert noen ting til jeg har glemt i farten (klokken er 5 på5 om morran akkurat nå, skjønner?). Tanken min var at dere som kan noe, kan fylle ut flere ting, og gjerne hvordan man gjør det best mulig hva det koster. Hvis noen har bilder av hvordan det gjøres er det bare enda bedre. Vel, ordet er deres :) -Yngve/Ålesund Ved bytte av kamaksel vil (som oftest) motorytelsen øke. Uten å røre noe i motoren kan du, kjøre med rett dekktrykk, ikke ha unødig last, stille hjulvinkler>camber/caster optimalt og sørge for veigrep, rent luftfilter, skifte olje ofte, etc Siden du selv skriver at du ikke er mekaniker, ikke engang på hobbybasis, da bør du vel levere bilen på verksted og da kan kostnadene øke ganske så bra. Er mye du kan gjøre uten å røre motoren men det spørs hvor langt du vil gå ;) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Takk for svar :) Mekanikerkunnskapene skal få uvikle seg og blomstre dette halvåret. Har noen bilinteresserte venner og brødre som jeg forhåpentligvis kan begynne å lære litt av snart :) Filter og slike ting klarer jeg å bytte selv, og om noen står og passer på klarer jeg kanskje å få ut kamakslingen også. Spørs bare om det ikke er spesielle ting jeg må passe på når jeg skal ha den nedi igjen, som f.eks posisjon :) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tombra Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Et tips kan være å miste vekt. Kanskje ikke fullt så enkelt på en såppas ny bil som Mondeo, men verd å tenke på likevel. Du vår jo bedre utnyttelse av de krefter motoren har, samt bedre bremser av å ha en lettere bil :) Siter Signaturen min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Ja, det er jo enda et godt moment, man kan jo f.eks hive ut AC'en, den veier jo ganske mange kilo alene, men på en annen side så elsker jeg AC'en min, så den får bare bli. :) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xitius Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 med mindre du har tenkt å lage rett fram racerbil så kan du jo f.eks stive den kraftig opp, veigrep er jo en rimelig stor faktor. Siter Member Of Xgang Racing Team www.xgang.net Nissan 200sx s13 (vraket etter 12timer) *Mazda 626 2.0 i 16v (solgt) *BMW 318i( http://tinyurl.com/3dx3s ) *Nissan Bluebird Turbo(en uke) *Motorhispania Rx 50 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Originally posted by twinflower Har noen bilinteresserte venner og brødre som jeg forhåpentligvis kan begynne å lære litt av snart :) Bare husk at...hvis de sier noe som ikke virker riktig på deg,ikke gjør det...tenk selv....MYE feil-info der ute. Filter og slike ting klarer jeg å bytte selv, og om noen står og passer på klarer jeg kanskje å få ut kamakslingen også.Spørs bare om det ikke er spesielle ting jeg må passe på når jeg skal ha den nedi igjen, som f.eks posisjon :) Får den ut klarer de fleste....få den inn uten at den rapper til alle ventilene på første runden er en helt annen sak. Men skal du "ikke trimme" trenger du garantert ikke noen kamaksel...den holder et stykke den. Friere luftveier inn og ut (ikke porting...portene er store nok som de er) hjelper en del,såfremt du får justert bensinmengden riktig etterpå. Hjelper ikke en dritt med åpent både her og der hvis bilen ikke får riktig mengde bensin etter mods'a....da hender det at forbruket går opp mye,og den går dårligere enn den gjorde orginalt. Fabrikken har forska på den motoren et antall år,og blåst noen mill i utvikling....la ingen overbevise deg om at "det der er bare no søppel...JEG vet hva som må til"...500 ingeniører med 300 mill til rådighet finner ut endel mer enn en "forstå-seg-på'er" fra Gokk...som har lest/hørt/gjetta seg til at "dette er MYE bedre enn det fabrikken fiksa...de kan jo ikkeno.."..:rolleyes: Regel # 1!!!! Tenk selv...og da mener jeg TENK SELV...les, betvil det du leser,tenk over det,lag din egen mening og om 20 kompiser sier at "alle gjør sånn"...betyr det ikke at de har rett. Gjør du noe helt utenom det vanlige,og det funker..er det DU som har rett...da var du brått flinkere enn de 20 kompisa,fordi du tenkte selv,og ikke automatisk trodde alle som sa "detta er så GROMT!!...fordi alle bruker det" ... ( og du kan flå dem alle fordi bilen din virker.. :D ) Dagens pep-talk/moralpreken :D :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Hvis man bytter til en lettere trimkam, er den ikke enklere å drive da, og gjør motstanden mindre i motoren? Ikke at jeg vet, men jeg synes å ha fått med meg noe slikt engang. (Sikkert noe av feilfonoen som sirkulerer :) Uansett, du har sikkert rett. Hvordan justerer man bensinmenden? Bilen min er en 95 mondeo med innsprøytning. Er det noe man kan føle seg til, eller bør man regne seg frem til det? Akkurat dette har jeg overhodet ikke peiling på. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tvindal Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 for og justere bensinmengden må du som oftest bytte eprom(chip) i motorstyringen eller montere et tileggssprut mvh Terje Siter 07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;) 94 Audi RS2 77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++ 98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser 08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Du kan også sette på en justerbar bensintrykksregulator. Alt jeg har justert på min motor er i allefall gjort på "feelingen" da jeg ikke gidder å gi masse 1000 kr til et firma for at de skal ta bilen på rullende landvei og justere den inn for meg. heller miste 6hk enn å miste 6000kr;) Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjus Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 hva koster en slik en, og hvordan er det med montering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 Hvis du mener en justerbar bensintrykksregulator koster disse fra 6-700kr og oppover. Du erstatter den med den orginale regulatoren. Sjekk litt rundt, kanskje du kan få en som passer rett inn på din bil. Ellers må du muligens erstatte fittingen på fuelrailen din med slange. Dette er i grunn bare å sjekke opp. Er i allefall ikke vansklig å montere Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tvindal Skrevet Januar 2, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2005 klart det er en mulighet, hadde det selv på gamlebilen! Men hadde da chip i tillegg. Husk at det er mer enn bensinmengde som må justeres for og få en blanding som fungerer. tenning/luft/bensin osv. Men selvsakt så må tenke på hvor mye penger du vil legge i og hvor bra det skal bli. mvh Terje Siter 07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;) 94 Audi RS2 77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++ 98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser 08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2005 Koster det virkelig 6000 kroner for å få noen til å tune bilen for deg på en rullende landevei? Jeg mener, er det ikke slik en pc kan komme frem til på egen hånd om man plotter inn rett data? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Januar 4, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 4, 2005 Det tar ganske lang tid å gjøre det, spørs jo helt hva du har byttet. Har du feks byttet til datasprut og ikke engang har et grunnmap kan det koste mer også. Har i allefall fått priser fra 4k opp til 10k. Da justerer jeg det heller så bra jeg kan på egenhånd Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.