Gå til innhold

Oljelampen lyser i ca. 2 sek etter oppstart

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Har ikke noe problem med biltema oljefiltrene i allefall. Mulig det jeg har, har en sånn ventil da? Men som sagt, kan jo ha litt med oljen å gjøre også. Men jeg ville ikke brydd meg noe om det jeg da, for husk at ikke all olja renner tilbake da, er alltid masse olje i motoren. Og de 1-2sek, hvor mange omdreininger gjør motoren da? 10-15 omdreininger? Er iallefall ikke noe å stresse med spør du meg. Mulig jeg er gnien da?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by feskar

 

Skiftet du til originalt filter også?

 

kjøpte det nye på meknonomen, husker ikke merket i farta....men var uorg filter som sto på fra før også!

mn har merket at hvis det er veeldig kaldt blinker den lengre i forhold til varmt vær!

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by R|ppeR

 

kjøpte det nye på meknonomen, husker ikke merket i farta....men var uorg filter som sto på fra før også!

mn har merket at hvis det er veeldig kaldt blinker den lengre i forhold til varmt vær!

 

Hvis du har masse kaldstarter, ville jeg nok vurdert å bytte til et filter med tilbakeslagsventil. Det trenger ikke nødvnedigvis være uten bare fordi det er uorginalt. Det finnes mye forskjellig uorginalt. Hvis ikke du har ekstremt mye småkjøring, ville jeg vel ikke brydd meg sånn veldig. Bare la bilen på på tomgang til den har oljetrykk i det minste, og kjøp filter med tilbakeslagsventil neste gang du bytter.

 

Men, seriøst? Levere bilen på verksted for oljeskift???

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Hvis du har masse kaldstarter, ville jeg nok vurdert å bytte til et filter med tilbakeslagsventil. Det trenger ikke nødvnedigvis være uten bare fordi det er uorginalt. Det finnes mye forskjellig uorginalt. Hvis ikke du har ekstremt mye småkjøring, ville jeg vel ikke brydd meg sånn veldig. Bare la bilen på på tomgang til den har oljetrykk i det minste, og kjøp filter med tilbakeslagsventil neste gang du bytter.

 

Men, seriøst? Levere bilen på verksted for oljeskift???

 

lyser i 1sek når det er varmt vær og 2 sek når det er skikkelig kaldt, ikke snakk om noe lenge! må få lagt opp kabel til motorvarmeren snart....

 

gjorde olje og filter skifte selv jeg ja!

angrer som hund på at jeg ikke satte bilen på verksted for dette(hadde blitt billigere, og mere behageli), siden jeg ikke har noen garasje (bor i leilihet i trondheim), så jekka jeg opp bilen i parkeringshuset på jobben og gjorde det der. Men gjengene i bunnpanna reiv seg når jeg skrudde opp, så jeg plukket av bunnpanna og bytta den med den som satt på gti motorn jeg har stående! men hadde ikke noen ny pakning og klokka var 10 om kvelden, så jeg hadde på locktitepakning på tube, sånn blå guff! Men da jeg kom ut dagen etterpå så jeg en oljeflekk under bilen, ble ikke tett...

Så det ble en ny omgang i parkeringshuset, som forøvrig ikke har noe speielt mykt betonggulv, og vannet renner faktisk rett over gulvet...

 

dette ble egntli veldig offtopic men etter å ha skrevet så mye poster jeg det bare :p

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt normalt at det tart litt tid før oljetrykket kommer, opptil 5 sekunder er ikke unormalt, tikkinga kommer av dårlig oljetrykk til ventilløfterne(hydrauliske) så er ikke noe å henge seg opp i.

Og man får ikke høyere oljetrykk ved å dreve om oiljepumpa(som skalø godt gjøres på cossie), oljetrykket justeres ved å shimse opp overtrykksventilen til oljepumpa, ei tannhjulspumpe(eks.) med utvendige drev er god for 100 bars trykk hvis det får bygd seg opp( samme type pumpe som hydr. pumnpe til traktor).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by R|ppeR

 

lyser i 1sek når det er varmt vær og 2 sek når det er skikkelig kaldt, ikke snakk om noe lenge! må få lagt opp kabel til motorvarmeren snart....

 

gjorde olje og filter skifte selv jeg ja!

 

Hørtes artig ut den historien din med skifte av olje og bunnpanne. Jeg har også skiftet en del i fellesgarasje tidligere, da jeg kjørte 40 000 i året, og bilen skulle ha oljeskift hver 5000 km. Ikke aktuelt å sette bort sånt.

 

 

Hvis noen i oslo-området vil ha hjelp med oljeskift, så ta en titt på http://www.stjerneservice.no . Det er en kammerat av meg som driver det, og han har mobil1 5-50 (ikke noe juks) for 90,- pr. liter ink. skift. Han har også billigere olje for de som ikke vil bruke 90,- pr. liter.

 

/reklame

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tenkte jeg skulle oppdatere denne litt:

Skiftet til nytt filter og 5w40 olje her om dagen, og da forsvant lydene og oljelampe-lysingen. Men nå er det slik at når jeg starter bilen når den er helt kald, så ventiltikker det litt mer frem til bilen når "vanlig" motortemperatur. Da er det mye roligere. Hva kommer dette av? Kan oljen være tynn ved kaldstart, og mye tykkere ved litt varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen er nok helst tykkere når motoren er kald, og blir tynnere når motoren opnår vanlig driftstemp. Det for at oljen lettere skal komme innimellom alle kanaler og hulrom i motoren, og smøre best mulig.

Derfor man sier at det ikke er gunstig å kjøre motoren på høyt turtall mens den er kald.

Bruker selv 5w40 på Celicaen, og er svært fornøyd med den.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår