Gå til innhold

Planer om å dempe bilen :)

Ranger emnet

Knusern

Anbefalte innlegg

Hallo folkens

Jeg skal dempe bilen min tenker jeg, men veit egentlig ganske lite konkret om demping. Jeg lurer på hvilke områder som lønner seg å dempe og hvor tykke plater man skal bruke osv.

Har lite penger å bruke, så går derfor for Biltemas dempeplater.

Sikkert noe crap, men funker hvertfall litt i det minste.

Hele poenget er å få litt erfaring med å dempe i det hele tatt.

Men hvor skal man legge disse platene hen, og hva skal man bruke de for å feste de også videre. Skal man legge de inntil karosseriet, eller til plastikkinteriøret og deretter kjøre på med gaffa? som sagt er jeg helt grønn så om det er noen her som virkelig kan fortelle meg helt basic hvordan dempe helt kurant så hadde jeg vært takknemlig :D

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bema i Grimstad solgte et veldig bra dempemateriale tidligere, vet ikke om de fører det ennå. Det fikk du i 5 liter bøtte til å smøre på med pensel eller sprøyte på med bodyshuts sprøyte, brukte det i kombinasjon med asfaltmatter i en bil jeg bygde for noen år siden, med meget godt resultat. Genialt til inni dører og andre trange steder....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her på forumet får man aldri svar på det man spør om.

Er jo ikke mulig å unngå prat om masse forskjellige dempematerialer som BB og Dynamat og den slags, men jeg lurer på HVORDAN montere dempematter som man får kjøpt på biltema i bilen min. Og hvor er det mest gunstig å dempe hen, og hvilken tykkelse bruker man på de forskjellige stedene?

Kan endel om materialene, men lite om utførelsen :)

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til dempemattene til Biltema, men regner med det er en type asfalt-matter.

I så fall må du bare bruke varmepistol for å forme mattene etter underlaget.

Normalt sett er dempematter selvklebende.

Det som er viktigst å dempe, er bagasjerom og dører.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier, da veit jeg litt mer iallfall :D

Men hvor skal jeg legge disse mattene? skal jeg demontere dørsiden (altså plastikken med interiør) og deretter stappe dempematten inn mot karosseriet, eller er det selve dørsiden som skal dempes? dette er dette jeg er i tvil om.

*-------*

mvh Erik

*-------*

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Knusern

Hallo folkens

Men hvor skal man legge disse platene hen, og hva skal man bruke de for å feste de også videre. Skal man legge de inntil karosseriet, eller til plastikkinteriøret og deretter kjøre på med gaffa? som sagt er jeg helt grønn så om det er noen her som virkelig kan fortelle meg helt basic hvordan dempe helt kurant så hadde jeg vært takknemlig :D

Vet ikke helt hva du skal dempe her, om det er for veistøy eller for å bedre billyden din.

Biltemas matter er ment for førstnevnte.

Men uansett, har du først bestemt deg for dette så er det lurt å dempe dørene, og da kan du begynne med å dempe de ytre veggene først. Vet ikke hvilke størrelser disse mattene kommer i, men om det er trangt i din bil så kan du kutte disse opp i strimler og så varme de opp med en varmepistol før du legger de på. Bare husk at flaten du legger dempematten på må være helt ren. Du kan med fordel bruke silikonrenser på døra først.

Demp så mye av flaten som mulig..

Og du skal altså dempe inni døren, dvs dørsiden må av.

Hvis du har mye dempematter som er gode å myke når du varmer de opp så kan du med fordel også dempe indre veggen av døra og selve dørpanelet/plasten.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider