Gå til innhold

Godkjenning av frisk motor i Manta A

Ranger emnet


spruCe

Anbefalte innlegg

For noen uker siden fikk jeg tilbudet om å overta et prosjekt fra min onkel. Planen hans var, som så mange andre, å bygge en rimelig strøken og artig bil. Men ettersom at han tilslutt fant ut av at han ikke hadde tid, så var det bare å bli kvitt den.

 

Manta A er jo en rimelig tøff bil etter min mening, så jeg sa selvfølgelig ja til tilbudet, og fikk en bilen slengt i fanget gratis. Bilen er helt plukket fra hverandre og har fått endel kasser med diverse bildeler og et karosseri som er klart for pussing, for så og få en god lakkering.

 

Men etter lakkering så er planene en frisk motor, og drømmene mine sier rundt 250-300hk. Det første jeg da tenkte på var en c20let.

 

Men så vil jeg ha dette godkjent, er jo ikke så morsomt og alltid måtte kjøpe seg prøveskilt for å ta seg en liten svingom. Så jeg lurer på om det er papirer å skaffe på dette fra Opel f.eks. om dimensjoner på bremser osv jeg må ha for å kunne få dette godkjent hos biltilsynet? Eller må jeg bite i det sure eplet å sette i en mindre artig motor?

88 Golf 2 Syncro

72 Opel Manta A (laangtids prosjekt)

[x] 77 Opel Kadett C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du over 150hk i en gammel GO Opel så må du bite i det sure eplet etter det jeg har fått med meg... Da må du handle dyre Pink bremser, og da kan du få godkjent bilen opp til 420hk, eller bremsene er gode for 420 hk.

 

Det jeg kanskje hadde gjort er å montere en 2.0 16v (C20XE), samme motor som LET'n bare uten turbo, få denne motoren godkjent med 2.2 bremser og 230 mm tromler bak, for å så heve i en LET senere.. da har du hvertfall fått den godkjent med en 2.0 16v.

 

Og ja Manta A er en rå bil... Lykke til

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, gruer meg til å se tusenlappene fly i vildensky... Men si at jeg plutselig vinner i lotto og kjøper meg svindyre bremser, så skal ikke biltilsynet ha så veldig mye de skulle ha sagt? ..selvfølgelig hvis alt annet er i orden

 

Men er vel ikke så alt for mye som skal til for å trykke litt mer ut av let'en enn det som er orginalt? Chip, større ic og turbo så er man vel noen hester rikere ville jeg tro?

88 Golf 2 Syncro

72 Opel Manta A (laangtids prosjekt)

[x] 77 Opel Kadett C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brude gå greit og få godkjent med omega a 24v bremser.

(sitter og på 2.6)

 

den bilen har 204 orginalt, og det er det samme som LET har.

 

Manta A'n veier en god del mindre enn en omega.

 

Folk på biltilsynet med nogelunde blodomløp i knotten,

burde godkjenne det.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fullt mulig å få til noe der mener det går en eller flere manta a i norge som er godkjent med let.

 

Vil kanskje anbefale å gå inn i dialog med biltilsynet og GM norge før du begynner å gjøre noe. Større sannsynlighet for å få det godkjent da, samt tips om hva som må gjøres...

 

Modell er det? Veteran registrert eller ??

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spriti

Modell er det? Veteran registrert eller ??

 

Akkurat hvilken modell det er er forsåvidt er godt spørsmål, for det er jeg ikke sikker på selv, men såvidt jeg vet så var det orginalt under 100hk ihvertfall så er nok ikke akkurat den grommeste modellen.

 

I og med at bilen er fra -72 er jo bilen veteran, men er nok ikke registrert som det fordi skilt ble levert inn engang før 2000.

 

Menne er nok noen måneder til jeg skal starte pussing, men burde være lakkert på tidlig sommeren. Så det med motor/drivverk/bremser er ikke så viktig akkurat nuh, men greit å ha en nogenlunde oversikt over hva som må gjøres. Takk takk for alle svar jeg har fått ihvertfall :)

88 Golf 2 Syncro

72 Opel Manta A (laangtids prosjekt)

[x] 77 Opel Kadett C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jo Manta'n med 2,8. Den hadde gromme skiver fremme, og hvis jeg husker rett hadde den skiver bak. Den heter Manta TE.

Ikke mange ble laget. Tror det var irmsher som lagde disse...

 

Kan jo få den godkjent til litt over 200Hk med ventilerte omega skiver og skiver bak (hørt om en som lager adapterplate, golf skiver og safira kalippere)

 

Men skal du ha effekt oppi skyene så må du nok snike deg unna myndighetene... Siden det er veteran kan du jo godkjenne den med en litt midre vass motor 200Hk, og så bytte til grom motoren så snart bilen er godkjent.. Tar jo mange år før du må bytte motor og skal inn på kontroll igjen... Forsikringselskapet ser ikke forskjellen på 200 og 300Hk hvis du totalt vraker'n! (ruller eller noe sånt)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Corsa Tuner foreslo, sendte jeg mail til disse i protrim om c20let i manta'n. Det første de spurte om var om den var førstegangs registrert før 31.12.71. Hvis dette var tilfellet, så trengte jeg visstnok ikke godkjenne noe som helst, eneste kravet var at bilen måtte være "forskriftsmessig god stand".

 

Er det noen av dere som har hørt om dette? Er dette pga en reform som kom 1.1.72? Eller er det slik at bilen må være over 34år? Og jeg syns "forskriftsmessig god stand" høres noe upresist ut, finnes det slingringsmonn her, eller er det visse regler jeg må holde meg innenfor (som antageligvis biltilsynet setter)?

 

Ellers så virket det som at protrim prøvde å anbefalle c20xe med 2.2i bremser, som KadettC16v også sa. De kunne da også tilby meg flere "trimkit" med forskjellig ytelse (og prisklasse selvfølgelig).

88 Golf 2 Syncro

72 Opel Manta A (laangtids prosjekt)

[x] 77 Opel Kadett C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Manta kom som sitert overfor med 2,8 l motor.

 

Navnet var Opel Manta TE2800. Den hadde opphøyet panser, og en 2,8 l commodore-mortor. Istedenfor Opel-Logo i grill hadde den TE merke...

 

 

legger ved denne linken for de som er interessert i mere info om denne skjeldne Opel Manta A:

http://www.mantaclub.org/archive/manta_a_te2800.htm

 

Hilsen 2008

GOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med onkelen min i går, men glemte å spørre hvilken modell det er, men det er ihvertfall ikke en TE2800. Men fikk vite at bilen allerede er godkjent for 155hk, og det står 2.2i bremser på den allerede. Bilen var ikke førstegangsregistret i -71, derfor utgikk håpet om å bruke de gamle og ikke så strenge reglene fra den tid.

 

Har en 2.0l motor liggende, som onkelen min mente var fra en eldre rekord og antageligvis 8v. Skal visstnok ha smidde stempler og en annen topp som han hadde liggende, og skulle da yte omtrent 140hk. Er dette en c20ne tro?

88 Golf 2 Syncro

72 Opel Manta A (laangtids prosjekt)

[x] 77 Opel Kadett C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår