Gå til innhold

hvor mye tåler orginal diff brams

Ranger emnet

Svenn-Are

Anbefalte innlegg

Originally posted by Svenn-Are

hei jeg lurer på om jeg kan bruke en orginal diff brams på volvo turbo motor med 220 hk?? eller ville dette blitt ødelagt?

jeg har også en 1030 og en 1031 bakaksling hvilken av dise er best.

Ja, det lurer jeg på også:cool: Det er ihvertfall sikkert at de originale Dana-diffene ikke tåler allverden, og at de kan bli ødelagt med mye mindre enn 220 hk. Det kommer helt an på kjørestilen. For konkurransebruk og "herjing" finnes sikkert bedre alternativ (f.eks. Sellholm).

Hvis du bare skal kjøre rett frem er aga-diff (sveist sammen diffhjulene) det beste, men det duger ikke for normal kjøring.

Jeg er av den oppfatning at man kan klare å ødelegge det meste hvis man går inn for det, selv med B19-motor og 90 hk. Originale komponeneter kan også holde til 220 hk hvis delene er i bra stand, lagrene gode, man bruker hue når man kjører og sist men ikke minst passer på olje og smøring.

1031 bakakselen er best!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En orginal dana diff? på hvilke biler står de på? En vare bil med diff....åssen diff er det?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Svenn-Are

takk for svar. så med litt herjing bør jeg kjøpe noe annet enn orginal diff brems da

"Litt" herjing bør den tåle; jeg satser ihvertfall på det. Har nettopp montert en original diff på min 242 og håper den holder. Motoren har nå ca 200 hk, men sikter på 250-300.

Alle diffbremser levert eller ettermontert som ekstrautstyr på Volvo er av fabrikat "Dana" (eller ZF?). Jeg har aldri funnet noe system på hvilke 240er som har og ikke har diffbrems. To måter å sjekke det på er en alu-merkeplate som er skrudd på kardanglokket. Ellers er et sikkert tegn om bakhjulene går samme retning om man snurrer på dem.

Hva er 1041-aksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by locked

1041 aksel er samme som 1031, men med uttak for el. speedometer. rett meg om jeg tar feil

Det er ihvertfall HEEEELT FEIL :eek: Nyere 240 har 1031 med el-speedo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider