Gå til innhold

Valg av Bil.

Ranger emnet


turbo2

Anbefalte innlegg

Originally posted by turbo2

Noen her som sitter på skatte satser på firmabiler?

Er det stor forskjell mellom vare personbil?

 

Hvilken bil hadde du valgt i de forsjellige skatte klasser??

 

Fint med litt synsing og fakta om evnet.

 

Lurer litt...

 

 

Se her:

http://www.bilnorge.no:81/firmabil/vis_firmabilkalkulator.php3

 

Du blir skattet av 13000km/år uansett avstand hjem-arbeid.

 

Dersom du kan dokumentere at du reiser ut i kundebesøk el liknende rett hjemmefra hver dag blir fordelsbeskattingen regnet kun av 13000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skatter ikke av varebiler, eller andre biler du får godkjent som "uegnet for persontransport, utover fører og 1 passasjer (muligens 2 i enkelte tilfeller), pga utforming, størrelse, varerom etc".

 

Du skatter heller ikke av firmabiler som er 10 år eller eldre (førstegangsregistrering i Norge, v/import) :)

 

Så f.eks en RS2 Vare er en ganske så genial firmabil om du har snill sjef :D

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Du skatter ikke av varebiler, eller andre biler du får godkjent som "uegnet for persontransport, utover fører og 1 passasjer (muligens 2 i enkelte tilfeller), pga utforming, størrelse, varerom etc".

 

Du skatter heller ikke av firmabiler som er 10 år eller eldre (førstegangsregistrering i Norge, v/import) :)

 

Så f.eks en RS2 Vare er en ganske så genial firmabil om du har snill sjef :D

 

Skattes du ikke for hverken verdi av bil, eller km da altså?

Dette har vært tema på jobben, da vi alle har hver vår combo som vi har med hjem.. Derfor intressen ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by ola

 

Skattes du ikke for hverken verdi av bil, eller km da altså?

Dette har vært tema på jobben, da vi alle har hver vår combo som vi har med hjem.. Derfor intressen ;)

Ingen som vet dette sikkert?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel ved bruk av firmabil rammer ansatte og personlig næringsdrivende som bruker sin yrkesbil privat.

 

Beregningen av fordelen regnes ut etter en sjablonregel som sier at:

 

Faktisk kjøring mellom hjem og arbeid. eks. 6000 km

Her er det kun de første 4000 km som skattes etter full sats, regnet av bilens verdi. De neste 2000 skattes etter 1,40 pr km (i 2001)

+ Standard 10000 km (i 2001)

 

Skal prøve å lage et mer forståelig eksempel.

 

Har ikke satsene i hodet, man går ut fra bilens listepris som ny. Spiller altså ingen rolle om hvor gammel bilen er. La oss si at satsen er 5,55 pr km.

 

Kjøring mellom hjem og arbeid 9000 km

Av de første 4000 km a kr 5,55 22200,-

Av de neste 5000 km a kr 1,40 7000,-

 

Annen privatkjøring (sjablonregelen)

Standard 10000 km a kr 5,55 55500,-

 

Nettofordel av firmabil 84700,-

 

Dette legges til inntekten din.

 

Har du en bil som er særlig kostbar må du i tillegg, skatte for 10% av bilens verdi over 450000,-

 

Kjører du over 40000 km i året i jobb, blir verdien av bilen satt to skatteklasser ned.

 

Det er ingen unntak for varebiler, har en bekjent som er glassmester. Bilen har en sånn stor rute ramme montert på venstre side, i eller høyeste grad uegnet for persontransport; han ble skjønnslignet og skattet for bruk av firmabilen privat.

 

Problemet er at tar du bilen med deg hjem etter jobb, og ikke kjører privat, eller kjører privat og betaler bensinen selv, og Lignigskontoret finner dette ut, får du automatisk lagt til de 10000 km privatkjøring etter sjablonregelen.

 

Det er kun en måte du KAN slippe unna fordelsbeskatning på om de tar deg, og det er hvis du har en skriftlig vaktordning med jobben, som pålegger deg å ta bilen med hjem.

 

Kan jo prøve deg med å ha en annen bil registrert på deg, men.... dette hjelper i svært få tilfeller.

 

eks. Hvis du jobber for et el-verk, og kan være nødt til å dra ut på natten og repare kabler.

 

Du kan lese mer om dette, hvis du gidder, i skatteloven § 5-13 med tilhørende forskrifter

 

Skulle vel egentlig fakturerert deg 1000 kr for dette rådet. :D

 

De nye satsene er 13000 km i sjablon regelen, men da måtte jeg hattt kalkulator for å regne ut eksemplene!

 

Når det gjelder 10 år gamle bruktimporterte biler har jeg ikke vært borti det som firmabil før, skal sjekke det på mandag.

 

Sånn umiddelbart høres dette ikke rett ut siden staten ikke gir rabatt på bruktimporterte biler ellers, tenk på at om du importerer en 94 RS2 som varebil i år, må du fortsatt vente til i 2013 før du kan sette inn baksete gratis i bilen. Kan vel 80% sikkert garantere at det ikke er tilfelle at staten gir skatterabatt til disse. Men som sagt skal sjekke dette på mandag.

Det tok før mye plass med allt man har eid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bare får drokke litt kaffe å såve litt så kjæm det.

 

Forskuddssatser for 2003. Disse satsene benyttes bl.a. av arbeidsgiver.

 

Endelige satser vedtas i 2003.

Under kr 75 001

2,85 kr

kr 75 001- 100 000

3,45 kr

kr 100 001- 150 000

4,05 kr

kr 150 001 - 200 000

4,70 kr

kr 200 001 - 250 000

5,55 kr

kr 250 001 - 300 000

6,40 kr

Over 300 000

7,00 kr

 

Kjøring hjem-arbeid over 4 000 km:

1,40 kr

 

Listepris over 450 000: 10 pst. tillegg fra listepris over 450 000

 

Yrkeskjøring over 40 000: km-sats to trinn lavere enn tabell og 10 pst.

tillegg fra listepris over kr 500 000.

Det tok før mye plass med allt man har eid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by fd. busaboy

Det er ingen unntak for varebiler, har en bekjent som er glassmester. Bilen har en sånn stor rute ramme montert på venstre side, i eller høyeste grad uegnet for persontransport; han ble skjønnslignet og skattet for bruk av firmabilen privat.

 

Ok, når jeg leser reglene igjen ser jeg at jeg har vært litt "kjapp". Det er en stund siden jeg faktisk lærte meg det der. For en del år siden stemte faktisk det jeg sa, men reglene er ganske innskjerpet siden det (begynner å bli gammel gitt :D )

 

Kort forklaring hentet fra Toyota Finans, som forøvrig har veldig mye god info på sine nettsider om dette.

 

Hovedkonklusjonene i notatet er følgende:

- Har bilen personbilkomfort regnes den som egnet for privat bruk

- Har bilen to eller flere seter regnes den i utgangspunktet egnet for privat bruk

- Biler med dominerende lasteplan, søppelbiler er i liten grad egnet for privat bruk

- Har bilen fast innredninger og store mengder verktøy/deler kan det tale for at bilen er lite egnet for privat bruk

- Har bilen ikke plass til bagasje uten at det kreves mye rydding/tilpasning, kan det tale for at bilen er lite egnet for privat bruk

- Smuss, lukt og støy er forhold som kan tale for at bilen er lite egnet for privat bruk

 

Dette betyr at for eksempel håndverkere som har en varebil eller pick-up som er lastet med store mengder verktøy, og som utelukkende bruker bilen hjem - arbeid, ikke skal fordelsbeskattes.

 

Resten av teksten om Skattefrie biltyper finner du her

 

Ta en titt på Bil og skatt 2003 for mer info

 

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota skal selge biler, tror ikke du vinner en kamp mot lignings myndighetene med Toyota Finans Service som referanse. I tillegg er jo Toyotas " retningslinjer" mye men og hvis.

 

Det er ligningsmyndighetene selv som tolker sine regler, og der er motsatt bevis byrde. Hvis de mener du har fordel av fri bil, er det du som må bevise det motsatte. Hvem tror dere det er som avgjør om bilen har personbil komfort? det er lignigsmynighetene det. Tror at hvis du skal vinne frem må du ha montert større ting enn den glassramma.

Det tok før mye plass med allt man har eid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår