Gå til innhold

prob. med bremser igjen!

Ranger emnet

nilsgeorg

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med at jeg har hørt små smell fra dekkene bak når jeg har begynt å kjøre, men i dag fant jeg ut at det var problemer... hoppet inn i bilen og skulle begynne å kjøre, og etter noen sec tentes abs lyset, å jeg merket at bilen hadde problemer med å kjøre frem over, så jeg stoppet i veikanten å stoppet motoren og det viste seg at høyre bakdekk hadde låst seg. Jeg startet bilen på nytt, å trykket hardt på bremsepedalen mens jeg startet, og når jeg begynte å kjøre sakte fremover hørte jeg det vanelige lille smellet, og hjulet løsnet. Hva kan være galt? det har vært kaldt her oppe i nord, men nå er det -5C, så jeg trur ikke kulda skal ha nåkka å si!?

Noen som vet? (bil: -94 Opel Vectra GT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antaglegvis så er problemet ditt att det er fukt i bremsekablene og/eller treghet i handbremsfunksjonen i hjulet som gjør at handbremsen din henger på.

Men siden hjulet løsnet når du tråkket hardt på bremse-pedalen så kan det også være treghet i calipperene dine.

Smellet du hører kommer av at de øvre foringene i bærearmen er utslitt. Det hører du ganske tydlig om du har på handbremsen og prøver å rygge bilen. Da vil det smelle kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pondus

Antaglegvis så er problemet ditt att det er fukt i bremsekablene og/eller treghet i handbremsfunksjonen i hjulet som gjør at handbremsen din henger på.

Men siden hjulet løsnet når du tråkket hardt på bremse-pedalen så kan det også være treghet i calipperene dine.

Smellet du hører kommer av at de øvre foringene i bærearmen er utslitt. Det hører du ganske tydlig om du har på handbremsen og prøver å rygge bilen. Da vil det smelle kraftig.

trur heller smelle komer av at bremseklossen løsner..:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilsgeorg2002

ja jeg bruker håndbrekket når jeg parkerer.

Jeg tror også at smellet kommer av at klossene løsner...

Jeg har ikke tromelbremser på bilen, kun skivebremser.

er det ikke skive bremser på vanlige bremsene og klosser inne tromelen på håndbrekke???

men skjekk nu om bremsekablene er skadet og smør dem opp litt..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå som jeg først har dette problemet, må jeg da bytte caliper?... evt. er det noe annet det kan være? skal ringe verkstedet litt senere i dag, men ønsker å høre deres meninger først.

skal ut å kjøre om halvannen time, så nå skal jeg ut å ta av brekket, å se om jeg slipper å høre smell denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nilsgeorg2002

men nå som jeg først har dette problemet, må jeg da bytte caliper?... evt. er det noe annet det kan være? skal ringe verkstedet litt senere i dag, men ønsker å høre deres meninger først.

skal ut å kjøre om halvannen time, så nå skal jeg ut å ta av brekket, å se om jeg slipper å høre smell denne gangen.

I have ... la merke til at ræva slang litt extra godt i svinga :=) Bare å nappe hardt en gang i brekket så løsna det

Lenke til kommentar
Del på andre sider