Gå til innhold

Godkjenne bil me x ant hk???!!

Ranger emnet


R-Sport

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon på gang her nå, ang godkjenning av bil m x antall hk...

 

-Hvis bilen, f.eks en 240 tic, som har 150-180 hk org(??) trimmes til ca 250-300 hk, hva må da gjøres for å godkjenne bilen? blir den godkjent slik?

-Hvis man setter i chip på en 850 t5-r, me org 250 hk, så jeg kommer på rundt 330 hk, kan biltilsynet si noe på dette? Må noe moddes?

-Og ombygging av 240 gl til tic.. fra en sliten b230a til en b23et.. kan jeg først godkjenne den med turbomotor, slik at den er en "tic" og så bygge videre? eller kan man ikke ha mere enn 220 hk(leste et sted på forumet at d var maks når man bygde om fra std bil til turbomotor, rett meg hvis jeg tar feil..)

 

Ble mye spm på en gang, men gidder faen ikke diskutere..

Kun seriøse svar, har du ikke noe seriøst å komme md, drit i d.. :D

 

På forhånd takk for svar :cool:

- V70 `98

 

(x) 2x 244, 2x 245

(x) 760 m/230FK

(x) 142 `69 ++++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, for det første må div ting være kraftige nok for å ha så stor motor:

 

Bremser skal være store nok.

Chassiet må være stivt nok. ( et stabstag eller to hjelper på dette. strl vet jeg ikke. )

Understellet må noen ganger modifiseres.

Fjærer og dempere må nok byttes ut.

Drivverket må enkelte ganger modifiseres \ byttes ut.

 

 

Håper det hjalp :)

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HK er HK, uavhengig av turbo, v8 eller whatever.

 

Solide skiver fremme = godkjent til 200hk

Ventilerte skiver fremme = godkjent til 220hk

 

Ved mer hk enn det, må man kunne dokumentere at dekk, understell, bremser, etc. er bra nok for motorens effekt.

 

hvordan kan du dokumentere det?

bestikkelse kanskje? hehe vet ikke jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eksempel: så hvis jeg trimmer en 850 t5r, som har 250 hk org, til 400 hk så går dt, bare jeg oppgraderer bremser og understell da? eller har volvo papirer på hva som er dt absolutte maximum? leste en prosjekttråd her på forumet, der en hadde 550 hk elns i en rødblokk.. (ja, var nok Euro-1 sin..;)) men om denne er godkjent med denne effekten har ikke jeg peil på...(??)

- V70 `98

 

(x) 2x 244, 2x 245

(x) 760 m/230FK

(x) 142 `69 ++++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by R-Sport

eksempel: så hvis jeg trimmer en 850 t5r, som har 250 hk org, til 400 hk så går dt, bare jeg oppgraderer bremser og understell da? eller har volvo papirer på hva som er dt absolutte maximum? leste en prosjekttråd her på forumet, der en hadde 550 hk elns i en rødblokk.. (ja, var nok Euro-1 sin..;)) men om denne er godkjent med denne effekten har ikke jeg peil på...(??)

 

 

du får ikke en 240 godkjent med mer enn 220hk.....men det er mange som godkjenner bilen med lav effekt (220hk) for og få "turbomotor" i vognkortet for så og skru opp trykket......og du får bilen godkjent med t5r motor.....regelen sier noe sånt som 220hk+\- 5 eller 10%...håper det var svar nok....

 

 

 

er jo best og spørre biltilsynet

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.. skjønner.. men saken er den at nå snakker jeg lovlig trimming. å godkjenne først å gjøre om etterpå er jo litt kjipt hvis man krasjer da.. Kommer ikke til å risikere noe førerkort på den måten jeg iallefall:P den jeg lever for nå:D

 

Og seff; best å spørre biltilsynet, men tenkte jeg kunne få spørre her på forumet først.. hadde vært dumt å blitt sittende å spørre å grave om noe som kanskje hadde blitt for dumt.. men, men..

- V70 `98

 

(x) 2x 244, 2x 245

(x) 760 m/230FK

(x) 142 `69 ++++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hayabuza

ja du får ta en prat med Vassmoen :D

 

hadde det vært opp til han så hadde det vært forbudt med trimming og man måtte søke om å få førerkort, det kunne ikke skjer før man var 40år.

 

Hehe..:D råbra:P

De hadde jo kontroller her i sommer, ved yrkesskolen.. ALT som var antydning til lyd i, eller styling på, ble tauet inn..:(

Jeg skjønner ikke hva som er så fa*s galt jeg, med ungdommer og bilkjøring.. kunne tenkt meg å sett bilen han hadde i ungdomstida.. :rolleyes:

 

jaja.. ikke greit bestandig..

- V70 `98

 

(x) 2x 244, 2x 245

(x) 760 m/230FK

(x) 142 `69 ++++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1999 bremset jeg motoren min for første gang med det nye sprutet,og hadde gjort full jobb på toppen med større ventiler og doble ventilfjærer,grom porting og ny t5-kam.

Kjøpte ny grp.a turbo som skulle holde til 400 hk,men bremset kun 308 hester pga sinnssykt høyt baktrykk.

Prøvde å få det godkjent med den effekten,for det var jo "bare" 88 hester mer enn maks tillatt.

Jeg var i kontakt med alle instanser i biltilsynet,men fikk nei av alle.

Til slutt kontaktet jeg en kar på volvo i Gøteborg for å få en forklaring på hvorfor det ikke gikk å få godkjent med mer effekt når man byttet til bedre bremser osv.

Forklaringen var enkel,da Volvo 240/260 skulle typegodkjennes i 1975 måtte det oppgis en makseffekt som da ville bli spikret,og 220 hester i 1975 var uhorvelig mye.

Og da ble det som kjent bestemt at med massive skiver foran-200 DIN-hk og med ventilerte skiver 220 tilsvarende.

Og dette var noe som ikke kunne omgjøres i ettertid.

Selv om vi som kjenner til volvo 2-7 og 900-serien vet at de er mer enn sterke nok i karosseriet til å takle betydelig mer effekt enn maks tillatt kommer det aldri til å kunne bli godkjent med mer effekt enn tillatt.. uansett hva vi sier og gjør.

Veien rundt dette blir da å trimme og håpe at det ikke skjer noe i trafikken så en blir tatt for den effekten en har over det tillatte.

Og det unner jeg ingen,for jeg har opplevd at bilen min har havnet på synet for etterforsking av effekt osv.

Sov ikke godt den måneden det pågikk kan du si....

Men det gikk bra da,for bilen var en sånn stand at det ikke gikk å finne ut effekten....brent,kræsjet og vitale deler på motoren var ødelagt.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.volvocars.no/_Tier2/PreO...ecialOffers.htm

 

Her står det jo at det godkjent 200/220 (ikke ventilert/ventilerte bremser) uten det er nødvendig med endringer chassiset.

 

hva vist det blir endret da ???

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat!

Jeg skjønte ikke det jeg heller....

For det står jo svart på hvitt.

Men ifølge han svensken hjalp det ikke med tuv-papirer,eller andre mekanikerers uttalelser...

for det var allerede bestemt at det skal være sånn.:rolleyes:

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår