Gå til innhold

Hvordan handle sikkert med en person i USA?

Ranger emnet

Mk2-16v

Anbefalte innlegg

Det er en i USA som skal selge noen motor deler til en rimelig pris.

Hvordan skal man gjøre en deal på sikrest mulig måte for begge ?

Hvordan er det med toll, betaler man bare mva.?

Jeg har en bror som bor i USA for øyeblikket, hadde det vært en ide å få han til å gjøre deal'n?

De kan vel sende pakker i postoppkrav i USA også vel?

Det er tross alt snakk om noen tusen kroner her så jeg tar ikke sjansen på å betale først, og selgeren hadde brent seg på handel i utlandet før så han tok heller ikke sjansen på å sende delene først.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Få broren din til å kjøpe delen.

Også sende den i "gave" til deg? :)

Hadde tenkt på det, hvis de har postoppkrav i USA.

Har liksom ikke lyst til å betale 9000Kr på forskudd og så får ikke broren min noen pakke liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få varen sendt med posten. Om du svindler noen gjennom posten i USA så er det felony offence. Hvilket betyr at han ligger ille svett til hvis han finner på noe tull - hvis han da ikke er lysten på å få veldig mye oppmerksomhet fra store muskuløse menn i dusjen i en del år fremover...

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by espen

Få varen sendt med posten. Om du svindler noen gjennom posten i USA så er det felony offence. Hvilket betyr at han ligger ille svett til hvis han finner på noe tull - hvis han da ikke er lysten på å få veldig mye oppmerksomhet fra store muskuløse menn i dusjen i en del år fremover...

Du mener at jeg skal få selgeren til å sende delene med posten til broren min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker en tjeneste som heter Escrow.

Denne kan kombineres med f ex Paypal, eller lignende såvidt jeg har forstått.

Det dette innebærer er at betalingen blir "frosset" inntil du har mottatt varen, og blir da utbetalt til selger når du har godkjent varen.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel slipper du avgifter da.

Når det gjelder paypal.. du kan som kjøper kreve pengene tilbake via paypal og det er derfor mange selgere i usa ikke lenger bruker paypal, rett og slett fordi folk har svindla dem.

Bare få han til å sende greiene per post med COD eller noe tilsvarende (cash on delivery) til broren din.. Det er nok det enkleste. Så får du han til å sende delene til deg som "gift" og problem løst.

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har og hørt at folk som selder ting&tang på ebay er seriøse. men sikker kan man aldri bli, mulig at man får tinga hjem på døra, men er de virkelig så bra som de skulle være???

Lurte på en ting jeg og!

Er det mye i avgifter i tillegg til 24%mva man bør ta hensyn til?

hørte noe om at det kosta en ca 700kr for no gebyr/tollgreier når man skulle hente ut pakker som kom fra utlandet.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

har og hørt at folk som selder ting&tang på ebay er seriøse. men sikker kan man aldri bli, mulig at man får tinga hjem på døra, men er de virkelig så bra som de skulle være???

Lurte på en ting jeg og!

Er det mye i avgifter i tillegg til 24%mva man bør ta hensyn til?

hørte noe om at det kosta en ca 700kr for no gebyr/tollgreier når man skulle hente ut pakker som kom fra utlandet.

Du betaler kun mva på bildeler.

Jeg har brukt http://www.magnum.no/ et par ganger, og anbefaler dem.

Hvis du bare får sendt varene rett hjem, skal selskapet som tar imot og tollbehandler pakken ha gebyrer for fortolling, ekspedisjon, papir, tollansvar og jeg vet ikke hva. Fantasien setter ingen grenser, og det kan fort bli dyrt + mva.

Ved å bruke firma som Magnum (det finnes nok mange alternativ), kan du spare endel av disse idiotgebyrene.

Eksempel: Jeg fikk sendt ett shiftkit fra USA. Dette kostet ca kr 1000.- Når jeg fikk det til Norge, skulle Nor-Cargo ha kr 821.- i tillegg, selv om jeg allerede hadde betalt frakt til Haugesund. Hadde jeg brukt Magnum ville jeg ha betalt ca halvparten + at jeg hadde spart endel i frakt siden pakken kun blir sendt til en adresse i USA. Og dette var jo bare en liten fillepakke...

Det var da jeg begynte å se etter alternativ transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vier; eller så kan du be om å få det sendt via ground carrier. Det havner da hos pakketrans (norcargo) og du slipper unna alt med moms og toll og faenskap. Da er frakten betalt allerede..

Beste er jo å bruke ups eller noe sånt, men det er DYRT.

Nå er det blitt litt anderledes i det siste fordi posten ikke lenger har en avtale med USPS (us postal service) og private speditører synes det er dødslekkert å bare ta seg godt betalt for noe de ikke egentlig har rett til å ta seg så latterlig godt betalt for..

Men men..

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider