Pilsen Skrevet Januar 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2005 Har et spørsmål sånn litt utenom diskusjonen her, hehe.. Hvordan ser jeg om jeg har en såkalt "kvasskamm" eller en vanlig i toppen, kjøpte en topp av en kar her om dagen, han trodde det var kvasskamm på den, men jeg aner ikke.. Helst ikke kom med slike svar som "Det finner du ut når du slengern i motorn osv:P" Siter Omega A - 16v Turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hexagon Skrevet Januar 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2005 Originally posted by golf gti16v joda, men det du ikke tar hensyn til her, er at du snakker om å dra disse 150 hestene ut av ei original blokk med original innmat.. en org. 90 hester som var overladet til 150 gamp ville ikke vare særlig lenge... derimot med overhalt blokk med smidde lavkomp stempler osv, blir slitasjen minimal... Vet at det går an å dra 150 N/A hester ut av 90hesteren, men for å få noe levetid på det, blir man nesten nytt til å "rebuilde" motoren først... Klart er jeg enig i at smidd veiv, 4340 råder og smidde stempler er kjempegreier, og holder lengre. Men koster jo endel, og er jo strengt tatt ikke nødvendig for 150Hk. Du må jo huske på at 8V GTI motoren på 112HK har samme innmat i bunn. Til og med 16V KR motoren på 139HK orginalt har samme veiv og råder. Rart om det ikke skulle takle 11HK ekstra ??? Har også testet dette mye i praksis. Flere motorer med mere enn 150HK har tålt timelang torturering på rudskogen med gearskift på 8000rpm. Også bygd motorer som har kjørt mange løp i rallycross med nermere 200HK enn 150HK, fortsatt uten problemer. Siter Velox.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hexagon Skrevet Januar 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2005 Originally posted by Pilsen Har et spørsmål sånn litt utenom diskusjonen her, hehe.. Hvordan ser jeg om jeg har en såkalt "kvasskamm" eller en vanlig i toppen, kjøpte en topp av en kar her om dagen, han trodde det var kvasskamm på den, men jeg aner ikke.. Helst ikke kom med slike svar som "Det finner du ut når du slengern i motorn osv:P" Les på kammen om du finner noen nummer/bokstaver i godset mellom lobene, eller på enden av kammen (motsatt side av kamdrev). Søk på internett eller post i tråden det du finner. Ellers kan du jo lete etter VW/Audi logoen, da vil du ofte finne en bokstav i tillegg. Siter Velox.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2005 Ikke for å ødelegge tråden, men ikke helt enig her... Nå håper jeg ikke jeg tar meg munnen for full her, men er fast bestemt på at kr motoren har sterkere råder.. det er jo en kjensgjerning at kr rådene er like sterke som s2 rådene, og at det derfor ikke egentlig er noen vits i å bytte disse på 16vT bygg... Og vil ikke tro at 90hk råden tåler opp imot 300hk som s2 råden gjør... og muligens en annen veiv.. er jo uansett noe endret for å få underspylingen i orden.. Sitter ikke hjemme nå slik at jeg kan skjekke opp i ETKA katalogen, men vil tro at disse har forskjellige delenummer... Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2005 Originally posted by golf gti16v Ikke for å ødelegge tråden, men ikke helt enig her... Nå håper jeg ikke jeg tar meg munnen for full her, men er fast bestemt på at kr motoren har sterkere råder.. det er jo en kjensgjerning at kr rådene er like sterke som s2 rådene, og at det derfor ikke egentlig er noen vits i å bytte disse på 16vT bygg... Og vil ikke tro at 90hk råden tåler opp imot 300hk som s2 råden gjør... og muligens en annen veiv.. er jo uansett noe endret for å få underspylingen i orden.. Sitter ikke hjemme nå slik at jeg kan skjekke opp i ETKA katalogen, men vil tro at disse har forskjellige delenummer... GX motor, som sitter i golfer fra 1983 til 1988 er 1.8 liter og 90 HK. Delenr. veiv: 126 105 101 E, Delenr. råder: 026 198 101 A. KR 16V motor, som sitter i golfer fra 1986 til 1991 (til 1989 i norge?) er 1.8 liter og 139 HK. Delenr. veiv: 126 105 101 E, Delenr. råder: 026 198 101 A. Når du prater om at KR råder tåler like mye som de som sitter i s2, kan jeg si at KR råder er de samme rådene sitter i PN motor på 1,6 liter og 70HK :) 3B og ABY motor (som sitter i S2) har råder med delenr. 027 198 401 C. Er ikke de samme som sitter i samme motor i selvaspirerende form (7A) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2005 ok, tar den, men har fått vite av mange som kan dette med vag trimming at jeg ikke blir nødt til å bytte til audi råder ved rs2/s2-4-6 stempelbytte, siden 16v rådene skal være like sterke.... dette kan da umulig stemme siden gx rådene er like ? må kanskje skaffe meg nye råder og da :rolleyes: Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 postet av ole opsahl på vwaudi club: 16v råder og S2 råder skal være like sterke faktisk. 16v stempel kan slipes ned en millimeter eller 2 uten å svekkes. holder helt greit til 250hk og sikkert litt mer om ting gjøres korrekt 16v rådene er 159mm mellom sentrene 8v rådene er 144mm mellom sentrene, så delenr er ikke likt er ofte likt nr men den siste bokstaven skiller __________________ postet av pål havnevik på vwaudi club: TVN søk ignorerer siste bokstaven! Derfor ser det ut som rs2 kjører på samme råder som 1.6l 75 hk.. Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hexagon Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by golf gti16v postet av ole opsahl på vwaudi club: 16v råder og S2 råder skal være like sterke faktisk. 16v stempel kan slipes ned en millimeter eller 2 uten å svekkes. holder helt greit til 250hk og sikkert litt mer om ting gjøres korrekt 16v rådene er 159mm mellom sentrene 8v rådene er 144mm mellom sentrene, så delenr er ikke likt er ofte likt nr men den siste bokstaven skiller __________________ postet av pål havnevik på vwaudi club: TVN søk ignorerer siste bokstaven! Derfor ser det ut som rs2 kjører på samme råder som 1.6l 75 hk.. Er nok ikke derfor delenr. ikke er likt, da KR (1.8liter 16V) har 144mm råder, samme som 1.8liter 8V. Forsåvidt har ingen sagt at 16V rådene i 1.8liter blokka er mye dårligere enn de som sitter i S2, bare at de ikke har samme delenr. Men var du som tvilte på styrken, da 70HK 1.6l 8V umulig kunne ha gode råder, noe den faktisk har. Kan legge til at s2 råder er 144mm, akkurat det samme som 1.8l 16V og 8V. 16V råder som er 159 finnes kun i VW 2.0 liter ABF motor (150HK). 159 råder står også i flere 2.0liters 8V motorer, VW 2E og ABA (crossflow) samt Audi ABK og ABT. Men 16V KR, PL og 9A motor har 144mm. 8V 70HK og 16V 139HK har samme delenr, inklusive bokstaven "A". Siter Velox.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Joda, er klar over alt du sier bortsett fra at jeg som sagt ikke var klar over kvaliteten på 75hk rådene nei.. men du mener altså at 75hk 8v rådene er bortimot like sterke som rs2 rådene, da rs2, s2 og 16 v rådene skal være av omtrent samme kvalitet ? Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hexagon Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by golf gti16v Joda, er klar over alt du sier bortsett fra at jeg som sagt ikke var klar over kvaliteten på 75hk rådene nei.. men du mener altså at 75hk 8v rådene er bortimot like sterke som rs2 rådene, da rs2, s2 og 16 v rådene skal være av omtrent samme kvalitet ? Jeg kan ikke garantere noe jeg ikke har prøvd, så at 16v råder er like sterke som rs2 råder er ikke mine ord. Men jeg garanterer at råder og stempel som sitter i 8V og 16V tåler så mange hester du greier å få ut av en sugemotor, bare du holder deg under 8000rpm. Derfor er bytte av innmat i en 8V med kun 150HK ikke nødvendig. Når det gjelder turbo, kan en kjøre 1,5 bar uten problem med orginale 8V råder, sålenge en ikke har detonasjon. Har du det ryker det meste... 1,5bar kjøres også helt fint på orginale 16v stempel som er frest av, sålenge det er gjort rett. Spesielt 9A stempel er fine til dette. Siter Velox.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by Hexagon Jeg kan ikke garantere noe jeg ikke har prøvd, så at 16v råder er like sterke som rs2 råder er ikke mine ord. Men jeg garanterer at råder og stempel som sitter i 8V og 16V tåler så mange hester du greier å få ut av en sugemotor, bare du holder deg under 8000rpm. Derfor er bytte av innmat i en 8V med kun 150HK ikke nødvendig. Når det gjelder turbo, kan en kjøre 1,5 bar uten problem med orginale 8V råder, sålenge en ikke har detonasjon. Har du det ryker det meste... 1,5bar kjøres også helt fint på orginale 16v stempel som er frest av, sålenge det er gjort rett. Spesielt 9A stempel er fine til dette. Jo, har jo tenkt på å frese av stemplene 1,2mm og kjøre omtrent 1 bar med en kkk k24 turbo med et digi1 oppsett.. burde havne rundt 230hk da... Mener du at 9A lavblokk 2 literen sine stempler egner seg bedre for nedfresing enn KR ? hvorfor ? Ser for meg at man må være veldig nøye med innkjøring av nedfresede stempler siden overflaten er omtrent ubehandlet i forhold til varme og trykk påkjenning... Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hexagon Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Originally posted by golf gti16v Jo, har jo tenkt på å frese av stemplene 1,2mm og kjøre omtrent 1 bar med en kkk k24 turbo med et digi1 oppsett.. burde havne rundt 230hk da... Mener du at 9A lavblokk 2 literen sine stempler egner seg bedre for nedfresing enn KR ? hvorfor ? Ser for meg at man må være veldig nøye med innkjøring av nedfresede stempler siden overflaten er omtrent ubehandlet i forhold til varme og trykk påkjenning... 9A stemplene har annen overflatebehandling. Egner seg defor til turbo applikasjoner. Når det gjelder nedfresing går det ut på ett. Pass på å ikke fres av hele overflaten, men lag en liten kon som på 8v stemplene. Tåler da mye mere (stempelringene). Siter Velox.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 kon ? konkav eller konveks kon ? slik at trykket ikke sklir av stempelet og rett ned på ringene, men bli mer fanget opp av stempelet ? Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hexagon Skrevet Januar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2005 Originally posted by golf gti16v kon ? konkav eller konveks kon ? slik at trykket ikke sklir av stempelet og rett ned på ringene, men bli mer fanget opp av stempelet ? Går fint med 45grader. Stor flate i midten som blir frest av, deretter 45grader opp til "ringen" rundt stempelet som ikke ble frest. Siter Velox.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.