Gå til innhold

Servostyring som "kutter" ved inspirert kjøring


Drift Addict

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en '90 mod 2 L DOHC Sierra. Servostyringen kutter ved mye ratting, gjerne kombinert med mye gasspådrag. Et vanlig problem? Kjennes ut som om noen rykker til i rattet i motsatt retning av det du gjerne vil ha det.. Ugunstig når det går litt unna.

 

Har nettopp vraket en 2 L iS '87 og den var enklere å kjøre sidelengs m, selv uten servo..

 

Noen forslag?

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpa er jo konstruert slik at ved høye turtall så vil en ikke yte like mye som ved lave turtall. dette pga at den skal bli tyngre å ratte når det i teorien går fortere..

 

så en mulighet er jo som jeg har skrevet før å begrense turtallet på pumpa..

 

eller så kan problemet ligg i at oljen ikke returnerer raskt nok i systemet.. kanskje det er for trange kanaler.. Akkurat dette problemet finnes på mange biler og det er noe biltesterne prøver spesielt på sportslige modeller..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

pumpa er jo konstruert slik at ved høye turtall så vil en ikke yte like mye som ved lave turtall. dette pga at den skal bli tyngre å ratte når det i teorien går fortere..

 

Men hvordan vet bilen om jeg har 5. eller 1. gir? Det går ikke spes fort selv om jeg banker i sperra på 1. gir. Pumpa gir vel et konstant trykk , er vel ikke progressiv servostyring på en 90 mod Sierra?!?

 

Skal gå over reima og evt bytte servooljen. Sikkert aldri blitt byttet. Kommer med en tilbakemelding senere.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorens turtall gjør pumpa progressiv... ikke pga fart..

 

på de første granadaene med servo så var det ikke progressiv pumpe.. der hadde en like lett styring om motoren hadde 1000 rpm eller 5500 rpm.. og det er skummelt når en nærmer seg toppfart..

 

skjønner?

 

 

min sierra cosworth var også akkurat slik.. når en sladdet og nådde "høyere" turtall så ble styringa tyngre... men det finnes som sagt muligheter for å gjøre noen med dette...

 

kan jo montere en elektronisk servo styring.. så kan du justere det selv... men koster fort 15k...

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima er ok, og sevoolje er ok. På den gamle is'en min var styringa mye tyngre, men den endret ikke karakter midt i en serie med svinger. Tenk deg at det sitter en stor bamse av en kompis ved siden av deg som plutselig bestemmer seg for at du har gitt nok kontra, for så å ta tak i rattet.. Sånn føles det :)

 

Jeg stresser litt pga driftetreff den 29 på Gol. Men det er mulig at løsningen er lavt turtall og smooth kjøring. Men det blir liksom ikke noe show uten litt motorlyd og skikkelige kontraer.. Skjønner? Er bare så skuffet siden den første Sierraen var så morsom og fin å kontrollere. Men det finnes alltids en sierra til salgs, må bare passe på å få tak i en is uten servo neste gang!!

 

Takk for konstruktive innspill, tviler dessverre på at jeg orker å borre ut ventilen der returolja kommer fra tannstanga.

Var en fyr som sa at jeg kunne bytte tannstang og kaste servopumpa også.

 

Burde ikke dette være et allment kjent problem? Er vel ikke bare jeg som sladder på vinteren? Har aldri hørt noen advare meg mot Sierra med servo.. Mange bruker vel BMW E30 som lekebil, lider de av samme problemet? Skjønner ikke at det går an å lage en bil som er direkte farlig ved kritisk unnamanøver.

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde like lett styring uansett turtall på forigje tannstanga. men kjøpte bruk cossie. å der var retur røra nede på stanga ødlagt. tok da å lekte litt med ideer.

lagde nye. rør i litt grovere dimensjon. fungerer helt knall. styringen blir hard i høy fart men merkelig nokk ikke nøkkete.

 

en viktig ting til er at enkelte oljer er på en måte "feil" for ford servoen.

1990 Ford sierra Xr4i 2,9i 12v - pioneer all around.!

 

http://Www.Quickshine.no bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår