Gå til innhold

Bremser og servo på 745

Ranger emnet


Dinglevims

Anbefalte innlegg

Etter en uke på verksted fikk jeg igår endelig igjen bilen min. 7000kr fattigere, et varmeregister rikere og med humøret på topp satte jeg meg inn i bilen og putret avsted. Men gleden ble kortvarig.

 

Etter ca 2 min kjøring hører jeg det begynner å skrape i servoen. Tenkte det kanskje var litt lite olje og spretter opp panseret for å fylle... Men der er det noe veldig galt. På 745 er det en beholder til olje som går til både servo og bremser. Denne kom olja ut av toppen på (virker som det er en slags ventil i toppen dersom det skulle bli for stort trykk)

 

Jeg tørket av olja og skrudde av lokket, men oljenivået var langt under min. Fylte derfor på litt og regnet med at det var i orden.

 

Etter 2 min kjøring skjedde det samme igjen. Servoen skrapte når jeg vred på rattet og olja kom ut av toppen på beholderen.

 

Det virker som problemet oppstår når jeg bremser ettersom at jeg kan kjøre og svinge så mye jeg vil uten problemer, men nå jeg bremser en del så kommer olja ut. Hva skal jeg gjøre med dette? Er blakk som faen sjøl etter å ha fikset varmen og jeg har vært lenge nok uten bilen min... Blir det ikke orden snart så selger jeg hele driten og kjøper meg Toyota eller.no

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiiipt å ha mye problemer! jeg har også masse små problemer med min bil... men har hørt fra mange kompiser at det ikke er smart å selge... hvis man har mye prob. etter man kjøper bilen, så ender man sikkert opp med å bruke noen tusen på den... men når den da funker, så funker den godt!!

 

Mange av problemene du har hatt(jeg og) skyldes for det meste dårlig vedlikehold, lite erfaring eller slitasje, så når disse delene er byttet, så vil fårhåpentligvis bilene funke en god stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er at jeg har nå kostet på bilen nesten like mye som jeg betalte for den. Allikevel har jeg ikke fått kjørt mer enn ca 20 mil med den siden jeg fikk lappen 6. desember. Det er grenser for hva jeg vil koste på en så gammmel bil. Har ikke lyst til å selge den, men det er så kjedelig å ha en bil stående i garasjen uten å kunne bruke den.

 

Var forresten ute å fikla litt med den nå. Alt går som det skal når jeg bare småkjører. Servo virker fint og olja holder seg i beholderen... Men kjører jeg over 50-60 km/t så begynner den å presse seg ut og servoen begynner å skrike og skrape. Dersom jeg stopper og skrur av og på lokket så er den helt fin igjen. Helt til jeg kommer over 50-60 på nytt.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på min Audi 100 en gang. Den har samme system med hydraulikk både til bremsekraftforsterkeren og servoen. Jeg oppdaget problemet i Tyskland, når jeg kjørte over 120 km/h begynte oljen å skumme over og renne ut av beholderen. Løsningen var en ny pumpe, det var slitasje i den som gjorde at den "pisket" oljen til skum i stedet for å pumpe den særlig effektivt..

 

Forresten, regner med du vet at det ikke er normal ATF på det systemet der, at det er en spesial-hydraulikkolje.. Bruker man ATF kan det ødelegge diverse pakninger, og da flakser tusenlappene fort..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Jeg hadde samme problem på min Audi 100 en gang. Den har samme system med hydraulikk både til bremsekraftforsterkeren og servoen. Jeg oppdaget problemet i Tyskland, når jeg kjørte over 120 km/h begynte oljen å skumme over og renne ut av beholderen. Løsningen var en ny pumpe, det var slitasje i den som gjorde at den "pisket" oljen til skum i stedet for å pumpe den særlig effektivt..

 

Mulig det er denne pumpa allikevel da, men etter en liten telefon så fant jeg ut at den koster 4300 kr. og da blir nok bilen solgt med ødelagt pumpe...

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si at det er dumt å selge nå etter mange tusenlapper og mange kalde arbeidstimer på bilen... og du kommer sikker til å få en dårlig pris på bilen når du sier til den neste eigeren at han må kjøre sakte hjem, hvis ikke så kommer bilen til å stoppe:)

Men 4500 er da ikke så mye... ta litt ekstra arbeid, så tjener du penger, og du får mindre tid til å kjøre rund i bilen å være sint for at den ikke funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men jeg har gitt opp nå. Orker ikke disse småtingene som dukker opp hele tiden. Motoren starter jo alltid og går helt rått, girkassa er fin og bilen er en drøm å kjøre, men det er alltid et eller annet småtteri som ryker. Jeg klarer det rett og slett ikke mer. Selger den for ca 40k så fort dette er reparert. Etter det kjøper jeg meg en 1992-95 Mazda 626 eller en Toyota Carina E med max 1,6 liters motor. Nå blir det driftsikkert for alle penga.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dinglevims

Beklager men jeg har gitt opp nå. Orker ikke disse småtingene som dukker opp hele tiden. Motoren starter jo alltid og går helt rått, girkassa er fin og bilen er en drøm å kjøre, men det er alltid et eller annet småtteri som ryker. Jeg klarer det rett og slett ikke mer. Selger den for ca 40k så fort dette er reparert. Etter det kjøper jeg meg en 1992-95 Mazda 626 eller en Toyota Carina E med max 1,6 liters motor. Nå blir det driftsikkert for alle penga.

 

nå er du fornuftig.. det går ikke ann å leve med en eldgammel tysker.

- 87 Mitusbishi Colt chicken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by blixanio

nå er du fornuftig.. det går ikke ann å leve med en eldgammel tysker.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot gammel tysker. Har faktisk veldig lite lyst til å selge bilen og få meg en japse, men jeg er også drittlei av å gå 6 dager i uka. Den som bare hadde hatt 20 000 å koste på den for en skikkelig overhaling av diverse ting.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet du at ikke samme problemene dukker opp på neste bil? og da kan det hende at problemene er større! har alltid hørt at det dukker opp småting på biler man kjøper brukt!

 

Mitt råd! IKKE SELG... bilen du har er en god bil, og broblemene du har er småtteri... koster kanskje litt å reparere, men dette er jo ting som må byttes etter flere års kjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert greit å beholde en bil om man kan fikse det meste selv. Når alt må på verksted renner kronene ut selv for små ting.

 

Ta f.eks. det varmeregisteret. Dette er noe man kunne klart på egenhånd om man tok en helg og jobbet litt. Da hadde man fort spart mange tusener i jobb.

 

Så for folk som ikke vil/kan mekke på bilen selv, vil det nok være lurt med en veldig driftssikker bil.

 

Men jeg ville beholdt den bilen selv. Alle de pengene som er lagt inn i den for å gjøre den mere driftsikker vil nå gå tapt. Det er jo godt mulig at dette er det siste du vil se til problemer på en lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår