Gå til innhold

avz: Opel Rekord - Foreslå prosjekt til min Rekord

Ranger emnet


avz

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takker for mange rare forslag! ;)

 

Hehe, det hjalp å legge tråden til Prosjekt-forumet.

 

Men jeg må bare prøve å rette litt opp. Håpa mest på litt mer særriøse motor-forslag.

 

Lakken er bra foran, noget dårligere bakover.. Vil ikke ødlegge det.

 

Har tenkt på å tilpasse en fanger fra en annen bil, men det er motor som interesserer meg mest.

 

Kommer sikkert til å kappe fjærene litt, hvis jeg ikke tar meg råd til senke-sett. Har litt lyst på Senator oppheng, men vet ikke hvor vidt det er verdt å bytte. Mest sannsynlig lite..

 

Men hva syns folket om forslaget mitt om Saab Turbo? Har finni ut at den gamle 900-motorn er i bunn og grunn en Triumph-motor, som var bakhjulsdreven.

 

Bare å si noe de som vet, eller har noen tanker om Snabb Rekord ;)

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Saab Turbo i min Rekord utsatt for en stund.

 

Det blir en 1.8gasser isteden. En skuffelse kanskje. Men da må jeg bare legge til at det her faktisk blir mitt første motor-bytte! Hadde i lengre tid planer om å sette 2.8i i Granadan min, men blei aldri noe av. Nå får jeg 1.8 komplett med kasse for kr 1875,- så jeg tar den til å øve meg litt på jeg. Kanskje jeg etterhvert setter innsprut på den.

 

Lurer fortsatt på om noen har peil på å snu en '84-90 Saab-motor da.

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donorbilen akkurat brakt hjem! :) Satte den vedsiden av min egen Rekord. Fikk lyst til å beholde den bilen jeg, men det...det går ikke.

 

Så i helga skal jeg få ut motorn, også skal jeg levere bilen tilbake til skraphandlern.

 

Syns den nesten var sprekere enn min egen da den gikk jeg.. Sier kanskje litt om den..

 

Her er Donoren:

donor01.jpg

 

Fått start på'n:

donor02.jpg

 

Hjemme:

donor03.jpg

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by avz

Donorbilen akkurat brakt hjem! :) Satte den vedsiden av min egen Rekord. Fikk lyst til å beholde den bilen jeg, men det...det går ikke.

 

Så i helga skal jeg få ut motorn, også skal jeg levere bilen tilbake til skraphandlern.

 

Syns den nesten var sprekere enn min egen da den gikk jeg.. Sier kanskje litt om den..

 

Her er Donoren:

donor01.jpg

 

Fått start på'n:

donor02.jpg

 

Hjemme:

donor03.jpg

 

 

 

 

Tandberg Bilophuggeri sa du? :p

98 mod Opel Vectra 1.6l 16v

84mod Mazda 929 2.0 (Vinterbil, solgt)

x 84 mod Golf 2 1.6 (kjørt i hjel, ribba, hoggern)

x 86 mod Golf 2 Gti (trøkt inn bak(rammeskeiv) :(

x 82 mod Vw jetta mk1 Gli (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fr3ddy-

Hehe, jepp stemmer det ja. Ganske lett gjennkjennelig ;)

 

Mad_Maxx

Jo, har vært inne på tanken. Men.. det er et eller annet med den 6ern som ikke appellerer meg altså.. Ikke en motor jeg vil bytte til. 24V er jo litt mer interessant, men kostnader der etter..

 

Sånn, ellers, så er motorn ute av donorbilen. Skal strax begynne på min egen.

 

Tenkte egentlig at denne tråden kan dø ut nå, for det blir jo ikke så store spennende prosjektet akkurat.. Stort nok for meg da..

 

Jeg har som sagt ikke mekka kjempemye før og har vel mest teoretisk peiling. Er i ferd med å teste ut den i praksis nå om dagene kan man si.

 

Har lyst til å finne innsprut fra en Ascona GT eller no. Tentke på den med 115hk. For Vectra 1.8/90hk har jo bare mono-innsprut. Ville nesten tru at det var 4 dyser på den..

 

Vet ikke hvor mye som skal til. Forhåpentligvis bare å bytte innsug og legge opp el-nett. Lurer litt på om det er tenningsbank-sensor på de Opelmotorene der. Har ikke peil på hvor de sitter i så tilfelle? Er det noen andre sensorer, som eventuelt skulle gjøre det vanskeligere å gjøre om til innsprut på min 1.8 fra '83?

 

Et eller annet slags innsprut blir i alle fall det neste når motoren er på plass i bilen min og den funker bra.

 

Får jeg det til, så kommer jeg i alle fall til å ta meg vann over hodet i det jeg kjøper en bytteturbo eller en dieselturbo eller noe ;)

 

Se siden min for hvordan det går med motorbytte, hvis du gidder da...ehhe

http://bil.klovertu.net/min/rekord/

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

-Ingenting er umulig! Det er jo mottoet for omtrent alle bil-prosjekter! Det finnes forskjellige typer derimot, ofte gradert i kostnader, kroner og øre. Der skårer mitt prosjekt ganske lavt..

 

Det bildet du har finni er jo en helt vanlig standard Saab 900 fra '80 (eller når den begynte) til '93. Alle Saab er forhjulsdrevene. Til tross for det står motoren rettstilt i de gamle. I forhold til bakhjulsdrevne biler er motoren snudd, clutchen står foran og overføringa går på kjede til girkassen som ligger under motoren.

 

Ta en titt.

saab900t16motor.jpg

 

Da begynner morroa ;)

 

Ville vært veldig morsomt å gjort en gang da!

-Ikke mye snøring på lite, men litt snøring på mye! ;)

Nåværende bruksbil: 1992 Ford Sierra 4x4 stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår