Gå til innhold

Det skriker i bremsene!

Ranger emnet

mazda626v6euro

Anbefalte innlegg

For snart 1 år siden byttet jeg klosser og skiver på bilen. En 626 2.5i-V6. Siden da har den fra ti til annen skriki i bremsene.

Nå den siste tiden har den også skriki når jeg IKKE bremser. Hvis jeg da trykker lett på bremsen så forsvinner det. Hva er dette for noe?

Jeg er flink til å følge opp servicer, vaske/polere og rustbeskyttelse å slikt, men tekniske greier har jeg ikke greie på. Kan nevne at bilen har gått 140000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var på 140000km service og da ble jo bilen gått igjennom. Bremseveske og slikt er i orden det. Jeg nevne for de at bilen pep i bremsene, men de "fant" ingenting.....

Nei, det virker ikke på meg som om bremsene er varme. Det er forresten bare på pass. siden forran at det piper. Tror ikke at klossene ligger borti hele tiden, men kanskje de "kommer sigene" inntil. den piper jo bare noen ganger, og når den piper og jeg trykker på bremsen så går det bort.

Kanskje jeg bør skifte klossene!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna årsak kan vere at "skalet" rundt skivene flassar av og legg seg mellom skive og klossar. Kan vere smart å pusse dette bort med stålbørste når ein skiftar hjul....:)

2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro - til salgs!

x 2008 Audi A5 1.8 TFSI

x 2004 Audi A3 2.0TDI Ambition DSG

X 2003 Audi A3 2.0TDI Ambition

X 1994 Mazda 626 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Kan nevne at jeg nå har kjøpt nye klosser forran. Har ikke satt de på enda. Min tidligere mazdamekaniker svoger babla om et rep. set til kalippier. Sier ikke meg noe, men mulig at jeg kjøper det.:D

takk for gode råd og tips!

Vel, da har jeg kjøt rep sett og nye klosser. Da er det bare å få skiftet det ut. Det som er surt er at etter at jeg kjøpte delene så har det ikke kommet en lyd fra bremsene... anger2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

ganske pussig at denne tråden er laget da jeg selv skulle til å spørre om det samme. har nettopp skiftet klosser og skiver bak som resulterte i piping i bremsene. å lyden forsvinner så snart jeg trykker inn bremsene. eller at hastigheten er høyere enn 30-40 km/t

men jeg fikk anbefalt av mazda å smøre et eller annet bak der, som det er nevnt tidligere i tråden så tror løsningen er smøring.

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsekaliperene sklir på to "bolter". Dersom de sklir tregt der vil de bli liggende inntil hele tiden. Hadde dette problemet foran en stund tilbake.

Kaliperene skal lett kunne skyves "ut og inn". Altså, klemme ikke klemme posisjon. Gjør det ordentlig rent først og benytt hi-temp fett. Noe dritt å få fett på klosser på skiver eller klosser. Gjelder skivebremser både foran og bak.

I tillegg har jo Gen II skiver bak problem med at håndbrekk henger. Har også hatt dette problem helt til jeg byttet kaliper.

Clumsy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsekaliperene sklir på to "bolter". Dersom de sklir tregt der vil de bli liggende inntil hele tiden. Hadde dette problemet foran en stund tilbake.

Hadde selv en "artig" opplevelse med dette fenomenet for 1 1/2 år siden. Det peip og spessielt ved svinging. Møller Tønsberg brukte over 2 mnd på å finne feilen!!! Først var det bremseskjoldene som fikk gjennomgå. Deretter byttet de calippere bak (de var det egentlig ikke noe i veien med), skiver foran, og klosser som de til og med prøvde å profilere for å se om det hjalp... Det hjalp i 5 km hver gang fordi de sølte fett på skivene... (Da var de flinke!!!) Siste gangen jeg var inne for det, og mekanikeren hadde fiksa på klossene enda en gang piper det når han rygger ut av verkstedhallen. Da er det opp på liften enda en gang, og da ser man at den ene caliperen foran er skeiv og ikke henger helt med. Det er bare å ta av seg hatten. Endelig godt det var en garantisak :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider